Am o mare dilema, sa-i cred pe publicitarii care ne tot imbie cu promisiunea reducerilor de la mall-uri si nu numai? Daca se dovedeste ca e posibil si shopping-ul pe timp de criza, inseamna ca se poate orice, inclusiv ca advertisingul sa se mentina pe pozitii pe timpul crizei, ca mai manaca si publicitarii o paine, acum cand panourile zac mai mult goale si bugetele de publicitate sunt tot inghetate, chiar daca a dat soarele intre timp.
Pure Sales
Va mai aduceti aminte reducerile de vara trecuta, cand inca nu era criza financiara? Ce vremuri! Pe atunci, reducerile erau pure, publicitatea pentru reducerile de la Mall Plaza facea apel la fete induiosator de feciorelnice, desprinse parca din povestile cu zane, care aduceau magia preturilor divine. Foarte mistic, foarte aspirational, foarte putin concludent pentru ideea de reduceri.
Pacat de reduceri
Acum, de cand cu criza, s-au schimbat multe. In primul rand, reducerile nu mai au chip. Conteaza doar trupurile manechinelor care emana tentatie din spatele etichetei sale. Acum, cand e criza, e pacat sa cheltuiesti bani, asa ca reducerile de la Mall Plaza sunt lipsite de puritate, sunt insasi pacatul. Insa, vizualul e atat de tare incat iti ia ochii si iti poarta gandul spre forfota din magazine fara sa mai stai sa vezi ca e vorba de Mall Plaza sau de alt mall. Outdoorul asta e atat de puternic incat devine un simbol pentru promotii de sfarsit de sezon in general, fara sa spuna nimic despre Mall Plaza in mod particular. Oricum ar fi, just for the sake of it sau promo pentru reduceri in general, e clar ca acest outdoor tinteste foarte bine prejudecata unora, cum ca a fi imbracat de la reduceri e uncool; iata ca nu e deloc asa, ba poate fi chiar sexy.
Ce ne facem?
Baneasa Shopping City promoveaza reducerile putin mai clasic, dar printre randuri am putea citi acelasi mesaj al spaimei faptului ca de cand cu criza, decadenta nu mai e la moda. Poate asa se explica expresia fetei: un amestec de umire, consternare si nedumerire. Ce ne facem?, pare sa intrebe fata din imagine. Totusi, nu pot sa nu remarc faptul ca este poate cel mai coerent print, pastrand linia brandului, nealaterand nota de classy, chic cu aroma de fite. E simplu si la obiect, stii cine iti vorbeste pentru ca nu s-a schimbat prea mult linia comunicarii Baneasa Shopping City, mizand doar pe transmiterea unei emotii, dar ascunzand teama firava ca oricat de mare ai scrie "mari reduceri" e posibil sa nu fie suficient.
I love sales
Daca despre outdoorul Baneasa Shopping City am zis ca e ceva mai clasic, ei bine in cazul Bucuresti Mall (Mall Vitan) nu pot sa spun decat ca e banal. E absolut lipsit de scanteie, de emotie sau de putere. Nici nu are incisivitatea unui mesaj de promovare a oferteleor speciale, pare mai mult o campanie generica de brand. Ar trebui sa inspire o stare de euforie sau sa consolideze o eventuala relatie emotionala intre consumator si fenomenul reducerilor. Dar e lipsita de orice sclipire. Nu-ti sare in ochi. Nu spune nimic.
Reducerile iti pun mintea pe bigudiuri
Si iata exact opusul: o reclama care iti pune mintea pe bigudiuri. M-am chinuit mult pana sa o pricep si nici macar nu stiu daca am reusit. Tipa a ramas cu gura cascata la reduceri. Ok. Plauzibil. Desi expresia fetei e departe de la a reda o persoana surprinsa placut, nerabdatoare sa profite de preturile mici...sa fie iar vorba de sentimentul de vinovatie ca arunca banii pe fereastra pe timp de criza? In fine, mai departe, ochii inchisi... Crede ca viseaza? Poate vor sa sugereze ca reducerile de anul asta sunt too good to be true.
De fapt, ea viseaza multe reduceri stand cuminte la coafor, asta e raspunsul ei la indemnul "pune-ti o dorinta"...Sau se gandeste la un Buggati, ca altfel nu-mi explic ce cauta mentiunea "Buggati" in stanga jos. A, ba dupa un search pe google imi explic, rezulta ca exista o gama de produse din inox Buggati disponibile in magazinele Sarra Blu.
Dar sa nu pierdem din vedere amanuntul cu reveria de la coafor, pentru ca acum ajungem la punctul cel mai interesant. Ce putea sa o determine pe femeia asta sa se lase pe mana unei coafeze chioare sau care sufera de semipareza?! Altfel nu-mi explic cum poate sa arate parul ei in halul asta de ciopartit. Sincer. Cred ca pur si simplu s-a speriat de cum arata, a inchis ochii de groaza, incercand sa uite ce a vazut in oglinda si a inceput sa urle de furie. De aici si gura larg deschisa.
Asa ca poate reducerile sunt un antidot pentru bad hair days sau pentru situatii de impas in general. Sau poate acum ca e criza financiara o fi renuntat la obiceiul de a-si lasa podoaba capilara pe mana expertilor si a decis sa se aranjeze singura. Of, si cate si mai cate ipoteze... O privire mai pragmatica ar putea citi in dispunerea suvitelor rebele o ilustrare a procentelor de reduceri...Hm, ar fi putut fi abordarea mai trasa de par decat atat?
Pana la urma, nu putem sa-i condamnam nici pe publicitari, unde sa-si mai demonstreze si ei creativitatea, unde sa-si mai exerseze mana, cum sa nu isi iasa din ritmul de lucru, daca nu facand reclame la reduceri. Asta e pretul pentru a supravietui in epoca "publicitatii cu buget redus". Redus de client, evident.