Unde-i duce viata pe publicitarii care aleg sa paraseasca industria? Nu e o intrebare noua si n-are nici un singur raspuns. Mai adaugam la lista inca unul, cu ocazia asta: in lume. Gabriel Gavrilescu si-a petrecut ultimii 8 ani in departamentul de CS al agentiei Kubis Interactive, incepand cu 2013 din pozitia de Client Service Director. In jur de un an mai tarziu, aparea blogul Amuse Bouche, un proiect construit alaturi de partenera lui de viata, Ruxandra Gavrilescu, orientat spre luxury travel & food, cu accent pe utilitatea content-ului si mai putin pe poveste.
Treptat, balanta agentie-blog a inceput sa incline tot mai mult spre talerul cu blogul. Altfel spus, cu cat mai mult vezi lumea si restaurante de Stele Michelin si te cunosti indeaproape cu zonele de food & travel, cu atat mai mult o sa vrei sa tot faci asta. Asa ca, de la inceputul anului, pe Gabriel il gasim cu obiectivul de a creste amusebouche.ro si cu ochiul pe alte proiecte de comunicare din aceeasi zona.
Incepem meniul cu parcursul lui in advertising si terminam cu un Amuse Bouche mai detaliat.
Peste 10 ani de aventura prin CS
Viata mea in publicitate se identifica in mare parte cu perioada Kubis Interactive, agentia in care am ajuns la inceput de 2009. Sigur ca au contat si experientele anterioare. Din fiecare agentie am invatat cate ceva. Dar nu imi amintesc nimic remarcabil din primii ani, in afara de cateva prietenii care rezista si azi. La Kubis a fost ceva diferit. Perfect timing. Atat pentru mine, cat si pentru agentie. O perioada de evolutie accelerata care m-a schimbat foarte mult.
Imi amintesc cu placere de prima dublare a staff-ului odata cu castigarea conturilor de bere de la SABMiller, de primele pitch-uri si prezentari pentru Unilever, de primii clienti internationali si deschiderea biroului din Praga, de challenge-urile care au aparut odata cu cresterea rapida a agentiei.
Astazi Kubis este o agentie de 10 ori mai mare decat cea in care am ajuns eu in 2009 (70 de oameni). Sunt mandru de ce a ajuns agentia azi si de oamenii care au ramas in urma mea. O adevarata familie.
Cum ai descrie publicitatea in Romania astazi?
Imi permit sa compar piata agentiilor de advertising din ziua de azi cu cea a restaurantelor din Bucuresti. Un domeniu cu foarte multe obstacole. Oamenii buni sunt din ce in ce mai greu de gasit, sunt putine proiecte de care poti sa fii mandru, iar legislatia nu ajuta. Ca agentie mare, ai nevoie de volume pentru a putea fi profitabil.
Mediul nu este favorabil. Dar sunt cativa jucatori pe piata care reusesc sa se descurce destul de bine in contextul dat. Kubis Interactive este unul din acesti jucatori.
Decizia de a parasi mediul de agentie
Stiam ca va veni acest moment de cand am lansat blogul, la final de 2014. Nu aveam insa o data exacta. Am luat decizia finala in a doua parte a lui 2016. Am inceput sa calatoresc destul de mult. Sa am nevoie de mai mult timp liber. Lucruri care, pe termen lung, nu prea se potrivesc cu pozitia de CSD. Mai ales intr-o agentie atat de mare precum Kubis. Asa ca am ales ce e mai bine pentru mine, dar si pentru agentie.
Pur si simplu, viata clasica de agentie nu mai era in-line cu planurile mele de viitor.
Mi-am dorit libertate, flexibilitate, sa nu fiu legat de un program fix. Sa pot calatori cat mai mult alaturi de Ruxandra, partenera mea de viata, si de blog. Sa construim impreuna proiecte de comunicare in care credem. Sa lucram cu brandurile si partenerii alesi de noi. Sa ducem blogul Amuse Bouche la urmatorul nivel.
Inceputul blogului
Amuse Bouche a aparut la final de 2014. Este un proiect care combina pasiunea noastra pentru experientele de food & travel cu background-ul de comunicare pe care il avem amandoi. Am avut o strategie clara de la inceput. Asta inseamna target, tipuri de continut, felul in care abordam un subiect, posibile parteneriate pe viitor.
Stiam ca urmeaza sa construim un blog de nisa. Focusul nostru a fost intotdeauna pe calitate si nu pe cantitate. Pe continut relevant. Acest lucru se reflecta si in rezultatele actuale. Avem in jur de 20-25.000 de useri pe luna si un timp mediu petrecut pe site de aproape 4 minute/articol.
