[Later Edit] Am inlaturat din acest text datele referitoare la audientele detaliate per spot/brand/client. Am obtinut datele respective ca urmare a solicitarii facute de catre IQads catorva agentii media din piata, care ne-au transmis rapoarte pe intervalele cerute de noi.
Dintr-o notificare a ARMADATA SRL prin care aceasta sustine ca este titularul drepturilor de autor asupra datelor privind Serviciul National pentru Masurarea Audientelor TV, trimisa catre noi [Blue Idea: IQads & SMARK], prin casa de avocatura PELIFILIP, intelegem si precizam ca datele de audienta la nivel de spot emana de la serviciul Serviciul National pentru Masurarea Audientelor TV.
Datorita solicitarii din notificarea mentionata, am inlaturat audientele detaliate per spot/brand/client.
Nu vrem sub nicio forma sa lezam vreun drept al ARMADATA SRL, mai ales in contextul temei "Etica in publicitate" pentru care militam.
____________________________________________________________________________________________
Pe FFW
O analiza scurta asupra numarului de branduri care s-au promovat in cadrul emisiunilor din prime time de la Romania TV si Antena 3 in saptamana 30 ian - 5 februarie.
Si o comparatie pe intervale: 30 ian - 2 feb vs 3 feb - 5 feb.
Romania TV: de la 98 de branduri la 31
(din care 29 ramase + 2 noi)
Antena 3: de la 104 branduri la 29
(din care 25 ramase + 4 noi)
Detaliat, mai jos, dupa context.
Povestea
Unele intrebari sunt vechi de cand e lumea asta. De ce suntem aici?, de exemplu. Ce inseamna obiectivitate? Ce vinde, de fapt, publicitatea?
Si doar pentru ca sunt vechi si mii de oameni din ere diferite au incercat sa raspunda la ele, si s-au scris manuale in explicarea lor, asta nu inseamna ca si-au gasit raspunsurile. Sau ca oamenii nu continua sa le dezbata aprig. Uneori, e nevoie doar de o scanteie pentru a le readuce in atentia generala.
De data aceasta, scanteia au constituit-o romanii iesiti in strada pentru a protesta fata de masurile Guvernului.
Va spunem drept ca inainte sa inceapa toata nebunia, ne gandeam la o tema despre responsabilitatea pe care o au brandurile, in timp ce se promoveaza. Scopul ultim este doar acela de a vinde? Ce drept au consumatorii sa critice reclamele, daca nu sunt in target?
Am amanat aceasta serie pentru ca ne-am gandit ca este un subiect vechi, de manual, si ce sens are acum sa reinventam noi rotile marketingului?
Dar cateva zeci de mii, apoi sute de mii de romani au iesit in strada.
Iar protestul lor a fost prezentat deformat de relatarile catorva posturi de stiri. Asa ca a reaparut o discutie despre care noi am scris si anul trecut: despre dilema morala a brandurilor vizavi de continutul jurnalistic pe care il gireaza, achizitionand spatiu de publicitate.
In 22 ianuarie, Frontline Club a facut un apel la branduri de a nu mai sprijini prin bugetele de publicitate, televiziunile care se abat de la normele jurnalistice.
IQads s-a alaturat acestui demers, publicand listele cu brandurile care s-au promovat la Antena 3 si Romania TV, in fiecare zi, alaturi de felul in care aceste televiziuni au acoperit evenimentele. Listele au fost vazute de peste 100.000 de oameni.
In acelasi timp, am lansat dezbaterea:
Care este responsabilitatea brandurilor fata de mediile in care se promoveaza?
Au brandurile si alte responsabilitati, in afara de a vinde?
Cat de mult sunt afectate de mediul in care isi fac reclama?
Au raspuns cativa reprezentanti ai brandurilor si au analizat situatia si o serie de creativi si oameni de media, asociatiile din industrie, IAA, UAPR, ADC*RO si-au exprimat pozitia in aceasta privinta. Le puteti citi aici.
Pozitia lor, in mare parte, este aceasta: singurul organism care trebuie sa reactioneze este Consiliul National al Audiovizualului.
Si daca tot e vorba de CNA, dam putin cuvantul celor de la @FunkyCitizens:
Si cateva opinii din industrie:
Serban Alexandrescu (Managing Director, Headvertising):
Trebuie sa ne raportam diferit la o lume diferita si sa ne schimbam in consecinta comportamentul la nivel social si profesional
Codin Caradimu (Creative Director, cap):
Niciun brand sanatos nu poate sa ramana mut (si cu reclama pe posturi TV care mint ca sa isi apere stapanii) in fata celor putini, dar care consuma constient si mai mult
Robert Tiderle (Owner, Papaya Advertising):
Inainte de a ne uita urat la branduri, trebuie facut putin curat in industria de publicitate
In a sasea zi de proteste, relatarile lor la Romania TV au mers pe ideea unei lovituri de stat si a unor oameni platiti sa iasa in strada de forte obscure.
