S-a mai facut!

Buzz cu Raluca Feher, Senior Copywriter, Cap

Regizorul Nae Caranfil i-a batut obrazul agentiei Cap pentru spotul "Toni Delaco la scoala", pe motiv ca ar plagia o secventa din "Filantropica", filmul regizat de el in urma cu cativa ani. Reactia agentiei e exprimata mai jos de Feher, senior copywriter-ul care a lucrat la spotul invinuit.

IQads: V-a intimidat acuzatia de furt a regizorului Nae Caranfil?
Raluca Feher: Daca m-ar fi intimidat nu am fi apelat la un avocat. As fi stat intimidata in coltul meu, asteptand ca lumea sa uite, asa cum se practica in orice domeniu in Romania, de la politica la Eurovision.

IQads: Pana la urma, s-a intimidat dl Caranfil si a declarat ca a facut doar un comentariu, nu o acuzatie. In conditiile astea, va mentineti actiunea in instanta?
Raluca Feher: Notificarea trimisa de avocatul nostru domnului Caranfil ii cerea ca in termen de 48 de ore sa isi ceara scuze public agentiei Cap. Acest lucru nu s-a intamplat inca si, daca pina maine (11 februarie) nu se aude nimic, il vom da in judecata.

IQads: Care este miza? Ce ii cereti lui Nae Caranfil in cazul in care aveti castig de cauza?
Raluca Feher: Sa-si ceara scuze publice, sa ne ofere 1 leu daune morale si sa plateasca toate cheltuielile de judecata.

IQads: Daca va acuza si Francis Ford Coppola ca ati preluat sintagma "Nasul" in spotul cu pricina?
Raluca Feher: Probabil domnul Francis Ford Coppola stie mult mai multe lucruri despre ce inseamna drepturile de autor, asa ca intelege ca "nasul" nu e o sintagma, ci un cuvant pe care nu are nimeni drepturi exclusive de folosire. Nasul este o creatie a mafiei, nu a cinematografiei, devenit referinta culturala prin filmele lui Coppola.

IQads: Cat de la limita este asemanarea intre cele doua secvente de film, la rece vorbind? Ar putea fi considerat acum spotul un spoof al secventei din "Filantropica", desi intentia voastra nu a fost asta?
Raluca Feher: Cele 2 secvente seamana in aceeasi masura in care seamana secventa din "The war of the world" al lui Spilberg cu extraterestrii forfotind prin beci cu extraterestrii forfotind la beciul din "Signs" al lui Night Shyamalan. Numai ca la noi daca avem o sala de clasa si niste domni violenti intrand in ea, inseamna ca avem un caz de copiere. Nu conteaza ca nu exista nici o alta legatura intre povesti, nu se discuta despre acelasi lucruri, nu exista similitudini intre intrigile respectivelor "opere". Daca ar fi sa ne luam dupa domnii care folosesc cuvantul plagiat fara sa-i cunoasca intelesul, nu am mai putea sa facem spoturi cu mafioti pentru ca ne da Coppola si autorii serialului Sopranos in judecata, Romtelecomul ar fi trebuit sa fie tarat in instanta de catre Tim Burton, Whiskas de autorii lui Garfield sau Bergenbier sa plateasca pentru ca are o secventa similara cu una din filmul "Shallow Hal" etc. Mai amuzant este ca autorului filmului "Filantropica" nici nu i-a trecut prin cap ca cineva nu i-a vazut creatia, desi are 115.000 de spectatori la activ (data luata de pe videofil.ro din 2007. Hai sa umflam si sa spunem ca sunt 150.000 de oameni care au vazut filmul pina azi). Nu vorbim, deci, de un Matrix, Nasul, Star Wars sau alt gigant pe care sa-ti fie aproape imposibil sa il fi ratat si care iti poate servi ca posibila sursa de inspiratie.

IQads: Cine are copyright pe ideea spotului "Toni Delaco la scoala"?
Raluca Feher: Cap are drepturi patrimoniale (recunoasterea faptului ca suntem autori) asupra ideii, iar Delaco are drepturi integrale de utilizare.

