[Complexele publicitarilor] Alex Negoescu: Nu stiu sa pierd. Ma astept, fara motiv, la ce e mai rau. Ma cred mai destept decat sunt

[Complexele publicitarilor] Alex Negoescu: Nu stiu sa pierd. Ma astept, fara motiv, la ce e mai rau. Ma cred mai destept decat sunt

Ca sa descrie harta angoaselor colective ale industriei, Alex Negoescu, Group Creative Director la Cohn & Jansen JWT, recurge la vorba unui cetatean care facea, pe vremuri, un gratar in parc si explica, in acelasi timp, geopolitica:

"Noi? Suntem mici, dom'le."

De aici decurg toate. Din provincialism. Ghosturile de pe vremuri si nonsalanta minciunilor din case-urile fabricate azi. Romgleza fake, barbile identice, campaniile facute cu ochii la trendurile de afara, dar fara sens. 

Dam la o parte imaginile, mergem cu introspectie inainte, adunam complexele creativilor.

 

Complexe de-a lungul timpului

Nu cred in puterea publicitatii de a produce, propriu-zis, complexe. Ea doar amplifica ceea ce exista deja in noi si, in cazul meu, au fost destule. Dupa 13 ani de publicitate, tot nu-mi place sa vorbesc in public. Nu stiu sa pierd. Ma astept, fara motiv, la ce e mai rau. Ma cred mai destept decat sunt.

 

Conditia publicitarului roman

Cred ca cel mai mare complex al nostru, ca industrie, este ca suntem, si am fost dintotdeauna, provinciali. Hraniti de mici cu rock pe cartela, dar inconjurati de Romania cu pesti pe televizor, normal ca ne-am dorit – si nu e nimic rau in asta – sa fim in rand cu lumea. Doar ca nu-i chiar atat de simplu si nici noi nu suntem chiar atat de talentati.

De-aici imbratisarea SIT-urilor pentru ghosturile de pe vremuri. De-aici si nonsalanta minciunilor din case-urile fabricate azi. De-aici si arivismul marunt pe care il practicam pentru 100 de euro in plus, la salariu. De-aici si romgleza fake in care ne place sa comunicam intre noi (kudos!). De-aici si barbile identice. De-aici si campaniile facute cu ochii pe ultimele trenduri in materie de egalitate pentru femei, dar cu outdoor-uri care nu se inteleg.

Vorba unui cetatean care facea, pe vremuri, un gratar in parc si explica, in acelasi timp, geopolitica: "Noi? Suntem mici, dom'le."

 

Cum va priviti si cum sunteti priviti

Mi se pare foarte amuzanta si relevanta in acelasi timp diferenta intre felul in care sunt priviti publicitarii in occident (niste manipulatori malefici ai publicului inocent, pe aceeasi treapta cu avocatii si vanzatorii de masini) si felul in care sunt priviti in Romania (niste hipsteri inofensivi si fanfaroni, complet rupti de realitate).

Evident ca ambele descrieri sunt exagerate, dar dupa 25 de ani de advertising cu certuri, drame si scuipaturi, cred ca spun ceva despre cine suntem cu adevarat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related