In linii mari, festivalurile de creatie aduc o portie buna de beneficii in directia agentiilor dar, in special, a creativilor - "legitimarea" celor premiati, recrutarea mai lina a talentelor, enervarea catorva frenemies din alte agentii etc. Clientii apreciaza premiile, dar mai cu spor se ataseaza de agentia care raspunde la telefon cand are nevoie. Asa ca increderea clientului ar fi un pic mai dificil de castigat decat un premiu. Versiunea pe lung a perspectivei lui Marius Tianu (Creative Director, Centrade Cheil), mai jos:
Avantajele premiilor la festivaluri. PR, promo, motivare, new business?
Toata lumea arata mai bine intr-o fotografie cu un premiu in mana: cearcanele sunt mai acceptabile, mahmureala abia se mai vede, iar numarul de like-uri va fi mai mare decat de obicei. Raspunsul la toate intrebarile de mai sus este "da".
Mai sunt insa cateva beneficii colaterale: reusesti sa ii enervezi pe oamenii din alte agentii; recrutezi mai usor, obtii mai usor mariri. Si de ce sa fim modesti: cu un premiu in CV, esti un creativ legitimat.
Pacatele festivalurilor
Pacatele sunt parte din decor; oamenii au nevoie de subiecte de conversatie. Imaginati-va un festival care sa fie perfect. Ar fi plicticos. Festivalurile trebuie asumate ca atare. Ele sunt cum sunt. Pot deveni mai bune? Poate.
Avantaje-dezavantaje. Se justifica participarea unei agentii, ca business?
Exista atatea alte lucruri care conteaza in relatia cu clientii, incat premiile sunt mai degraba neglijabile. E un lucru pe care il descoperi muncind. Nu poti sa fii un “one hit wonder” si, o data pe an, sa produci un premiu. Relatia cu clientii sunt o continua forma de dialog.
Pentru ei este mai important sa le raspunzi la telefon atunci cand au nevoie de tine, decat sa poata sa vada o bucata de metal/sticla/compozit inscriptionat cu numele lor.
Din acest punct de vedere, increderea clientului mi se pare mai greu de castigat decat un premiu.
Despre agentiile care au decis sa nu mai participe la competitii de creatie
Orice agentie are respectul meu, indiferent daca decid sa participe sau nu. Orice om care lucreaza in publicitate merita respect.
Acord acelasi respect pentru un text bine scris intr-un flyer ca si pentru un premiu la Cannes. Pentru ca e mai multa constiinta profesionala intr-un text de flyer bine scris decat intr-un case de Cannes. De ce? Pentru ca in numele acelui festival dam tot ce avem mai bun oricum.
Pentru un flyer: ai nevoie de ceva rar si anevoie de mentinut numit constiinta profesionala. Un lucru care trebuie salutat cu salve de tun.
Ai pacatuit? Proiecte din zona ghost inscrise in festivaluri
Nu esti publicitar daca nu ai pacatuit putin. E greu sa duci o campanie acolo unde vrei tu, indiferent cat de tare impingi cu umarul.