IQads: In publicitate tot umbla vorba ca un ad "s-a mai facut". Cum mai poti fi sigur ca nu vei fi acuzat de plagiat sau cum poti sa te aperi de acuzatia asta?
Raluca Feher: Depinde cum este formulata acuzatia si cine o face. Daca sunt comentarii de frustrati de pe forumuri ii lasi in pace pentru ca ai lucruri mai importante de facut. Daca acuzatia vine din gura unei personalitati ale carei vorbe, preluate de presa, iti pot produce daune morale si materiale, rezolvi problema in instanta. Stiu ca pina acum nu s-a mai facut asta, dar tocmai din motivul acesta si pentru ca nimeni, in Romania, nu-si mai masoara vorbele, trebuia sa o facem noi. Lucram intr-un domeniu in care credibilitatea e foarte importanta si nu ne putem permite sa o lasam terfelita de oricine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

radu cristian nicolae
acum 15 ani
chiar ca s-a mai facut, exact de catre Nae Caranfil in Filantropica. ATi copiat spiritul. ceea ce nu e putin.asa trebuie sa se apere si Caranfil. tot copiat se numeste.
Nae Constantin
acum 15 ani
Amice, cat de greu e sa pricepi ca femeia spune ca NU A VAZUT FILMUL?
Alexandru Paizan
acum 15 ani
Face bine la cap...sa nu mai copiati din alta parte ca niste nesimtiti si sa mai aveti tupeul sa contraziceti ceea ce vede toata lumea.
Marius Pellegrini
acum 15 ani
Acuma .. sa nu sarim toti si sa spunem ca cei de la CAP mai si copie si ca inspiratia poate nu-i mai ajuta. Dar e un post pe net la www.brotherhood.ro unde POATE fi o coincidenta. Desi nimeni nu stie cine a fost prima. Gaina sau oul. Asta cred ca decide fiecare.
Andrei Nedea
acum 15 ani
pentru ca a angajat-o, pila mi se pare o mare scula.
Oancea Veaceslav
acum 15 ani
Ce legatura are un fragment din Filantropica cu spotul respectiv? Ce reprezinta ca idee filmul, fragmentul respectiv si spotul in cauza? Ce mesaj are fragmentul si, ce mesaj are spotul? Noi de fapt despre ce plagiere ne batem gura?
burebista dacu
acum 15 ani
chiar daca nu a vazut filmul, ar trebui sa-l vada acum... nu se stie ce reclame vor mai veni / acuma, ca or semana sau nu cu o scena de film, nu mai conteaza atita timp cit ai avocat la dispozitie...
iacobini adrian
acum 15 ani
Sincer acesta Raluca Feher, are tupeul clasic al unui om fara scrupule...asta se vede prin aberantul (doar 150.000 spectatori a avut Filatropica). Draga mea, hai sa fim realisti, acest film a fost la TV si dat jos de pe net de milioane de oameni. Faza cu inspiratul poate sa fie si sa nu fie adevarata, insa reactia unor p***** cum sunteti voi sa il da-ti in judecata pe dl. Caranfil, doar denota nesimtirea grasa si tupeul pe care il aveti in voi. Trebuia rezolvata treaba pe cale amiabila nu in smecherie de avocati, in care cereti sa se umilieasca in fata voastra un om de la care voi ati invatat si mai aveti probabil indirect de invatat.
iacobini adrian
acum 15 ani
A ajuns CAP agentia anului si nu stiu eu? pfff avocati auzi....
Costin Bogdan
acum 15 ani
Mi se pare o super imbecilitate sa spui ca Intratul unor mafioti intr-o sala de clasa este inventat de tine. Baaeee, mi-ati furat ideea, de la mine ati invatat ca mafiotii intra in sali de clasa....pfff...ce prostie
marius bartis
acum 15 ani
"avocatul nostru creativ" va demonstra incepand de maine dupa 11, ca n-am vazut R-ul ...niciodata...KAPut !?
Alfons Bibiloi
acum 15 ani
Nustiu daca toti cei care au comentat acest spot au vreo legatura cu publicitatea. Un lucru este cert: nu este original. Nae Caranfil are dreptate. Orice cinefil isi da seama ca ideea este "copiata" din filmul Filantropica, in regia lui Nae Caranfil cu Mircea Diaconu si Gheorghe Dinica. Scena cu racketul moldovean in sala de clasa este bestiala si a stat la baza spotului lui Delaco. A propos, lucrez in publicitate de 15 ani!

Atat am avut de spus. S-auzim de bine.

