Piata culturala din Bucuresti s-a imbogatit. Din noiembrie, Apollo111, teatru si hub cultural (cu biblioteca, sala de evenimente, bar/terasa), se deschide in subsolul Palatului Universul (str. Ion Brezoianu, nr. 23-25).
Patru fondatori l-au pus pe picioare: Bogdan Dumitrache (actor si director de casting), Catalin Rusu (director de creatie si consultant de brand Rusu + Bortun), Calin-Peter Netzer (regizor) si Dragos Vilcu (producator de film si owner Multi Media Est).
Ce e diferit la Apollo111 e formatul pe care il propune. Spectacolele dintr-o stagiune se joaca doar timp de sase saptamani (prelungite cu inca patru, in cazul in care reprezentatiile anterioare se joaca in regim "casa inchisa"), in timp ce fiecare stagiune este curatoriata de cate un nou director artistic.
Director artistic in primul an este Bogdan Dumitrache, unul dintre fondatori. Tema propusa este relatia teatru-film, iar spectacolele ce o traduc sunt „Ali: Frica mananca sufletul”, in regia lui Radu Jude, „Dupa ploaie”, in regia lui Alex Maftei, si „Sieranevada”. Primul spectacol e programat pentru finalul lui noiembrie.
Despre cum au ajuns sa lanseze un teatru independent, ne povestesc doi dintre fondatori, Bogdan Dumitrache si Catalin Rusu.
Intalnirea si ideea
Catalin: Boogie (n.r. Bogdan Dumitrescu) e de vina. Si n-a avut ce face intr-o zi, pe la pranz, si m-a scos la o bere pe langa biroul meu, la Lente. Mi-a povestit avantat de noul lui proiect si-mi zicea ca-i trebuie al patrulea partener si ma intreba daca stiu pe cineva. I-am zis pe loc ca ma intereseaza, a ramas surprins. Placut surprins. A doua zi, m-au confirmat si ceilalti doi parteneri, Netzer si Vilcu, si cam asta a fost.
A fost o decizie spontana bazata pe increderea pe care o am in Boogie si pe nostalgia fata de o perioada din viata mea in care mergeam foarte des la teatru. Boogie e foarte talentat si serios, si la antreprenoriat, nu doar cand joaca.
Cu Dragos ma stiu din publicitate, lucram des cu Multimedia Est, iar pe Calin nu-l cunosteam, ii vazusem filmele si eram curios sa-l intalnesc.
Background-ul si rolul fiecaruia in proiect
Catalin: Dincolo de investitie, fiecare zburda in zona lui de competenta. Am discutat mult despre conceptul de business, despre diferentiator si mai ales despre necesitatea acestui proiect in Bucuresti.
De identitate, creatie si digital, s-au ocupat colegii mei de la Rusu+Bortun, am incercat sa joc in dublu rol, si a fost un demers interesant, un exercitiu de empatie cu clientii.
Sunt obisnuit sa auditez, nu sa fiu auditat, sa propun sau sa vand idei, nu sa le aprob final. Mi-a dat incredere motivatia colegilor mei de a lucra pe acest proiect.
Un multam fain catre Maria Sarivan, Mihaela Neatu, Ioan Maxim, Laurentiu Lupu, Catalina Ion, Laurentiu Nastase, Mihnea Miculescu, Alex Ose, Luiza Olaru si Anca Uscatescu.
Partea de networking, de gasit parteneri, este o alta zona in care ma implic. Ca start-up, finantarea este esentiala, iar Johannes Becker si colegii lui de TPA/Becker Consult ne-au ajutat deja sa obtinem primele fonduri.
USP-ul Apollo111
Catalin: Cred ca sloganul, Lumea se schimba de la o stagiune la alta, exprima povestea noastra. Totul pleaca de la valori. Credem in contemporaneitate, curaj si in conditii propice pentru ca talentul sa fie pus in valoare. An de an, pentru a fi actuali, schimbam tema stagiunii si directorul artistic.
In primul an, in mandatul lui Boogie, exploram relatia dintre teatru si film. In al doilea an, am invitat un regizor de teatru, pe Radu Afrim, sa dea directia stagiunii.
Modelul de business
Catalin: Incercam sa-i dam confort teatrului sa creasca sanatos, fara compromisuri artistice. Teatrul va avea trei stagiuni, cea de seara, cea pentru copii si un proiect dedicat artistilor tineri. Ceilalti piloni pe care se sprijina business-ul sunt un bar, o terasa si o biblioteca dedicata artelor dramatice.
Cercetarea pre-lansare
Catalin: Pe langa viziunea lui Boogie, am avut placerea sa lucrez in ultimul an pentru mai multe proiecte culturale, unele nisate, altele mainstream, si cumva, inconstient, m-am lasat atras de potentialul acestui tip de business.
Intre teatrul de stat si cel independent e foarte mult loc, publicul isi doreste mai multe spectacole care sa rupa ritmul, nu doar ca idee, ci si din punctul de vedere al productiei.
Investitia
Catalin: Bugetul de start-up este de 200.000 euro, o mare parte fiind sustinuta de parteneri.
