Ea provenea din marketing si avea o pasiune pentru graphic design, el petrecuse timp in televiziune. Adusi impreuna, au rezultat inimioare si antreprenoriat. Acum 5 ani, Lavinia Petrariu si Daniel tot-Petrariu, de la actualul studio OnScreen, s-au pornit pe introdus in piata romaneasca un set de servicii: whiteboard animation & doodle video.
Ideea de a sari in antreprenoriat i-a apartinut lui Daniel. La inceput, OnScreen s-a numit VFX Creative Studio. Cam ca un soft de video editing; asta si oferea, servicii de postproductie. Primul client: Citroen. Niste ani mai tarziu, Lavinia a vrut si ea sa sara, "doodle"-ul a s-a pus langa partea de "video", iar productia a inceput. Din sufrageria personala.
Acum, OnScreen a adunat o mica echipa care scrie scenarii, face storyboard-uri, deseneaza, produce, postproduce si "manuieste" tehnici 2D flat animation, video infographics, animatie stopmotion sau visuals de evenimente (video mapping, stage design, interactive floor si wall, social photo booth etc). Dar, atentie, nu sunt o agentie de publicitate, desi au cativa clienti directi prin portofoliu (majoritatea, startup-uri romanesti).
Despre traseul lor ne vorbesc in continuare Lavinia si Daniel, intr-un interviu „la doua tastaturi":
Lavinia si Daniel Petrariu
Lavinia: Eu vin din zona de Marketing, insa mereu mi-au placut mai multe discipline, cu totul diferite intre ele, si de aceea mi-am ales cu dificultate drumul profesional. Poate cea mai mare pasiune a mea a fost cea pentru desen si desene animate.
In generala, odata cu introducerea cablului TV, m-am bucurat de acea deschidere catre canalele intalienesti, unde se difuzau desene animate (de calitate!), de la 7 la 10 dimineata. Tin minte ca imi organizam programul in functie de ele si obisnuiam sa umplu agende sustrase de la parinti cu desene de acolo. Asa am devenit fan Sailor Moon :) Alte pasiuni au fost cititul si scrisul, iar prin facultate am devenit pasionata de concerte rock.
Cand am descoperit Graphic Design-ul, la inceputurile mele ca Specialist Marketing, am simtit ca ma apropii mai mult de pasiunea pentru exprimare artistica, amortita undeva prin liceu. Pana sa fac un curs in sensul acesta, am invatat multe de la Daniel.
Daniel vine din zona de televiziune. A acumulat o experienta de 13 ani, incepand la o televizune locala din Constanta - 57 Plus, apoi Realitatea, continuand cu National TV in Bucuresti si N24.
Cea mai indelungata experienta a fost la PRO TV si in final a colaborat si cu Digi 24, la a carui lansare a pus umarul. A trecut de la sunet la video, iar pasiunile lui sunt piesele de lego, trenuletele, iar daca vrei sa il faci fericit, pune-l sa vorbeasca despre video mapping, stage design si tehnologii interactive pentru evenimente. Nu se va mai opri, asa ca trebuie sa-ti asumi si asta.
Activam deja amandoi in industria de comunicare, dar o cunosteam din perspectiva angajatului. Schimbarea catre antreprenoriat s-a petrecut in aprilie 2010, cel putin pentru Daniel. Pentru mine, a venit treptat.
Ideea VFX Creative Studio/OnScreen
Daniel: Ideea de business s-a numit initial VFX Creative Studio si a fost in mare parte a mea. La inceput a sunat aproape matematic: 13 ani experienta in televiziune x One BIG DREAM (un bussiness creativ) = .... ? Raspunsul corect a insemnat pasul catre o schimbare radicala: multe riscuri, dar si o libertate mai mare de creatie si decizie.
Am inceput prin a oferi servicii de postproductie video, avand ca prim client Citroen Romania. Intre timp, am cochetat si cu grafica 3D si am devenit interesat de tehnologiile real time pe care le vedeam folosite in alte tari, pentru a face din evenimente un spectacol. Mi-am dorit sa gasesc in Romania clientii care sa indrazneasca sa faca asta, insa am mai avut cativa ani de asteptat pana sa vad acest obiectiv pus in practica; si inca nu in totalitate.
Lavinia m-a sustinut de la inceput, pe partea de marketing & branding in timpul liber. Asa s-au nascut in 5 ani 3 logo-uri, 3 sloganuri si textele pentru 3 site-uri.
Nu s-a simtit suficient de pregatita sa se aventureze cu totul in antreprenoriat, preferand sa invete in prima faza cat mai mult din ce fac altii bine sau gresit. Asa ca pana sa se decida sa sara cu ambele picioare in barca (la inceputul lui 2015), a mai acumulat experienta in 3 joburi.
In 2012 a aparut momentul care ne-a deschis noua cale. I-am descoperit caietele cu desene din copilarie si am incurajat-o sa se reapuce de asta. Am vazut impreuna un bootcamp despre idei de afaceri creative din SUA si, fiind oricum intr-o perioada „intre joburi”, ne-a incoltit ideea sa imbinam skill-urile fiecaruia dintre noi intr-un proiect comun. Am pus „doodle” de la ea langa „video” de la mine si astfel am ajuns la „doodle video”.
