Dincolo de ironii (sau nu?), Mugur Patrascu (Partener, Screen Native) coboara serios pe scarile viitorului si spune asa: va disparea intuitia in favoarea datelor, vor disparea jocul si experimentul, creativitatea se va muta in zona interpretarii creative a tonelor de date, va evolua comunicarea machine-2-machine.
Spunem coboara, pentru ca viitorul asta nu pare sa se simta prea bine. Oarecum de inteles, pentru ca si prezentul e putin bolnav: „traim intr-o spirala a self PR-ului desantat. Traim o cursa a competitivitatii de carton. A spoielii si inventarii oportunistice a valorii. Se inventeaza campanii, se inventeaza clienti, se forteaza momente, crize, situatii doar pentru a ramane vizibil, pentru a atasa artificial valoare institutiei sau brandului. Practic, s-a inventat o noua ramura a comunicarii: bani investiti in simularea comunicarii, contra reputatie”.
Exista, insa, si o luminita la capatul tunelului. Ca de obicei, ea este speranta. „Sper sa ne intoarcem la bunul simt. Dupa acest pas, intotdeuna urmeza o evolutie”
Cum va arata digitalul din Romania peste 10 ani
Habar n-am cum va arata digitalul la finalul anului, dapai peste 10 ani. Important este ca peste 10 ani nu cred ca va mai exista segment de varsta care sa nu foloseasca preponderent digitalul ca mediu de comunicare si interactiune.
Si, cand spun asta, ma refer la toate domeniile: e-health, de exemplu, tot ce inseamna achizitia de stiri si content, tot ce inseamna relatia cu banca, cu educatia, partea asta birocratica si administrativa etc.
Asta inseamna ca toate aceste contacte digitale vor putea comunica si vor putea da informatii din ce in ce mai valoroase si concrete despre oameni, despre istoria lor ca indivizi, iar de aici, inteligenta artificiala va genera modalitati de abordare si directii catre informare si achizitie pentru orice solicitare.
Mai cred ca abordarea va fi mult mai personala. Urmarirea si schimbul de informatii despre un consumator se vor face la cu totul alt nivel si, practic, aceste date si algoritmul din spate vor fi cele mai valoroase active de pe piata de comunicare.
Nu stiu daca Facebook va deveni un sistem inchis sau daca Google va deveni obligatoriu, dar cu siguranta vor ramane cele mai importante repere de conectare cu oamenii. Din pacate, totul tinde sa se automatizeze, inclusiv creativitatea, care va scadea ca importanta si valoare.
Indraznesc sa anticipez, cu emotie si cu o lacrima in coltul ochiului, aparitia primei agentii automate si full virtuale, unde bagi o fisa si printr-un wizzard iti iese campania cu toate materialele necesare.
Ce va disparea
Va disparea intuitia in favoarea datelor si abilitatii de interpretare a lor. Vor disparea jocul si experimentul. Creativitatea se va muta in zona interpretarii creative a tonelor de date, iar executia va fi la un nivel mediu, standardizata.
Un trend care va creste cu siguranta si va influenta tot peisajul comertului este cel al comunicarii machine-2-machine, retea care va incepe sa genereze venituri importante. Masina de spalat sau frigiderul vor fi in stare sa-si comande singure ce este nevoie pentru functionare sau pentru casa etc. Toate aceste servicii de logistica din jurul comertului si disponibilitatii se vor devolta algoritmic.
Partea aceasta de tehnologie weareable se democratizeaza si devine un companion pentru mult mai multe activitati uzuale, de la sanatate la educatie si supraveghere.
Un alt trend foarte important cred ca o sa fie acela al mentinerii experientei reale. Pe masura ce lucrurile se digitalizeaza, din ce in ce mai multi vor dori experientele de dinainte de acest proces, the real thing, emotia autentica, atingerea si riscurile vietii reale.
Obstacole din prezent
Daca vorbim de Romania, avem doua bariere: educatia si lipsa banilor, dar esential, educatia. Pe scurt, cei care dispun de bugete nu dispun de puterea si viziunea sa le administreze eficient.
Se comporta conformist si mimetic intr-o piata care are nevoie permanenta de risc si inovatie. In fiecare industrie gasesti unul, doi jucatori care fac cat de cat lucrurile altfel, care reusesc sa aduca talentele si sa aiba viziunea unei abordari curajoase. Toti ceilalti se complac in lipsa de actiune, diferentiere, curaj.
De asemenea, avem o problema cu valoarea pe aceasta piata. Traim o mare confuzie, agentiile si clientii, legata de cine, ce stie, cine, ce poate sa faca, o pervertire a motivatiilor pentru care facem lucruri. Nu cred ca mai avem criteriile corecte si spiritul deschis pentru a ne compara pe piata.
Fiecare minte cat poate, intr-un clasament care nu mai are cum sa se intoarca la autenticitate si valoare asezata. In acest context cred ca relatiile directe intre responsabilii de comunicare pot sa insemne un pas inainte.
Dificultati la orizont
Astazi, la noi si in lume, traim intr-o spirala a self PR-ului desantat. Traim o cursa a competitivitatii de carton. A spoielii si inventarii oportunistice a valorii. Se inventeaza campanii, se inventeaza clienti, se forteaza momente, crize, situatii doar pentru a ramane vizibil, pentru a atasa artificial valoare institutiei sau brandului.
Industria publicitatii si clientii sunt pe cale sa inventeze o entitate separata businessului propriu, un loc care sa se ocupe de poleirea unei imagini pentru restul pietei. Este o cursa din care nu-i mai vad opriti, pentru ca cine clipeste primul, pierde. Practic, s-a inventat o noua ramura a comunicarii: bani investiti in simularea comunicarii, contra reputatie.
Sunt foarte multi bani la mijloc si e greu sa renunti la simulare cand mizele tind sa devina din ce in ce mai mari. Este greu sa construiesti ceva pe cativa ani si sa-ti asumi ca nu vei vedea rezultate la inceput. Toata lumea are nevoie de momentele de glorie, de acum, de reputatie, de share-uri, comment-uri si like-uri. Marketingul se joaca live astazi. Cine construieste e prostul clasei.
Adblockul si native advertisingul
Adblockul va creste. Native advertisingul este la ora actuala o propunere prea fina pentru agentii si branduri. Este ca si cum iti rogi copilul sa se organizeze singur cu mancatul inghetatei si ii cumperi cata cere.
Pentru native advertising este nevoie de investitii, viziune si de abordare pe termen lung, ingrediente foarte rare zilele acestea. Asa ca pronosticul este moderat.
Sperante
Sper sa se formeze si sa reziste un filon sanatos al celor care prin comunicare aduc valoare, atat in agentii, cat si la clienti. Si sper sa ne intoarcem la bunul simt. Dupa acest pas, intotdeuna urmeaza a o evolutie.