Stimate cititor, ce ai intelege tu dintr-o reclama la Jurnalul National, in care sintem informati si despre faptul ca Marius Tuca "si-a luat au V10, aflat sub capota Audi-ului sau S6"? N-ati inteles nimic, nu-i asa?
Eu, unul, inteleg o mare nesimtire, asa cum mi-a mai fost dat sa vad si regret lipsa unui organism care sa amendeze prompt astfel de grosolanii. Nu e unica, nu e prima, nu va fi nici ultima.
Ma refer aici la o reclama pentru Jurnalul National, aparuta in ultimul numar al editiei romanesti a revistei Top Gear.
Less is less
Daca i-as intreba pe autorii acestei reclame, probabil ca ne-ar spune urmatoarele: Este o reclama aerisita, curata, minimalista chiar, adaptata pentru revista in care este publicata.
Daca m-as intreba pe mine, as spune ca:
1. Barterele in cadrul aceluiasi grup media, eu, unul, le-as evita. Si asta nu numai pentru ca revista Top Gear apartine aceluiasi trust media ca si Jurnalul National, ci mai ales pentru ca s-a "cumparat" un spread, fara ca reclama sa necesite acest spatiu. Cu alte cuvinte, daca acel spatiu era cumparat cu bani adevarati, ori faceau o reclama mai buna, ori se gindeau de doua ori si cumparau numai o pagina.
Mai bine puneau doua pagini, cu doua reclame diferite si la care sa se gindeasca mai mult.
2. "Creativitatea" este la nivelul ventilului de la bicicleta mea fara 8 sau 10 cilindri in v. Si aici e de elaborat.
Ma incalzesc prin a spune ca, de foame probabil, au mincat punctul si din headline (desi virgula au pus-o constiinciosi) si din line-ul cu litere mici de pe pagina de dreapta. Desi sint fraze foarte intregi.
Apoi, ca sa trecem la lucruri mai substantiale. Head-line-ul spune: Daca am fi un motor, atunci sigur am fi un 8 in V. Iar in imagine il avem pe Marius Tuca, stind pe vine. Sa inteleg ca Tuca sau ziarul pe care il conduce sint vreun armasar superrapid, superputernic? Mai ales ca imaginea cu Tuca este una foarte statica, fara nici o legatura cu ce inseamna un motor puternic. Poate cu celel doua bretele intinse la maxim era o solutie mai buna. Aveam mai clar impresia de V8 si ma si amuzam putin. Era o tensiune in imagine care ii dadea forta. Asa e o imagine fara nici un fel de putere, nici pentru albumul de familie al lui Marius Tuca si cu atit mai mult pentru o reclama la Jurnalul National.
Si cind aceasta fotografie ocupa aproximativ 1/18 dintr-un spread de revista, iar restul e alb si nu are nici o legatura compozitionala cu reclama, ma vad din nou silit sa cred ca nu e o reclama, ci numai un pretext.
Aici incepe
Dar cel mai important lucru in legatura cu aceasta reclama este ce cauta in ea urmatorul line, scris mic jos pe pagina din dreapta: "nebun sa depaseasca limitele in materie de motoare, chiar si pe cele ale perfectiunii, Marius si-a luat un V10, aflat sub capota Audi-ului sau S6.
Ce sa inteleg? Ca au cotizat si cei de la Audi la aceasta reclama? Nu cred, ba chiar cred ca, mai ales cei din Germania, ar avea multe de comentat in legatura cu prezenta numelui masinii intr-o astfel de reclama.
Sa inteleg ca din exces de zel, cei care au facut aceasta reclama au adaugat acest mic detaliu, prostesc in fond, pentru a arata ca daca ziarul e V8, seful lui nu poate fi decit mai bun si demn de un V10?
Sau sa inteleg ca Marius Tuca a avut parte de o reducere la achizitionarea masinii, urmind sa acopere reducerea din diverse aranjamente precum acesta? Pare foarte probabila aceasta ultima varianta, dar din nou imi pare ca cei de la Audi ar trebui macar sa strimbe din nas.
Imi pare trista situatia mai ales pentru Audi, dar ceva ma face sa cred ca si daca e o neintelegere, ea se va rezolva linistit si nu voi avea satisfactia sa vad cum fie Jurnalul, fie Audi isi iau cite o palma peste ceafa.
In rest le urez viata lunga si sanatate ca sa faca in continuare bartere cu reclame facute pe genunchi in pauza de masa si imi doresc si mie mai multa inspiratie pentru urmatorul articol.
P.S. Din politete, adaug aceasta nota, desi ea priveste doar intern pe Jurnalul National. Fara vreo confirmare scrisa si semnata de Departamentul de marketing al Jurnalului National, am fost informat ca autorii reclamei sint persoane din departamentul marketing si distributie. Bravo lor si bravo celor care au aprobat reclama.