Lavinia: In 2 luni am trecut de la idee, la identitate, la site si la video de prezentare. Si pentru ca nu aduce anul ce aduce „sfarsitul lumii”, pe 21 decembrie 2012 am lansat „videoGraph – Mesaje cu tenta permanenta!”. Mai exact, am fost primii care au adus in Romania tehnica exploatata deja pe alte meleaguri la adevaratul potential. Si, cand spunem asta, ne gandim la whiteboard animation/doodle video (filmuletele acelea simpatice in care mana deseneaza povestea sub ochii tai).
Primul video l-am realizat de la birourile din sufragerie. Literalmente. Acolo am creionat scenariul si ilustratiile si tot acolo am inregistrat vocea mea de fundal. De atunci imi creste par de lup pe spinare cand o aud! :) La biroul din dreapta mea, Daniel s-a ocupat de post productia audio-video.
Primul proiect
Lavinia: Dupa cateva ilustratii facute pentru clienti americani, in sistem freelance, timpul investit in promovarea videoGraph pe social media a dat roade si pe piata romaneasca. Primul proiect in zona aceasta a fost realizarea mascotei Robinescu, pentru Romstal, iar cererea a sosit via LinkedIn. Apoi au venit in paralel cereri pe doodle video de la cunostinte directe sau indirecte.
Primele feedback-uri, toate pozitive, au insemnat si primele semne ca sperantele puse in acest proiect vor da roade.
Naming: de la „VFX Creative Studio” la „OnScreen”
Daniel: Cererile au inceput sa curga, iar asta ne-a obligat sa ne autoevacuam din sufragerie si sa ne mutam studioul intr-un spatiu dedicat, mai ales ca echipa a inceput sa creasca.
Tot atunci ne-am diversificat gama de servicii oferite, prin adaugarea tehnicilor 2D flat animation, video infographics, stopmotion, dar si a unor solutii vizuale si interactive pentru evenimente (video mapping, stage design, interactive floor si wall, social photo booth etc).
Intrucat numele vechi te ducea mai degraba cu gandul la videografie, decat la jocul de cuvinte pe care il intentionam initial (video + grafica), ne-am decis ca nu era suficient de reprezentativ pentru toate serviciile curente. Asa ca, in 2013, am creat brandul umbrela OnScreen – Cu noi te vezi bine!.
Cresterea echipei
Lavinia: Tot in 2013 ni s-a alaturat primul angajat − varul lui Daniel, deci inca eram in familie :) Claudiu a invatat foarte repede si s-a constituit in timp in membru de baza al echipei, ca Motion Graphics Designer.
O data cu cresterea volumului de munca, am fost nevoita sa cedez partea de ilustratii catre o persoana dedicata, asa ca, in timp, am inceput sa colaboram cu un ilustrator/grafician. Apoi a trebuit sa impart partea de marketing, content si script writing cu inca o persoana.
Astfel ca am ajuns in pozitia pe care nu mi-am dorit vreodata cu adevarat: manager ocupat cu planificari si cifre, prea putin cu activitatile creative, care reprezentau insasi motivatia care ma atrasese in acest proiect.
Desigur, sunt constienta ca atunci cand devii antreprenor, joci atat de multe roluri la inceput, incat poti sa te pierzi pe tine. Dar asta face parte din procesul prin care pasiunea se transforma in business. Ulterior vine si momentul in care culegi roadele si, tocmai pentru ca ai o echipa pe care te poti baza, iti permiti sa revii la ceea ce iti place.
Servicii actuale. Clienti directi vs. agentii
Lavinia: Sa transmiti mesaje in joaca, interactiv, fara sa fii perceput ca un business care agreseaza printr-o abordare comerciala - asta credem ca este visul oricarui om de marketing sau comunicare. Totodata, este si ceea ce ofera OnScreen: cel putin 4 tehnici pentru realizarea clipului publicitar, dar si solutii vizuale pentru evenimente, interactivitate si video scenografie.
Nu suntem o agentie de publicitate. O spunem deschis – nu ne plac pitchurile. Metaforic vorbind, clientul merge la zece restaurante, degusta cate un fel de mancare de la fiecare, isi ia si la pachet, iar la final, achita doar la cel care i-a placut cel mai mult sau la care a fost cel mai ieftin. Asteptam cu nerabdare momentul in care aceasta mentalitate legata de industria de advertising se va schimba, spre beneficiul ambelor parti.
OnScreen nu cauta neaparat interactiunea directa cu clientul, in general intervenind mult mai tarziu, cand agentia l-a castigat deja. Totusi nu excludem si aceasta varianta, in portofoliul nostru regasindu-se multi clienti directi, din categoria start up si nu doar atat.
