Noul Board RAC nu inseamna o revolutie

Interviu cu Ecaterina Safarica (Presedinte RAC & Director Relatii Externe Procter & Gamble)

Pe 17 decembrie 2008, Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) a desemnat persoanele care vor detine in urmatorii 4 ani mandatele de Presedinte, Vicepresedinte si Trezorier. Dar noul Board nu inseamna o revolutie, dupa cum ne-a declarat Ecaterina Safarica (Director Relatii Externe, Procter & Gamble), noul presedinte RAC. Dimpotriva, RAC va avea o abordare constanta privind reglementarile pietei de publicitate. Am profitat de ocazie intreband-o despre sesizarile primite in 2008, despre protocolul de colaborare cu CNA, despre lipsa de mediatizare a demersurilor RAC si despre cum vede suplinirea acestei carente in viitor.

IQads: Activitatea RAC este destul de putin vizibila. Cum intentionati sa imbunatatiti cunoasterea de catre public a actiunilor RAC?
Ecaterina Safarica: Asa cum croitorul n-are haine, RAC, structura importanta a industriei de publicitate, nu si-a facut destula publicitate. Evident acest lucru nu a fost intamplator, am preferat pentru inceput sa folosim toate resursele, limitate de altfel, pentru stabilirea unei baze solide de functionare: formularea si revizuirea Codului de Buna Practica in Publicitate, analizarea publicitatii semnalate ca avand potentiale probleme, recrutarea de membri astfel incat RAC sa fie cu adevarat reprezentativ pentru industria de publicitate din Romania. In perioada care urmeaza comunicarea activitatii noastre catre un public cat mai larg si cresterea vizibilitatii este una dintre prioritati.

IQads: RAC are un protocol cu CNA din 2003, dar in 2006 au avut loc cateva schimbari, concretizate in urgentarea procedurii (stipularea raspunsului din partea RAC intr-un termen mai scurt, cu privire la solicitarile de consultare din partea CNA) si in acelasi timp instituirea obligativitatii CNA de a se consulta cu RAC. Este valabila si reciproca? RAC este obligat sa consulte CNA in vederea luarii de pozitie fata de anumite nereguli publicitare? Care este gradul de independenta RAC fata de CNA?
Ecaterina Safarica: Dialogul intre CNA si RAC este unul necesar si dinamic. Reglementarile din audiovizual si autoreglementarea comunicarii comerciale sunt interdependente. Codul de practica in publicitate are la baza principii etice si standarde de comunicare in contextul unui anumit cadru legislativ local si international, iar aplicarea legii cu consecventa si rigurozitate se face mai usor cand industria se implica activ in autoreglementare. In acest context, protocolul de colaborare CNA - RAC nu a facut decat sa formalizeze acest dialog deschis si incurajat de ambele parti. Restul sunt detalii procedurale. De exemplu termenul de raspuns din partea RAC la sesizarile transmise de CNA a fost determinat astfel incat sa nu se tergiverseze luarea unor decizii in cazul publicitatii care incalca principiile si normele de publicitate.
Nu este vorba de o obligativitate, ci de o colaborare care are la baza recunoasterea faptului ca impreuna putem fi mai eficienti in asigurarea unui climat concurential loial si a protectiei consumatorilor de eventualele consecinte negative ale publicitatii. Evident relatia este reciproca.

IQads: Ce alte prevederi sunt inscrise in protocolul de colaborare RAC - CNA?
Ecaterina Safarica: Protocolul de colaborare defineste mai ales procedura de evaluare a sesizarilor privind publicitatea de catre Comitetul Etic RAC.

IQads: Tinand cont de faptul ca in protocolul de colaborare semnat in februarie 2008 intre CNA si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) exista o clauza care vizeaza combaterea publicitatii mincinoase, aveti in vedere stabilirea unui parteneriat si cu ANPC?
Ecaterina Safarica: Avand in vedere ca audiovizualul acopera o mare parte din comunicarea comerciala, dar nu toate canalele de comunicare si ca, CNA este insitutia cel mai evident implicata in reglemenatrea publicitatii, dar nu este singura, acestuia alaturandu-i-se ANPC si Ministerul de Finante, ne propunem sa intram in dialog si cu aceste intitutii si sa cautam formule de colaborare care sa contribuie la o publicitate corecta in Romania.

IQads: RAC intervine doar cand este sesizat din exterior?
Ecaterina Safarica: RAC raspunde tuturor sesizarilor privind publicitatea, atat din exterior, cat si din partea membrilor sai.

