Se vorbeste mult despre violenta domestica, se iau initiative, se atrage atentia, se fac campanii. Uneori, insa, e nevoie de mai mult. Mai ales cand tehnologia ne permite. Scriam anul trecut despre o campanie pentru Politia din Helsinki, unde outdoor-urile se schimbau noaptea si erau direct corelate cu zonele in care au fost facute apeluri la numerele de urgenta.
In aprilie, cei de la TBWA\Helsinki au revenit cu partea a doua a campaniei, unde selfie-urile din timpul zilei aratau un adevar dureros noaptea.
Jyrki Poutanen, Executive Creative Director \ Partner TBWA\Helsinki, ne-a raspuns la cateva intrebari legate de aceasta campanie, dar si despre limitele si sensibilitatile pe care le presupune abordarea unui astfel de subiect.
Studiul de caz al campaniei:
Ideea
Juha-Matti Raunio, Head Of Account And Strategy (n. r. - a scris mai multe despre campanie aici), care a mai lucrat cu JCDecaux, a venit cu ideea unui outdoor reactiv pentru prevenirea violentei domestice. O alegere mai evidenta ar fi fost aceea de a colabora cu un ONG din aceasta zona, dar am vrut cel mai puternic actor care ar putea avea un cuvant de spus in aceasta privinta. Asa ca am contactat Departamentul de Politie din Helsinki (cu care am mai lucrasem inainte).
Temeri
E nevoie de imagini puternice (chiar brutale) pentru a ”trezi” oamenii in fata unui subiect atat de alarmant. Si pentru a atrage atentia in general. Pentru a iesi din multime. Dar am vrut, in acelasi timp, sa protejam copiii de brutalitatea vizualului acestei campanii. Asa am ajuns la ideea unei executii diferite de la zi la noapte, unde lumina OOH sa dezvaluie un adevar urat, in timpul noptii.
O alta sensibilitate a campaniei au constituit-o datele de localizare catre JCDecaux, pentru a face campania reactiva. Dupa ce ne-am asigurat de protejarea confidentialitatii acestor date, am mers mai departe.
Limite in abordarea unui astfel de subiect
O alta grija a noastra a fost aceea de a nu ”speria” victimele. Mesajele care apareau in zonele de urgenta sa nu sperie victimele si sa le opreasca din a raporta actele violente. Rezultatele din ambele etape ale campaniei au aratat, insa, ca raportarile au crescut.
Cea mai grea parte
Probabil gestionarea logisticii, intr-un timp scurt. Campania sa fie destul de reactiva, datele de la politie sa ajunga la sistemul JCDecaux si de acolo, posterele sa apara intr-o anumita zona in maximum 12 ore. O alta provocare tehnica a fost ca cele doua fete ale posterului, cu efectul de zi si noapte, sa functioneze cum trebuie.
Reactii
Cele mai multe reactii au vizat executia tehnica. Am primit semnale pozitive de la oameni, de la client, in media si din industrie pentru felul in care am transformat un mediu vazut ca traditional si incet intr-unul reactiv si hiperlocalizat. Unii au vazut campania ca un exemplu bun pentru noul tip de comunicare (publicitate) direct.