Particularitatile blogului
Amuse Bouche este un mix de luxury travel si aventuri culinare. Vorbim despre cele mai bune restaurante din lume, hoteluri de lux, dar si despre destinatii de weekend din Romania. Plus restaurante si alte activitati relevante din Bucuresti. Totul selectat si bazat 100% pe experientele noastre.
Punem foarte mult accent pe partea de utilitate si mai putin pe zona de poveste. Cel mai important este sa fim relevanti pentru target-ul nostru.
Tinand cont de aceste lucruri, nu cred ca Amuse Bouche poate fi incadrat intr-o categorie in spatiul actual de blogging din Romania. Vorbim de o nisa, o zona aflata la inceput.
Investitiile in blog, pana acum
Am investit foarte mult in content, in experiente. Ne-a facut si placere :) Vorbim aici in primul rand despre costul vacantelor si mesele la cele mai bune restaurante din lume.
Nu voi da o suma totala. Pot spune ca in 2016 am avut un cost mediu de 1.000 de euro / zi de vacanta. Separat, avem un buget propriu pe care il alocam pentru promovarea continutului.
Ce tip de investitii presupune o mutare full-time inspre blog?
Nu este o mutare full-time. Blogul reprezinta doar un proiect din ceea ce ne propunem sa facem in viitorul apropiat. Dar cu siguranta va avea mai mult timp alocat decat pana acum.
Blogul va presupune in continuare un nivel de investitii ridicat. Cu mentiunea ca incepand din 2017 vom fi mai deschisi spre anumite parteneriate cu branduri. Deci e posibil sa mai reducem din costuri :)
Cititorii vostri. Un profil general
Core target-ul are o varsta cuprinsa intre 27 si 45 de ani. Oameni cu educatie superioara, cu venituri peste medie, deschisi spre experiente premium. Sunt oameni care isi doresc ceva mai mult de la o vacanta sau de la o masa intr-un restaurant. Provin din Bucuresti sau din celelalte orase mari din tara.
Suntem mandri de calitatea cititorilor nostri. Ne place sa credem ca evoluam impreuna.
Monetizare. Colaborari cu agentii si branduri
Monetizarea blogului nu a fost o prioritate pentru noi intr-o prima faza. Am pus in primul rand accentul pe construirea unui produs de calitate prin content. In prezent, avem niste reguli clare dupa care ne ghidam.
Urmarim parteneriate cu branduri care sunt relevante pentru noi si pentru target. Colaborari pe termen lung. Branduri care pot aduce extra-value si ajuta la imbunatatirea unor zone de continut. Nu facem parteneriate de dragul de a obtine anumite gratuitati.
Un exemplu: daca noi folosim in mod normal o linie aeriana pentru o destinatie, nu vom recomanda o alta companie care ne propune un parteneriat.
De aceea preferam sa mergem noi cu idei si propuneri spre posibili parteneri decat sa asteptam sa primim oferte.
Nu avem si nici nu vom avea vreun articol platit pe zona de restaurante. Toate review-urile reflecta 100% parerea noastra. Toate mesele sunt platite integral din bugetul nostru.
Nu preluam comunicate de presa sau advertoriale. Daca ni se pare ceva interesant, testam si trecem prin filtrul propriu.
Marcarea publicitatii
Tinand cont de lucrurile de mai sus, nu marcam publicitatea. Pentru ca nu avem :) Avem doar branduri care aduc plus-valoare pe zona de continut. In curand vom avea o zona dedicata pentru parteneri pe blog ca sa fie totul clar.
Ne place sa lucram cu agentiile de PR, acolo unde exista deschidere. Unde nu exista, mergem direct la branduri. Depinde foarte mult si de profilul oamenilor cu care intram in contact si cat de bine inteleg produsul nostru.
Te-ai mai intoarce in agentie in viitor?
Cel mai probabil as pune bazele unei agentii proprii. Dar nu o agentie clasica, ci una de nisa cu o abordare diferita de ceea ce exista pe piata. Poate cu focus doar pe food & travel :)
Planuri pe 2017
De la inceputul anului, am devenit Official Tastemakers The World’s 50 Best Restaurants. Asta inseamna o responsabilitate si mai mare pentru noi la nivel de content. Urmeaza sa ajungem in alte restaurante de top din lume, dar si la festivitatea oficiala de decernare a premiilor din Australia.
La nivel de articole, vom incepe sa tratam vacantele integrat. Asta inseamna ca vom vorbi mai mult si despre hoteluri de lux, variante de zbor si alte lucruri care compun o experienta memorabila. In curand vom lansa si o versiune mai redusa a blogului in engleza.
Avem si cateva proiecte mai mari, dar nu stim exact cand se vor intampla. Momentan sunt in faza de planificare. Unul din obiectivele noastre pe termen lung este sa ajutam la cresterea sustenabila a zonei de food din Romania. Asta nu inseamna doar restaurante. Mai multe detalii in curand :)