Interviu cu Dragos Stanca, Managing Director, F5 divizia new media a grupului Realitatea-Catavencu
IQads: F5 a anuntat la inceputul anului ca un obiectiv important anul acesta este lansarea unor produse serioase in zone complementare publishingului online (e-commerce, servicii, comunitati, UGC, events). Au produsele deja existente niste lacune fundamentale, sunt ele gandite gresit din fasa? Cum v-ati propus sa depasiti calitativ produsele existente in aceste segmente?
Dragos Stanca: Zonele spre care ne-am orientat sunt fie slab reprezentate fie au doar aparent produse concurente deoarece nu exista o zona de piata consolidata in acest sens. Singura zona consolidata era in zona de management al resurselor umane, unde Sincron avea o cota importanta de piata - aici am recurs la integrarea softului in compania pe care o detinem impreuna cu Senior Interactive, XIPE, si mergem mai departe cu dezvoltarea produselor complementare (si) pe aceasta zona.
IQads: Cum va fi ajutata compania Sincron HR de catre F5 sa-si mareasca portofoliul de clienti cu 50%?
Dragos Stanca: Prin expunere media, prin vanzarea la pachet cu alte servicii sau produse, prin oferirea catre client a garantiei ca un grup de dimensiunile Realitatea-Catavencu sprijina dezvoltarea aplicatiei pe termen lung.
IQads: F5 detine pentru moment: un site care ii ajuta pe oameni sa-si cumpere masini noi (AutoNovo.ro), o platforma de e-commerce (Sellerator.ro), un soft de recrutare (SincronHR.ro) si o platforma colaborativa care ajuta oamenii sa primeasca raspunsuri rapid, de la alti useri (Toti pentru unul - TPU.ro). Cum isi alege F5 segmentele pe care sa dezvolte proiecte?
Dragos Stanca: Exista modele de succes pe piete mai dezvoltate si exista adaptari sau declinari pe care le putem opera. Piata web din Romania este inca la faza in care inovatia trebuie si poate fi dublata de lucruri care trebuie facute. Toata lumea alearga dupa audienta online prin content cat mai bun. E ok. Facem si asta. Costa mult, este ok, dar pe langa asta, bani pot veni si din alte zone decat publicitate. Si asta facem. Bani nu doar din bugete de advertising, ci din vanzarea de servicii.
IQads: Sunt gandite proiectele F5 sa se sustina reciproc in vreun fel sau sa acopere separat cate un model de business online?
Dragos Stanca: Strategia este gandita in asa fel incat sa avem sinergii cat mai bune.
IQads: Daca ar fi sa faci o ierarhie a provocarilor pentru F5 anul acesta, in ce ordine ai lista: a face sa devina profitabil un proiect gandit de la zero, a creste business-ul unei companii care e deja lider in segmentul ei, a face profitabile brand-urile de publishing online ale trustului Realitatea.Catavencu?
Dragos Stanca: Toate sunt importante. Ca om de business obiectivul meu numarul 1 este si va ramane profitabilitatea. Cu toate astea, cam des, ma las sedus de idee si risc. Anul acesta voi incerca sa risc cat mai putin, nu ne permitem niciun pas gresit.
IQads: Care sunt cele mai profitabile proiecte F5 si ce previziuni aveti pentru 2009?
Dragos Stanca: Ca o companie noua cu foarte multe start-ups, F5 nu are cum sa produca profit ca entitate in acest an. Previziunile noastre se intind pe 3-5 ani. Momentan, Realitatea.NET este produsul cel mai important din toate punctele de vedere, am reusit sa fim lideri pe mass media si in ianuarie, am depasit din nou net toate site-urile concurente cat si alte branduri de media de mare success, mergem inainte si sper sa avem un an prost cat mai bun.