Antena 3 a avut cateva schimbari bruste de perspectiva: la inceput, ordonantele erau benefice, potrivit moderatorilor TV, apoi nu mai erau, iar in ultimele zile s-a mers iar pe o atitudine anti-proteste.
Intre timp, numarul de branduri care se promoveaza la aceste posturi a scazut.
Romania TV a trimis ieri catre mai multe agentii o scrisoare in care sustine ca politica editoriala a postului TV respecta toate regulile jurnalismului si reglementarile spatiului audio-vizual, mentinandu-se echidistanta din punct de vedere politic in transmisiunile si programele pe care le difuzeaza.
"Va informam pe aceasta cale ca postul de televiziune Romania TV respecta toate regulile jurnalismului si toate reglementarile legale din audiovizual, fara a fi in situatia de a se situa de o parte sau de alta in timpul perioadei de criza pe care o traim."
Brandurile care s-au promovat in break-urile publicitare difuzate de cele 2 televiziuni in perioada 30 ian - 5 feb
ROMANIA TV
In perioada 30 ian - 5 feb, in prime time, pe Romania TV au fost difuzate urmatoarele spoturi: (vezi nota de la inceput)
Lista brandurilor care s-au promovat in perioada 30 ian - 2 feb pe RTV:
- ALEVIA
- ALTEX
- ANGHIROL
- ANTINEVRALGIC
- ARTROCALM
- ASPASIA
- AUTO SCHUNN
- BELVITA
- BERES DROPS
- BERGENBIER
- BETANO
- BILLA
- BIOFLU
- BIXTONIM
- CAFFETIN - ANALGEZICE
- CARMOL
- CEMROM
- CIF
- CLEAR
- CLIMENUM
- CLINSIN MED
- COLDREX (OMEGA PHARMA)
- COREGA
- CREDIUS IFN
- CYMBIO
- DELIKAT
- DELMA
- DETRICAL
- DICARBOCALM
- DOMESTOS WC - AIR FRESHNER
- DR. OETKER - PUDDING
- DULCOLAX
- EDITURA ORIZONTURI
- ESSENTIALE
- EUBIOTIC
- FARINGOSEPT
- FERRATUM
- FORD
- FORTIFIKAT
- FOX - MEZELURI
- GRIPOVIT
- HEPATOPROTECT
- HERVIS SPORTS
- IBALGIN JUNIOR
- KEBENE PLUS
- KORILL
- LACALUT
- LACALUT AKTIV
- MALTA TRAVEL
- MATACHE MACELARU'
- MAXIMAG
- METRO CASH&CARRY
- MILKA BISCUITS
- MILKA PRALINE
- MUCOCONTROL
- MUCOSOLVAN
- NEGRO 2000
- NEMOEXPRESS
- NERVOCALMIN
- NETBET
- NEUMARKT
- NOROC
- OBEGRASS
- OMO - GAMA
- OSCILLOCOCCINUM
- OTI - SACI MENAJERI
- PANADOL BABY
- PARASOFTIN
- PARUSAN
- PATE SCANDIA
- PENNY
- PROSTAMOL UNO
- PROVIDENT
- RECUPAR
- SALVIASEPT KIDS
- SANYTOL
- SC COTNARI SA
- SCANDIA SIBIU
- SELGROS
- SENNALAX
- SENSI BLU
- S-LINE SISTEM
- SPEED TAXI
- STODAL
- SUAVINEX
- SUPRAMAX ARTICULATII
- TENSOVAL
- THERAFLU
- TRANSPIBLOCK
- TRIFERMENT
- TUGRISS
- UNIBET
- VEDIXIN
- VEL PITAR
- VIVA CREDIT
- VOLTAREN
- WINMASTERS
- ZENELLA MED
Lista brandurilor care s-au promovat in perioada 3 feb - 5 feb pe RTV:
- ALEVIA
- ANGHIROL
- ARTROCALM
- AUTO SCHUNN
- BIOFLU
- CAFFETIN - ANALGEZICE
- CEMROM
- COLDREX (OMEGA PHARMA)
- DR. OETKER - PUDDING
- EDITURA ORIZONTURI
- ELISSE [spot nou]