Petrisor Dana
acum 15 ani
E un furt mizerabil! Eu n-as fi avut curajul sa comentez! Sunt convinsa ca ati selectat scena special, pentru ca face apel la un "imaginar colectiv" in care filmul "filantropica" si-a facut loc cu mult timp inainte, fiind o capodopera. Ne ascundem dupa degete, dar suntem publicitari si avem voie sa folosim dupa bunul plac chiar in conversatii uzuale replici de tipul "Mana intinsa care nu spune o poveste, nu primeste pomana!" - a se vedea filmul. Intamplator, studiul meu final pe vremea cand eram la facultate a fost o analiza a acelui segment de publicitate care "isi trage seva" din opere de arta. Si le foloseste cu succes sau nu. Spotul este un esec pe care nimeni cu capul pe umeri nu-l mai ia in serios, pentru ca sunteti incapatanati si fatarnici. Si va pretati la astfel de chestii...Trist!
Petrisor Dana
acum 15 ani
Pentru niste oameni de publicitate, cu pretentia ca sunt conectati la toate formele de cultura si subculturacontemporana cel putin, a recunoaste ca nu au vazut filmul Filantropica echivaleaza cu o recunoastere in public ca in timpul studiilor nu ati citit decat lecturile obligatorii. Ma repet, dar e trist!!
Vlad Bercean
acum 15 ani
Da, s-a mai facut. E copy-paste din Filantropica. Cu singura diferenta ca varianta asta nu are haz.

Celalalt spot Delaco cu mafioti insa are umor, chiar mi-a placut.

Si vorba recuperatorului din Filantropica: SI POAT PRIND PE VREUNUL CA INCEARCA SA COPIEZE!!!

Alexandru Marciuc
acum 15 ani
Orice ar fi spus domnul Caranfil, nu cred ca aveti dreptul sa tratati o persoana care a adus contributii REALE la cultura romaneasca cu un asemnea dispret si cu o atitudine zeflemista. Am inteles ca v-a adus; fondate sau nefondate, asta urmeaza sa decida instata. Dar de la o replica normala si pana la o batjocorire intr-un mediu public a unui regizor de marca al Romaniei e cale lunga. Cred ca cei mai multi cititori ai iqads sunt dezgutati de aceasta atitudine care nu face cinste nici agentiei CAP, nici advertisingului romanesc.

Rusine!

Nicolae Horga
acum 15 ani
...nimeni nu s-ar fi suparat daca ar fi iesit o chestie simpatica. S-ar fi incadrat elegant ca "citat cultural" si toata lumea ar fi zambit. Asa insa a ramas la statutul de furaciune. Una e sa-ti preia cantecul Sting, de pilda, si cu totul alta s-o faca Florin Salam...Partea amuzanta a povestii e elanul cu care copywriterul isi apara punctul de vedere si da spectaculos cu mucii-n fasole. Asta-i stilul romanesc: cine tipa mai tare are dreptate (dovedit statistic la romanika).
mirel radoi
acum 15 ani
"Probabil ca sutii din metrou s-au facut frati de cruce cu copywriterii in costum si cravata de la agentiile de publicitate. Se fura portofele,

se fura mitraliere, de ce sa nu se fure si scene din Filantropica. Plus ca ideea conform careia cascavalul intareste muschii mi se pare insolita.

In privinta unui demers legal, sunt sceptic, nu cred ca Legea drepturilor de autor din Romania este echipata pentru asemenea situatii. O sa ma

consult, totusi, cu un avocat. Creativii din publicitate au noroc ca nu trebuie sa-si semneze operele. Daca ar fi obligati sa o faca, multi dintre ei ar trebui sa-si poarte rusinea unor furaciuni atat de flagrante cum este cea de fata, asemenea unui dosar compromitator de la CNSAS"

declaratiile publice, de tipul asta necesita o demonstratie rationala si pertinenta ptr ca afecteaza oameni si firme.

Eduard Gherasim
acum 15 ani
De aici desprind 2 idei

1) A te inspira dupa un film nu reprezinta o crima in parerea mea... se face treaba asta peste tot... nimic nu e nou sub soare... daca merge bine si da mesajul care vinde produsul, e OK

2) Insa sa minti si sa spui ca nu ai vazut filmul e nesimtire... cand Matrix a copiat "grosolan" dupa "Ghost in The Shell" un anime japonez din 1995.. lumea nu a strigat "furt" pentru ca regizorii au recunoscut imediat ca s-au inspirat, ca intr-un fel au adus omagiu anime-ului....

Diferenta dintre romani si straini, dintre craetivi cu demnitate si nesimtiti... sta in afirmatii de genul asta... intre "O coincidenta domne" si "Da a fost o puternica sursa de inspiratie"



Branded


Related