IQads: Detineti o statistica a numarului de plangeri inregistrate de RAC in 2008? Din ce sursa au venit cele mai multe, de la persoane fizice sau institutii publice?
Ecaterina Safarica: In cursul anului 2008 au fost peste 30 de sesizari dintre care aproape jumatate transmise de CNA, circa 25% din partea membrilor RAC si restul de circa 25% din alte surse. Trebuie spus ca acest numar este mai redus decat in anii anteriori ca urmare a cresterii responsabilitatii celor care activeaza in industria de publicitate.

IQads: Care este pozitia RAC in problema sintagmelor de tipul "detergentul x este de 3 ori mai bun decat detergentul obisnuit"? Am putea considera sintagma drept o gaselnita prin care publicitarii se sustrag de la respectarea clauzelor legale cu privire la publicitatea comparativa?
Ecaterina Safarica: Nici o "gaselnita" nu ne da dreptul de a ne sustrage de la respectarea legii. Publicitatea comparativa este riguros reglementata accentuand asupra faptului ca nu poate fi denigratoare iar parametrii comparati trebuie sa fie definitorii pentru produsul sau serviciul in cauza. In cazul in care o afirmatie are drept termen de referinta "produsul obisnuit" exista referiri la ce inseamna obisnuit (in cazul reclamelor TV, acest lucru se face de cele mai multe ori in scris, pe ecran) iar in cazul unei sesizari anuntatorul trebuie sa faca dovada performantelor sustinute.

IQads: Ce masuri se iau in privinta publicitatii inselatoare prin omisiune?
Ecaterina Safarica: Omisiunea este asa cum ati formulat si dumneavoastra o forma de publicitate inselatoare si daca este sesizata si dovedita se constata nerespectarea Codului de Practica in Publicitate, ceea ce atarge dupa sine suspendarea mesajului respectiv si reformularea lui astfel incat sa fie corect.

IQads: Misiunea RAC se limiteaza la sanctionarea greselilor sau aveti in plan si educarea industriei pentru a se conforma normelor in vigoare?
Ecaterina Safarica: Misiunea RAC este de a promova o comunicare comerciala etica. Acest lucru se poate realiza coreland activitatile reactive - sanctionarea comunicarii care nu respecta principiile si normele de etica in publicitate, cu activitati proactive, respectiv educarea industriei. In acest sens ne propunem sa demaram un program de educatie, in colaborare cu EASA, Asociatia europeana de autoreglementare in publicitate, si cu structuri de invatamant din Romania care sa contribuie la formarea celor interesati sa activeze/sau deja activi in industria de publicitate.

IQads: A avut RAC sau intentioneaza sa inainteze propuneri legislative in sprijinul unei mai bune functionari a pietei de publicitate din Romania? Daca da, care ar fi acelea?
Ecaterina Safarica: Pana in prezent nu am facut propuneri de initiative legislative ne-am implicat insa activ in dezbaterile pe marginea initiativelor din domeniu inaintate de Parlament sau Guvern. Am incercat de fiecare data sa venim cu o pozitie obiectiva si realista facand apel si la experienta membrilor nostri din alte state europene. Afilierea noastra la EASA alaturi de organisme de autoreglementare similare din celelalte state UE contribuie la armonizarea punctelor de vedere si la o comunicare eficienta atat in plan local cat si la nivelul structurilor Comisiilor europene.

IQads: Care sunt planurile RAC pentru 2009? Cum va influenta schimbarea board-ului strategia de actiune RAC?
Ecaterina Safarica: La RAC speram intr-un 2009 foarte activ cu rezultate cat mai vizibile. Prioritatile au fost deja amintite - sa crestem vigilenta in respectarea Codului de buna practica in publicitate si sa sanctionam incalcarile acestuia, sa initiem cursuri de Etica si Standarde in Publicitate pentru studenti si practicieni ai industriei de publicitate, sa ne extindem parteneriatele si sa atragem atentia unui public cat mai larg asupra existentei RAC si a serviciilor pe care le poate oferi. La acestea se adauga cresterea asociatiei prin aderarea de noi membri, aceasta fiind o prioritate permanenta a RAC.
Completarea Boardului cu noi membri, evident, speram sa aduca un suflu nou asociatiei si sa contribuie la evolutia RAC nu e de asteptat sa fie o revolutie. Daca programul pentru 2009 este diferit de cel anterior este mai ales datorita faptului ca RAC a ajuns la o maturitate la care se impune trecerea la o noua forma de exprimare. Daca sunteti interesati sa urmariti evolutia noastra pe parcursul acestui an, vom incerca sa va tinem la curent cu noutatile noastre pe site-ul gata de a fi relansat in doua saptamani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related