- FOX - MEZELURI
- HEPATOPROTECT
- MALTA TRAVEL
- MATACHE MACELARU'
- NERVOCALMIN
- OBEGRASS
- PENNY
- SC COTNARI SA
- SELGROS
- SENNALAX
- SENSI BLU
- SPEED TAXI
- STEM SURE [spot nou]
- SUAVINEX
- TENSOVAL
- TRIFERMENT
- TUGRISS
- VEL PITAR
- VIVA CREDIT
- WINMASTERS
Lista brandurilor care nu au mai avut spoturi in perioada 3 feb - 5 feb vs 30 ian - 2 feb pe RTV:
- ALTEX
- ANTINEVRALGIC
- ASPASIA
- BELVITA
- BERES DROPS
- BERGENBIER
- BETANO
- BILLA
- BIXTONIM
- CARMOL
- CIF
- CLEAR
- CLIMENUM
- CLINSIN MED
- COREGA
- CREDIUS IFN
- CYMBIO
- DELIKAT
- DELMA
- DETRICAL
- DICARBOCALM
- DOMESTOS WC - AIR FRESHNER
- DULCOLAX
- ESSENTIALE
- EUBIOTIC
- FARINGOSEPT
- FERRATUM
- FORD
- FORTIFIKAT
- GRIPOVIT
- HERVIS SPORTS
- IBALGIN JUNIOR
- KEBENE PLUS
- KORILL
- LACALUT
- LACALUT AKTIV
- MAXIMAG
- METRO CASH&CARRY
- MILKA BISCUITS
- MILKA PRALINE
- MUCOCONTROL
- MUCOSOLVAN
- NEGRO 2000
- NEMOEXPRESS
- NETBET
- NEUMARKT
- NOROC
- OMO - GAMA
- OSCILLOCOCCINUM
- OTI - SACI MENAJERI
- PANADOL BABY
- PARASOFTIN
- PARUSAN
- PATE SCANDIA
- PROSTAMOL UNO
- PROVIDENT
- RECUPAR
- SALVIASEPT KIDS
- SANYTOL
- SCANDIA SIBIU
- S-LINE SISTEM
- STODAL
- SUPRAMAX ARTICULATII
- THERAFLU
- TRANSPIBLOCK
- UNIBET
- VEDIXIN
- VOLTAREN
- ZENELLA MED
Antena 3
In perioada 30 ian - 5 feb, in prime time, pe Antena 3 au fost difuzate urmatoarele spoturi: (vezi nota de la inceput)
Lista brandurilor care s-au promovat in perioada 30 ian - 2 feb pe Antena 3:
- AFTIBLOCK
- ALEVIA
- ALMETTE
- ANGHIROL
- ANTICARCEL
- APIVITA - FACE CARE
- ASPASIA
- ASTRA TRANS CARPATIC
- BERES DROPS
- BETANO
- BILLA
- BIOFLU
- BIXTONIM
- CAFFETIN - ANALGEZICE
- CALCIDIN
- CARMOL
- CARREFOUR
- CITROEN
- CLIMENUM
- CLINSIN MED
- COLDREX (OMEGA PHARMA)
- CYMBIO
- DETRICAL
- DICARBOCALM
- DR. OETKER - PUDDING
- DRI BUDDI
- DULCOLAX
- ESSENTIALE
- EUBIOTIC
- FARINGO HOT DRINK
- FARINGOSEPT
- FEMINOST
- FERRERO ROCHER
- FERVEX
- FITMAXX 5
- FLUEND
- FORTIFIKAT
- FUNDATIA DAN VOICULESCU
- GAZETA SPORTURILOR (CONVERGENT MEDIA)
- GOTHAER ASIGURARI REASIGURARI
- GRIPOVIT
- HEPATOPROTECT
- HEXORAL
- HEXORALETTEN N
- JOHNSON'S BABY SHAMPOO
- KEBENE PLUS
- KINDER CHOCOLATE
- KINDER COUNTRY
- KINDER FELIE DE LAPTE
- KINDER MAXI KING
- KINDER SCHOKO-BONS
- KORILL
- LACALUT
- LE PETIT MARSEILLAIS - HAIR CARE RANGE
- LIBRA INTERNET BANK - DEPOZITE
- LISTERINE
- MALTA TRAVEL
- MATACHE MACELARU'
- MAXIMAG
- METRO CASH&CARRY
- MR. PROPER
- MUCOCONTROL
- MUCOSOLVAN
- NEGRO 2000
- NERVOCALMIN
- NEUMARKT
- NEUTROGENA
- NOROC
- OLYNTH
- OLYTABS
- OMV - DIESEL
- ORHIDEEA GARDENS
- OSCILLOCOCCINUM
- PARALELA 45
- PARASOFTIN
- PARUSAN
- PENNY
- POKERSTARS
- PROSTENAL PERFECT
- RAFFAELLO
- RECUPAR
- RYANAIR
- SALVIASEPT KIDS
