Dupa multi ani de client service, am intrat nu de mult in bransa oamenilor de strategie. Acum un an nici eu nu stiam prea multe despre ce fac acestia, dar stiam un lucru care mi-a placut de la inceput - ca plannerii se specializeaza in analiza oamenilor carora se adreseaza reclamele si astfel comunicarea devine mai relevanta, deci, in final, mai eficienta.
Foarte usor am avut acces dupa aceea la informatii si literatura de specialitate despre acest domeniu si am aflat cu ce se ocupa acesti oameni, dar nu vreau sa scriu un articol despre meseria de planner. Inainte sa continui vroiam sa mai spun ca mai trebuie sa se scrie mult in Romania si sa mai lucram mult pana o sa se stie cu adevarat ce facem.
Pentru articolul acesta am ales insa alt subiect. Am tot citit o gramada de analize, studii, carti, proverbe despre cum sunt romanii si nu cred ca romanii sunt intr-un fel. Ei sunt ca toti oamenii din lumea asta, veseli cand au de ce, tristi cand sunt suparati, ingrijorati sau plini de sperante. Din fericire, sentimentele oamenilor nu se pot cataloga si generaliza. Nu putem spune ca oamenii cu venituri mici sunt mai pesimisti decat cei cu venituri mai mari. Toti reactioneaza diferit in situatii diferite, toti au motive de bucurie si de suparare. Normal ca nevoile lor sunt diferite si ca atunci cand ai venituri mai mari iti indrepti gandurile spre alte lucruri, dar aici ajungem la piramida lui Maslow si aceasta este o alta analiza lunga.
Citeam de curand o carte in care se spunea asa: "Traditia leaga numele Bucurestiului de cuvantul bucurie. Fondat in secolul al paisprezecelea de principele Mircea al Tarii Romanesti, ocupat si distrus succesiv de invaziile tatarilor, turcilor si rusilor, orasul a renascut iar si iar, zgomotos si plin de viata, dedicate comertului si placerilor. "Traiesc la incrucisarea drumurilor europene si sunt cea mai plina de viata rasa de oameni de pe suprafata pamanatului", spunea regina Maria despre supusii sai."
Exista teorii extinse despre romanii petrecareti, nemtii seriosi, italienii iubareti, spaniolii relaxati. Toate acestea sunt niste stereotipuri si e bine sa mergem mai departe in analiza oamenilor.
Sunt cazuri cand faci o analiza de public tinta si nu e nimic acolo de spus nou sau nu gasim din lipsa de date, timp sau inspiratie ceva nou si atunci e bine sa recunosti acest lucru si sa vorbesti de lucruri general valabile. Atunci le spui colegilor din creatie - vorbim cu femeile de o anumita conditie sociala si stiu ei foarte bine cum sunt si ce le atinge. Reclama care iese atunci va placea femeilor de pretutindeni. De exemplu, mi-a placut de curand promotia la Magura, orice femeie are nevoie de momentele ei de rasfat si executia creativa e foarte simpatica si relevanta pentru orice femeie.
O alta varianta fericita e atunci cand reusesti sa gasesti acel adevar neexploatat inca despre un grup tinta, cum e exemplul campaniei "Got Milk", care deja a facut istorie.
Si in loc de final mai vreau sa fac apologia bunului simt care mi se pare ca te ajuta cel mai mult in momentele grele in care vrei sa gasesti ceva interesant de spus despre oameni. Cand iti asculti bunul simt si te detasezi de rigorile publicitatii ai mult mai multe sanse sa spui ceva corect.
Comentarii
Si alta data ne comportam parca pe dos, adica ceea ce altadata ne indispunea, acum nu are acelasi efect.
Intrebarea de ce?
Poate avem o motivatie mai mare, poate un caracter mai puternic, poate o stare de spirit mai buna.
Si totusi revin la ceea ce intrebam la inceput,nu o anumita motivatie na face sa ne compotam intr-un fel sau in altul.
Povara unei greutati te apasa mai mult , doar atunci cand iti sunt epuizate puterile.Se potriveste la fix cu starea sau atitudinea de a fi vesel