Bogdan: O parte (cea mai mare) din investitie este aportul nostru, al partenerilor.
In plus, se adauga castigarea unui concurs public de proiecte lansat de ministerul economiei (Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata 2016) si, nu in ultimul rand, aportul sponsorilor nostri BRD si BAT.
Publicul
Bogdan: In ultimii ani, un cumul de factori a condus la aparitia multor spectacole, trupe, spatii alternative sau conventionale. Mai mici sau mai mari, mai reusite sau nu, toate acestea au condus la formarea de public nou, si, deci, cred ca in acest moment exista o cerere consistenta de teatru independent.
Spatiul din Palatul Universul
Bogdan: Ne gandim la acest proiect de mai multa vreme si in timp am vazut diferite spatii. Acesta este cel mai potrivit, de aceea ne-am oprit la el.
Primul care a intrat in proiect este arhitectul Bogdan Radu, apoi, pe rand, au intrat si echipele de constructori, metal, ventilatii/instalatii, finisaje, artisti.
In total lucreaza inca in acest moment aproximativ 24 de oameni in santier + echipele artistice + agentiile care ne ajuta si carora le multumesc (Daescu Bortun Olteanu si Rusu + Bortun Brand Growers) + noi, cei din linia 1 (cele doua Marta, Marta Banescu si Oana Martha Igrisan + Ioan Maxim + eu). Echipa se va mari in curand.
Teatrul ca hub socio-cultural
Bogdan: L-am gandit asa din aceeasi nevoie de diversitate, fie ca vorbim de manifestari artistice sau de oamenii pe care vrem sa ii adunam si amestecam sub acoperisul nostru.
Si, desigur, autosustenabilitatea este una din prioritati. Ne propunem sa dezvoltam un mecanism cu surse multiple de venit, care sa ne ofere stabilitate si putere.
Sala de spectacol a fost gandita multifunctional si poate gazdui diferite tipuri de evenimente: conferinte, proiectie de film sau petreceri, iar barul poate servi teatrului atunci cand este nevoie, insa functioneaza independent. Intervalul principal de functionare este 17:00 – 01:00 si este deschis in fiecare zi.
Conceptul
Bogdan: Am ales acesta formula, schimbarea directorului artistic in fiecare an, din nevoia de diversitate.
Ne-am dori ca la sfarsitul primilor 3 ani, uitandu-ne inapoi, sa gasim o paleta larga de subiecte, idei, stiluri, oameni si, prin aceasta diversitate, sa obtinem actualitate si relevanta pentru publicul de la noi.
Identitatea vizuala
Catalin: Identitatea Apollo111 a pornit de la artisti. Le-am povestit unor actori, regizori si prieteni ce vrem sa facem cu acest spatiu, cum vrem sa fie, si apoi i-am rugat sa ia un pix si o foaie de hartie si sa deseneze ei un logo.
La final, am luat toate variantele, le-am suprapus, si unul dintre designerii de la Rusu+Bortun le-a integrat in logo-ul actual.
Comunicarea
Catalin: Profit de ocazie sa le multumesc prietenilor mei de la Daescu Bortun Olteanu care ne ajuta cu partea de PR. Georgiana, Andra si BTO ne-au fost de mare ajutor.
Creatia si digitalul sunt tot in familie, Rusu+Bortun. Un lucru la care am tinut foarte mult este prezenta unui om de creatie si content in-house si ma bucur ca Ioan Maxim este primul Liftier al Apollo111.
Tema primului an
Bogdan: Ca director artistic, am ales pentru primul an ideea unui exercitiu interdisciplinar Teatru – Film din nevoia de a ramane in aria mea de expertiza, intr-o zona pe care o cunosc si o stapanesc.
Desigur, as fi putut sa risc si sa aleg sa experimentez, dar imi lipsesc destul de multe informatii si timpul sa le recuperez. In plus, este inceput de drum si mi-a fost teama sa nu dezechilibrez intreaga constructie. Am ales, deci, varianta “safe”.
Teatrul de copii
Bogdan: Am ales si varianta asta pentru ca ei sunt viitorul. De stagiunea de copii se ocupa Oana Igrisan, careia ii multumesc pe aceasta cale pentru tot ajutorul pe care mi l-a oferit, complet voluntar.
Primul spectacol va fi inspirit de o poveste scrisa de Hans Christian Andersen si va fi o experienta grozava pentru toata familia, nu doar pentru cei mici.
Programul de CSR
Bogdan: La inceputul anului viitor vom produce si gazdui 2 spectacole realizate de tineri sub 35 de ani, in colaborare cu SUB25.ro. Mai mult decat un spatiu de joc, le oferim tinerilor toate resursele necesare astfel incat ei sa se poata concentra exclusiv asupra actului creativ.
Regizorii straini
Bogdan: Fiecare director artistic va face o propunere de concept pe stagiune impreuna cu solutii de realizare. Inclusiv echipa. Nu stim inca care va fi line-up-ul anilor urmatori. Acest prim an este pana acum romanesc, insa mai sunt 2 productii care nu sunt stabilite. Deci, sanse exista.