- SANOHEPATIC
- SANYTOL
- SCANDIA SIBIU
- SELGROS
- SENDO
- SENSI BLU
- SEPTORAL
- S-LINE SISTEM
- STODAL
- SUPRAMAX ARTICULATII
- TIDE
- TIMISOREANA
- TOTAL CRUNCH
- TRANSPIBLOCK
- TRIFERMENT
- TUGRISS
- VEDIXIN
- VITARID-R
- VIVA CREDIT
- V-TAC - BECURI
- ZENELLA MED
Lista brandurilor care s-au promovat in perioada 3 feb - 5 feb pe Antena 3:
- ALEVIA
- ANGHIROL
- APIVITA - FACE CARE
- BIOFLU
- CAFFETIN - ANALGEZICE
- COLDREX (OMEGA PHARMA)
- DR. OETKER - PUDDING
- GOTHAER ASIGURARI REASIGURARI
- HEXORAL
- HEXORALETTEN N
- JOHNSON'S BABY SHAMPOO
- KRUK INTERNATIONAL [spot nou]
- LE PETIT MARSEILLAIS - HAIR CARE RANGE
- LIBRA INTERNET BANK - DEPOZITE
- LISTERINE
- MALTA TRAVEL
- NERVOCALMIN
- NEUTROGENA
- OLYNTH
- REVIGRIP SINUS [spot nou]
- RYANAIR
- SENATUL STIINTIFIC AL FUNDATIEI DAN VOICULESCU [spot nou]
- SENDO
- SENNALAX [spot nou]
- SENSI BLU
- TRIFERMENT
- TUGRISS
- VIVA CREDIT
- V-TAC - BECURI
Lista brandurilor care nu au mai avut spoturi in perioada 3 feb - 5 feb vs 30 ian - 2 feb pe Antena 3:
- AFTIBLOCK
- ALMETTE
- ANTICARCEL
- ASPASIA
- ASTRA TRANS CARPATIC
- BERES DROPS
- BETANO
- BILLA
- BIXTONIM
- CALCIDIN
- CARMOL
- CARREFOUR
- CITROEN
- CLIMENUM
- CLINSIN MED
- CYMBIO
- DETRICAL
- DICARBOCALM
- DRI BUDDI
- DULCOLAX
- ESSENTIALE
- EUBIOTIC
- FARINGO HOT DRINK
- FARINGOSEPT
- FEMINOST
- FERRERO ROCHER
- FERVEX
- FITMAXX 5
- FLUEND
- FORTIFIKAT
- FUNDATIA DAN VOICULESCU
- GAZETA SPORTURILOR (CONVERGENT MEDIA)
- GRIPOVIT
- HEPATOPROTECT
- KEBENE PLUS
- KINDER CHOCOLATE
- KINDER COUNTRY
- KINDER FELIE DE LAPTE
- KINDER MAXI KING
- KINDER SCHOKO-BONS
- KORILL
- LACALUT
- MATACHE MACELARU'
- MAXIMAG
- METRO CASH&CARRY
- MR. PROPER
- MUCOCONTROL
- MUCOSOLVAN
- NEGRO 2000
- NEUMARKT
- NOROC
- OLYTABS
- OMV - DIESEL
- ORHIDEEA GARDENS
- OSCILLOCOCCINUM
- PARALELA 45
- PARASOFTIN
- PARUSAN
- PENNY
- POKERSTARS.RO
- PROSTENAL PERFECT
- RAFFAELLO
- RECUPAR
- SALVIASEPT KIDS
- SANOHEPATIC
- SANYTOL
- SCANDIA SIBIU
- SELGROS
- SEPTORAL
- S-LINE SISTEM
- STODAL
- SUPRAMAX ARTICULATII
- TIDE
- TIMISOREANA
- TOTAL CRUNCH
- TRANSPIBLOCK
- VEDIXIN
- VITARID-R
- ZENELLA MED
N-avem concluzie
Revenind insa la apelul Frontline Club, am retinut pasajul:
[...] sprijinind presa independenta, puteti ajuta la imbunatatirea calitatii presei romanesti. Va amintim ca in acest moment putinele institutii de presa care lucreaza in mod real pentru informarea cetatenilor, se lupta in cele mai multe cazuri pentru supravietuire iar jurnalistii sunt platiti adesea cu salariul minim pe economie.
Ei au cu adevarat nevoie de vizibilitate si fonduri pentru continuarea activitatii lor.
-------
Acest articol face parte din seria editoriala "Etica in publicitate"