Aducem inca o nuanta a lui 2016, in cadrul unei discutii despre mersul lucrurilor in business-ul de comunicare. Provocarile modelului clasic de functionare a agentiilor continua chiar daca suntem in 2017. Iar in continuare aflam despre "restructurarea" unei agentii de PR de la departamentele clasice inspre evaluarea fiecarui angajat si construirea a 3 zone operationale concentrate pe talentele acestora.
La nivel de business, pentru GMP PR, anul 2016 a fost "tapul ispasitor" al unei cifre de afaceri de 2 milioane de euro, mai mari cu 40% fata de 2015, spune Ioana Manoiu (Managing Partner), adaugand faptul ca dincolo de eforturile agentiei, a aut loc si o revigorare a pietei dupa o perioada indelungata de scaderi si investitii prudente ale companiilor.
Cifra de afaceri GMP PR. Evolutie si factori de influenta
Am avut o cifra de afaceri de 2 milioane de euro, reprezentand o crestere de 40% fata de anul anterior, iar profitul aproape s-a dublat. A fost unul din cei mai buni ani din istoria agentiei. Sunt lucruri care au depins de noi, cum ar fi castigarea de new business sau eficientizarea activitatii, dar este vorba si despre piata.
Dupa ani de zile de scaderi sau investitii prudente, in 2016 am simtit o revigorare. Cresterea economica a tarii din 2016 s-a simtit in atitudinea companiilor. Incet, incet ne trezim din amorteala si ne revine curajul de a face lucruri mari.
Servicii noi.Departamente
Pentru noi, 2016 a fost un an cheie fiindca ne-am schimbat modelul de business. Noi functionam de 10 ani pe structura clasica a unei agentii de PR, impartita pe competente: brand, corporate, CSR, events, etc.
In 2015 am realizat ca lucrurile trebuie sa se schimbe, ca nevoile companiilor s-au schimbat fundamental si ca modelul creat in 2005 este limitativ. Am stat de vorba cu clientii nostri, ne-am uitat la ce se intampla afara si am creionat un model mai fresh si mai dinamic de agentie de PR, pe care l-am implementat in 2016. O agentie a viitorului.
Am impartit serviciile agentiei in 3 mari zone: BRING IT ON, MAKE IT HAPPEN si MEASURE IT AFTER.
BRING IT ON este zona de Client Service, unde se preiau briefurile si se mentine relatia cu clientii.
Sub umbrela MAKE IT HAPPEN, avem departamentele de expertiza: evenimente, social media, creatie si, cel mai nou, departamentul de brand journalism.
MEASURE IT AFTER este, asa cum ii spune si numele, departamentul de measurement & consumer behavior, pe care l-am lansat tot anul trecut si este condus de un sociolog.
Este un model construit pe talente si care a implicat si o evaluare profunda a fiecarui coleg sub intrebarea: What are you brilliant at? Pornind de la ideea ca fiecare om poate fi extraordinar intr-o anumita zona, nu am mai incercat sa-i invatam pe oamenii de actiune sa fie mai buni pe scris, sau pe cei introverti si analitici sa relationeze mai bine. Am avut discutii cu fiecare si le-am schimbat locul in firma acolo unde simteam ca nu sunt maximizati.
A fost un an agitat, cu schimbari, ne-au venit multi oameni noi, dar au si plecat oameni vechi, care erau de 6-8 ani la noi. In viata unei agentii, cu atat mai mult una antreprenoriala, cum suntem noi, este nevoie de un refresh odata la cativa ani pentru a se mentine in top. Vrem, nu vrem, trebuie sa ne actualizam.
Echipe
In 2016, numarul de angajati a crescut cu 18 % fata de 2015. In momentul asta suntem 32. Pe langa departamentele nou create, unele din cele vechi au crescut, social media si-a dublat echipa, la fel si departamentul de creatie, care in 2015 avea un om, acum are 3.
Noutatea anului a fost ca am angajati oameni din alte zone. N-am mai cautat experti in PR, am cautat art directori, copywriteri, jurnalisti si sociologi.
O alta zona care a crescut foarte mult a fost departamentul de evenimente. In 2016 s-a lucrat la foc continuu, iar finalul anului a fost unul fara precedent, am avut si cate 2 evenimente pe zi in decembrie.
New business
Am castigat 7-8 clienti noi in prima jumatate a anului, din domenii diverse: retail, FMCG, financiar, entertainment, food.
Business: prognoza pentru 2017
Pentru 2017, ne-am propus sa fim cam la acelasi nivel ca in anul anterior. Suntem constienti ca nu ne putem astepta iar la o dublare a profitului ca in 2016, a fost totusi un an iesit din comun. Ne dorim sa facem mai multe proiecte pe viziunea agentiei, de a schimba Romania prin comunicare.
Focusul nostru va fi sa crestem noile departamente si ma astept ca zona de measurement sa ia si mai multa amploare. Nu cred ca o sa mai lansam departamente noi, am lansat suficiente anul trecut, acum este nevoie de consolidarea lor.
In 2017 vom lansa cel putin un instrument inovator, o aplicatie pe care o avem acum in lucru, dar pe care o vom anunta cand va fi gata.