Buzz cu Raluca Feher, Senior Copywriter, Cap
Regizorul Nae Caranfil i-a batut obrazul agentiei Cap pentru spotul "Toni Delaco la scoala", pe motiv ca ar plagia o secventa din "Filantropica", filmul regizat de el in urma cu cativa ani. Reactia agentiei e exprimata mai jos de Feher, senior copywriter-ul care a lucrat la spotul invinuit.
IQads: V-a intimidat acuzatia de furt a regizorului Nae Caranfil?
Raluca Feher: Daca m-ar fi intimidat nu am fi apelat la un avocat. As fi stat intimidata in coltul meu, asteptand ca lumea sa uite, asa cum se practica in orice domeniu in Romania, de la politica la Eurovision.
IQads: Pana la urma, s-a intimidat dl Caranfil si a declarat ca a facut doar un comentariu, nu o acuzatie. In conditiile astea, va mentineti actiunea in instanta?
Raluca Feher: Notificarea trimisa de avocatul nostru domnului Caranfil ii cerea ca in termen de 48 de ore sa isi ceara scuze public agentiei Cap. Acest lucru nu s-a intamplat inca si, daca pina maine (11 februarie) nu se aude nimic, il vom da in judecata.
IQads: Care este miza? Ce ii cereti lui Nae Caranfil in cazul in care aveti castig de cauza?
Raluca Feher: Sa-si ceara scuze publice, sa ne ofere 1 leu daune morale si sa plateasca toate cheltuielile de judecata.
IQads: Daca va acuza si Francis Ford Coppola ca ati preluat sintagma "Nasul" in spotul cu pricina?
Raluca Feher: Probabil domnul Francis Ford Coppola stie mult mai multe lucruri despre ce inseamna drepturile de autor, asa ca intelege ca "nasul" nu e o sintagma, ci un cuvant pe care nu are nimeni drepturi exclusive de folosire. Nasul este o creatie a mafiei, nu a cinematografiei, devenit referinta culturala prin filmele lui Coppola.
IQads: Cat de la limita este asemanarea intre cele doua secvente de film, la rece vorbind? Ar putea fi considerat acum spotul un spoof al secventei din "Filantropica", desi intentia voastra nu a fost asta?
Raluca Feher: Cele 2 secvente seamana in aceeasi masura in care seamana secventa din "The war of the world" al lui Spilberg cu extraterestrii forfotind prin beci cu extraterestrii forfotind la beciul din "Signs" al lui Night Shyamalan. Numai ca la noi daca avem o sala de clasa si niste domni violenti intrand in ea, inseamna ca avem un caz de copiere. Nu conteaza ca nu exista nici o alta legatura intre povesti, nu se discuta despre acelasi lucruri, nu exista similitudini intre intrigile respectivelor "opere". Daca ar fi sa ne luam dupa domnii care folosesc cuvantul plagiat fara sa-i cunoasca intelesul, nu am mai putea sa facem spoturi cu mafioti pentru ca ne da Coppola si autorii serialului Sopranos in judecata, Romtelecomul ar fi trebuit sa fie tarat in instanta de catre Tim Burton, Whiskas de autorii lui Garfield sau Bergenbier sa plateasca pentru ca are o secventa similara cu una din filmul "Shallow Hal" etc. Mai amuzant este ca autorului filmului "Filantropica" nici nu i-a trecut prin cap ca cineva nu i-a vazut creatia, desi are 115.000 de spectatori la activ (data luata de pe videofil.ro din 2007. Hai sa umflam si sa spunem ca sunt 150.000 de oameni care au vazut filmul pina azi). Nu vorbim, deci, de un Matrix, Nasul, Star Wars sau alt gigant pe care sa-ti fie aproape imposibil sa il fi ratat si care iti poate servi ca posibila sursa de inspiratie.
IQads: Cine are copyright pe ideea spotului "Toni Delaco la scoala"?
Raluca Feher: Cap are drepturi patrimoniale (recunoasterea faptului ca suntem autori) asupra ideii, iar Delaco are drepturi integrale de utilizare.
IQads: In publicitate tot umbla vorba ca un ad "s-a mai facut". Cum mai poti fi sigur ca nu vei fi acuzat de plagiat sau cum poti sa te aperi de acuzatia asta?
Raluca Feher: Depinde cum este formulata acuzatia si cine o face. Daca sunt comentarii de frustrati de pe forumuri ii lasi in pace pentru ca ai lucruri mai importante de facut. Daca acuzatia vine din gura unei personalitati ale carei vorbe, preluate de presa, iti pot produce daune morale si materiale, rezolvi problema in instanta. Stiu ca pina acum nu s-a mai facut asta, dar tocmai din motivul acesta si pentru ca nimeni, in Romania, nu-si mai masoara vorbele, trebuia sa o facem noi. Lucram intr-un domeniu in care credibilitatea e foarte importanta si nu ne putem permite sa o lasam terfelita de oricine.
Comentarii
Atat am avut de spus. S-auzim de bine.
Celalalt spot Delaco cu mafioti insa are umor, chiar mi-a placut.
Si vorba recuperatorului din Filantropica: SI POAT PRIND PE VREUNUL CA INCEARCA SA COPIEZE!!!
Rusine!
se fura mitraliere, de ce sa nu se fure si scene din Filantropica. Plus ca ideea conform careia cascavalul intareste muschii mi se pare insolita.
In privinta unui demers legal, sunt sceptic, nu cred ca Legea drepturilor de autor din Romania este echipata pentru asemenea situatii. O sa ma
consult, totusi, cu un avocat. Creativii din publicitate au noroc ca nu trebuie sa-si semneze operele. Daca ar fi obligati sa o faca, multi dintre ei ar trebui sa-si poarte rusinea unor furaciuni atat de flagrante cum este cea de fata, asemenea unui dosar compromitator de la CNSAS"
declaratiile publice, de tipul asta necesita o demonstratie rationala si pertinenta ptr ca afecteaza oameni si firme.
1) A te inspira dupa un film nu reprezinta o crima in parerea mea... se face treaba asta peste tot... nimic nu e nou sub soare... daca merge bine si da mesajul care vinde produsul, e OK
2) Insa sa minti si sa spui ca nu ai vazut filmul e nesimtire... cand Matrix a copiat "grosolan" dupa "Ghost in The Shell" un anime japonez din 1995.. lumea nu a strigat "furt" pentru ca regizorii au recunoscut imediat ca s-au inspirat, ca intr-un fel au adus omagiu anime-ului....
Diferenta dintre romani si straini, dintre craetivi cu demnitate si nesimtiti... sta in afirmatii de genul asta... intre "O coincidenta domne" si "Da a fost o puternica sursa de inspiratie"