Dincolo de nefericitul 2016, chiar si acum, cand cititi aceste randuri, ne aflam cu totii intr-o perioada de schimbare dramatica, resimtita de catre toti. Ati citit bine, e afectat 2017, poate chiar si de la 2018 incolo sa tot fie resetari de paradigma in comunicare. Dar sa nu exageram cu orizonturile, cand pe noi ne intereseaza ultimul an. Si ceva progoneze pentru urmatoarele luni.
Discutam perioada alaturi de Mona Opran (COO South East Europe, Centrade Cheil), perioada in care grupul Centrade se asteapta la o crestere de 25% a cifrei de afaceri in Romania, cu o valoare similara pentru intreaga regiune.
Anul trecut, precizeaza Mona, gandirea strategica a ramas in focusul grupului, adaugandu-i-se pe parcurs si analiza de date, CRM si e-commerce. In perioada urmatoare, accentul se va pune pe integrarea data management-ului in structura si workflow-ul existent.
Cifra de afaceri: evolutie si factori de influenta
Cifra de afaceri a crescut datorita activitatii crescute a tuturor clientilor agentiei, vechi si noi. Pe langa cresterea pietei, este o dovada a relatiei bune si a unei intelegeri profunde a nevoilor clientilor nostri.
Cifrele vor fi disponibile in martie, dar ne asteptam la o crestere de peste 25% in Romania si similar in regiune.
Industria de marketing este intr-un moment de schimbare dramatica, fundamentala. “We move from a downloading culture to an uploading culture”. Toata lumea participa la construirea mesajului, fie ca ne place fie ca nu, iar marketingul este fortat, mai mult ca niciodata, sa puna nevoile oamenilor pe primul loc.
Stiu, este o fraza pe care o auzim de foarte mult timp dar, in realitate, nu prea se intampla. Companiile, agentiile care reusesc sa treaca de la vorbe la fapte au sanse mai mari sa fie ascultate si iubite de catre consumatori.
Companiile exista pentru un motiv, iar noi suntem agentia care intai intelege viziunea lor si apoi construieste solutii de comunicare.
Servicii care au crescut in ponderea business-ului
Cresterea semnificativa a fost in serviciile digitale, incluzand produse, Social Media, CRM si e-commerce. Cel mai important este ca legam cat mai multe puncte de interactiune cu consumatorii si asta incepe sa dea roade.
Departamentele pe care le-ati intarit
Centrade Cheil a fost intotdeauna o agentie cu o puternica gandire strategica, in toate departamentele. In industria noastra automatizata, mizam pe gandirea strategica ce identifica insight-uri pe care se cladesc idei relevante, de succes.
Exista clienti care cauta raspunsuri in mai multe agentii si exista companii care consolideaza comunicarea in jurul punctului strategic, intr-o singura agentie.
Trebuie sa nu cadem in patima narcisismului. Ideile de comunicare nu traiesc intr-un vid, ci trebuie sa se integreze in cultura oamenilor; intelegerea acestei realitati o numim gandire strategica si toti angajatii Centrade Cheil o apreciaza.
Am continuat, deci, sa construim in strategie, adaugand analiza de date, CRM si e-commerce, cladind pe ce am inceput anul trecut si, anume, integrarea strategiei digitale cu cea de brand.
Formula pe care vom construi in acest an este: date > insight > continut > analiza … si de la capat. Nu mentionez canal de comunicare pentru ca, atunci cand cream continutul, el trebuie sa fie fluid, liber intre diverse puncte de contact cu oamenii.
De asemenea am construit si mai mult in zona de digital product design (mai ales mobile apps), UX, UI si am continuat integrarea digitalului si a activarilor in departamentul de creatie. Nu cream idei digitale, ci idei pentru o lume digitala!
De asemenea a crescut foarte frumos echipa de brand design si am schimbat abordarea in echipa de Audio-Video, avand acum productie in-house pentru continutul din mediul digital.
Echipele
Toti oamenii care lucreaza in comunicare simt presiunea schimbarii, viteza de lucru care determina luxul craftului. In acelasi timp, traim o perioada extrem de interesanta. Eu cred foarte tare ca in Centrade Cheil suntem o echipa curajoasa, curioasa, foarte muncitoare si gata sa mutam muntii.
In acelasi timp, trecerea de la o agentie locala la una regionala si apartenenta la reteaua Cheil a schimbat dinamica grupului si a adaugat roluri noi. Dar aceasta miscare a adus si o mai mare vizibilitate si acces total la un impresionant set de cunostinte si traininguri, atat in Romania cat si in afara ei. Cheil este o retea uimitoare care crede in dezvoltare prin deschidere.
Clientii nou veniti
Cel mai mare client nou in 2016 a fost Samsung. Suntem agentia de retail marketing si de digital a Samsung in Sud-Estul Europei (11 piete). Pe langa acesti doi mari piloni, exista proiecte de consumer engagement, activari, evenimente CSR ce se intersecteaza intre ele.
Samsung este un client extrem de activ, de ambitios si ne provoaca sa deschidem drumuri noi. Avem deja cateva proiecte minunate si acesta este de-abia inceputul.
Asteptari si obiective in 2017
Businessul nostru a crescut si simtim ca va merge si mai departe in 2017. Exista cateva incertitudini globale (alegerile din USA, viitoarele alegeri in Europa) si impactul acestora in Romania. In paralel, noul nostru guvern a facut cateva promisiuni de programe pro-business dar ramane de vazut cum se vor implementa.
Exista cateva puncte la care trebuie sa fim atenti, de exemplu codul muncii sau reguli noi in comunicare pe cateva industrii dar in general ramanem optimisti si speram ca trendul sa se mentina.
Pe cateva puncte mizam insa, indiferent de macro-realitate: nevoia de a argumenta comunicarea cu date, nevoia unei povesti care sa se bazeze pe un insight real si crearea de produse/ platforme de comunicare care sa raspunda unor nevoi reale ale oamenilor.
In rest, multa munca in continuare!
Adaptari in modul de functionare a agentiilor
Lucram intr-o industrie in schimbare si cred ca este loc ca fiecare agentie sa isi imagineze cea mai buna formula de business; nu cred ca exista un singur adevar.
Focusul nostru este sa introducem cat mai bine datele (data management) in structura existenta. Este ceva la care ne uitam de doi ani deja si 2017 este anul in care serviciile noastre vor raspunde foarte bine nevoilor clientilor. Implicit, consolidam si serviciile de CRM, retail marketing si e-commerce.