[Cu burta pe carte] Irina Becher (Leo Burnett): In industria aceasta, suntem privilegiati. Este o industrie a experimentului

[Cu burta pe carte] Irina Becher (Leo Burnett): In industria aceasta, suntem privilegiati. Este o industrie a experimentului

Cel mai recent lucru pe care l-a invatat Irina Becher, Creative & Business Development Director, P&G Unit Leo Burnett, a fost sa cante la pian. Cum a ajutat-o asta in publicitate? Pai spune chiar ea, mai sus. Este o industrie in care inveti din orice. Si, mai ales, inveti facand. 

E din ce in ce mai clar ca nu poti imbatrani in aceasta meserie. Nu ai voie

Irina nici nu incearca.  Mai ales cand oamenii din jur de ajuta sa descoperi. Cultura invatatului de inlocuita tot mai mult, spune ea, de cultura co-invatarii.

 

Schimbari de paradigma

Am invatat ca singura constanta in domeniul nostru este schimbarea.

Am luat-o de la capat de nenumarate ori. In diverse contexte, proiecte, conjuncturi de agentie, client sau de industrie. Am luptat si pentru prestigiu si pentru premii si pentru eficienta si pentru supravietuire.

Nici noi nu mai suntem cei de acum cativa ani, tehnologia ne schimba tot mai mult si mai repede, paradigmele se schimba cu totul si in domeniul profesional dar si in viata, in viata oamenilor cu care vorbim.

Daca nu ne adaptam, devenim anacronici. Einstein spunea ca nebunia se traduce prin tendinta de a face mereu acelasi lucru si a astepta rezultate diferite. Suntem in business-ul de a face lucrurile diferit.

 

Ce si cum invata publicitarii

E din ce in ce mai clar ca nu poti imbatrani in aceasta meserie. Nu ai voie. Ori ramai mereu viu si “novice” si dornic sa inveti si sa pui mereu la indoiala “certitudinile” tale vechi de om cu experienta, ori iesi la pensie sau te reprofilezi.

Nu ai voie sa ramai inchistat in modele vechi. Experienta te invata, de fapt, doar exercitiul gandirii, al reinvetarii permanente. Inveti mereu din jur, din experientele pe care ti le creezi, din tehnologia care iti ofera constant noi oportunitati, inveti de la cei mai tineri, de la cei mai batrani, de la targetul tau care descopera noi canale de comunicare sau de content, invatam, pana la urma, unii de la altii.

Cultura invatatului din surse patentate, din “carti” e inlocuita tot mai mult de cultura co-invatarii, in care fiecare isi ofera partea lui de knowledge, de experienta si o da mai departe, la schimb, celuilalt. Si sa nu uitam ca invatam in continuare din ceea ce facem si cream efectiv. Si invatam din greseli – daca nu reusim sa le transformam in sursa de cunoastere si dezvoltare, le vom repeta la nesfarsit.

 

Metoda personala

Invat facand, foarte mult. In industria aceasta, suntem privilegiati. Este o industrie a experimentului. Putem incerca multe in meseria noastra si fiecare zi “brings another elephant to wash”, cum imi place sa il citez pe Leo Burnett. Dar pentru a putea crea intr-o directie, ai nevoie sa ramai mereu curios, cum spunea tot batranul Leo.

Curiozitatea exersata este sursa cunoasterii. Trebuie sa vrei mereu sa afli, sa cunosti, sa iti mentii ochii si urechile deschise. Oare ce o fi asta? La ce foloseste? De ce le place oamenilor? Ai auzit de...? Nu am spus niciodata “eu nu pot / nu stiu sa fac asta”. Nu imi pun bariere. Incerc si imi dau toata silinta sa imi reuseasca. Si vad pana unde pot ajunge.

 

Intre nesiguranta si ”da, stiu care e treaba in publicitate”

Cred ca stiu care e treaba in publicitate, ar fi ciudat sa nu imi fi dat seama pana acum. Metodele, mijloacele de fiecare zi, insa, se schimba si trebuie sa se schimbe.

Publicitatea nu poate fi rupta de viata omului de azi, din fiecare zi. Cum se schimba ea, se schimba si publicitatea. E un continuum care te tine treaz, viu, cu simturile la maxim si cu creierul antrenat.

 

O invatatura recenta

Sa cant la pian.

 

Cursuri de specialitate

Sigur ca e bine sa mergi la evenimente sau workshop-uri care te mai expun la noutati sau macar la puncte de vedere diferite. Nu cred ca trebuie sa le iei ca adevaruri absolute, nu mergi sa inveti pur si simplu lucruri de-a gata. Dar afli si alegi, filtrezi, iei ce ti se pare cu adevarat util.

Ultimul eveniment de gen la care am participat a fost intalnirea cu Martin Lindstrom, pe tema “small data”. Mi-a confirmat lucruri pe care le simteam si mi-a deschis ochii spre observarea detaliilor, a comportamentelor mici care pot ascunde trend-uri importante. Pana la urma, asa ajungi si la insight-uri valabile in meseria asta.

 

Titluri de specialitate

Am citit “Storyscaping”. O frumoasa poveste despre cum sa spui povesti cu brandurile, in care sa ii implici pe oamenii cu care comunici. O pledoarie pentru a inlocui modelul invechit de brand care comunica despre sine cu unul in care brandul foloseste storytelling-ul, modul preferat al nostru, al oamenilor, de a afla si invata lucruri.

 

Cele mai importante carti

“100 Leo’s” a fost si este cea mai utila dintre toate. E doar o colectie de vorbe destepte de-ale lui Leo Burnett, carora nu incetez sa le gasesc utilitatea si sa le redescopar adevarul in munca mea de om de publicitate zi de zi.

 

Romania si scoala de publicitate

Nu pot sa ma pronunt aici. Dar din ce vad la oamenii pe care mai cautam sa ii angajam din cand in cand, prapastia dintre teorie si practica ramane una destul de mare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related