Putem spune ca din acest punct de vedere suntem niste ,,rasfatati”, deoarece ne permitem luxul de a refuza sau alege clientii si partenerii. Nu este neaparat vorba despre nazuri, ci mai degraba despre faptul ca preferam sa lucram la proiecte interesante, care aduc ceva nou si care contribuie la o schimbare pozitiva.
Printre clientii care au crezut in noi si alaturi de care le-a facut placere sa "ne jucam" in “ultimii 5 ani”, se numara: BMW, PRO Cinema, Lugera – The People Republic, Austral, Nemo Express, eMag, Cris-Tim, Microsoft, Citroen Romania, Marsh Romania, Universum Events, precum si clienti de pe piata internationala.
Proiectul cel mai drag
Lavinia: In primele pozitii in colectia de proiecte de suflet se plaseaza ,,Lectia de prim ajutor’’. Este un proiect cu peste 1 milion de vizualizari, sprijinit de NN Asigurari de Viata, Asociatia MaiMultVerde si SMURD.
A fost vorba despre 5 tutoriale doodle video, care ofera o multime de informatii utile in cazuri de accidente − de la ce sa spui cand suni la 112, pana la cum sa folosesti un defibrilator.
Credem ca lectiile de prim ajutor pot face diferenta dintre viata si moarte si speram ca rezultatele numarului de vizualizari sa se reflecte in numarul de vieti salvate.
Mai ales dupa cazul Colectiv, a devenit evident ceea ce noi sustineam de mult: necesitatea introducerii orelor de prim ajutor in programa scolara. Noi am aflat pe pielea noastra ca nu te poti baza doar pe Salvare si pe echipajul ei, iar acest caz tragic personal a reprezentat de fapt motivatia noastra principala de a ne implica in proiect.
Daniel: Pe partea de content pentru evenimente, o realizare cu care ne mandrim a fost castigarea sectiunii de Still Mapp, din cadrul festivalului iMapp Bucharest 2015. Asta a insemnat mapping static pe fatada celei de-a doua cladiri din lume ca marime, iar lucrarea s-a numit After War.
Provocari si solutii
Lavinia: Cele mai mari obstacole au fost de natura financiara. Nu am avut investitori si totul a venit incet, dupa multa munca si multe sacrificii. Tocmai de aceea, macar unul dintre noi trebuia sa aiba si un salariu fix, intr-o lume a ratelor si facturilor :) O alta provocare a fost linia foarte fragila dintre viata personala si cea profesionala. Avand temperamente diferite, a fost necesar ceva timp de acomodare pana sa ajungem la un numitor comun, ca mod de lucru.
Evolutia cifrei de afaceri
Lavinia: In cei 5 ani de business, cifra de afaceri a crescut de 5 ori. Tendinta a fost mereu crescatoare, cu o singura exceptie, in 2013. Apoi cresterea echipei si a numarului de proiecte s-a simtit si in cifra de afaceri, aceasta dublandu-se. Dupa cum spuneam, totul a fost organic. Cererile de pana in prezent au venind inbound, efortul nostru limitandu-se la Project Management si creatie.
La ce lucrati in prezent?
Lavinia: Recent am terminat o serie de filmulete (whiteboard animation si 2D flat animation) pentru un proiect de educare in privinta reciclarii dozelor de aluminiu - Every Can Counts.
Lucram in paralel la cateva filmulete de prezentare doodle video pentru startup-uri romanesti, unele cu ceva vechime, altele in curs de lansare. Si suntem pe punctul de a finaliza prima noastra invitatie la nunta in stil doodle video.
Planuri de viitor cu OnScreen
Lavinia: Video marketing-ul a inceput sa fie din ce in ce mai vocal in lumea digitala inca de anul trecut si lucrurile nu par sa se opreasca aici. Aruncand fugar o privire peste preconizarile specialistilor din afara pentru 2016, acest an se anunta a fi dedicat contentului video.
Costurile reduse, viteza de executie si targetarea unui segment de public extins, cu putere de cumparare sporita, determina din ce in ce mai multi clienti sa abandoneze clasicele spoturi TV si panouri publicitare, in favoarea internetului.
Conform ultimelor statistici, prezenta unui clip video pe un site de cumparaturi online creste conversia cu pana la 72%. In termeni de SEO, un videoclip este de 56 de ori mai usor de gasit la cautare si mai vizionat decat textele obisnuite. Daca la toate acestea adaugam faptul ca YouTube se mentine in continuare in topul celor mai populare motoare de cautare, deja imaginea de ansamblu este clara.
In acest context, OnScreen se vede si mai bine in 2016.
Cel mai greu ne va fi, probabil, sa gasim echilibrul ideal intre viata personala si dimensiunea profesionala, prin prisma faptului ca asteptam un bebe. Putem spune ca este de fapt al doilea, daca socotim proiectul profesional comun ca fiind primul copil :)
Profesional, ne pastram dorinta de a creste, atat ca echipa, cat si ca portofoliu de clienti si de a ne diferentia prin proiecte inedite si pline de semnificatie, care ne trezesc pasiunea. Fie ca vorbim despre piata romaneasca sau despre cea externa.