"137 de oameni pe scene (cu tot cu artisti si invitati) din care circa 120 speakeri "puri". 3.350 de participanti "scanati" la intrare, cu bilete activate. Plus cateva zeci de jurnalisti, invitati VIP la sesiuni specializate si insotitori ai speakerilor, trecem lejer de 3.500 de oameni "in incinta", in cele 2 zile. Fara sa ii numaram pe cei care au venit doar la party si la concertele live".
Asa rezuma in cifre Dragos Stanca participarea in editia din 2016 a ICEEfest.
Detalii din bucataria festivalui, mai jos:
Dragos Stanca, fondatorul ICEEfest
<<Bucurestiul merita evenimente de amploare. Noi, ca industrie, meritam sa investim niste timp si niste bani pentru a ne face cate un "upgrade de sistem de operare">>
Subiectele cu cel mai mare grad de interes
Ca de obicei, studiile de caz din zona de creativitate au umplut salile la maxim. Insa si noile linii de continut, dedicate realitatii virtuale si augumentate precum si evenimentul-satelit ICEEhealth, despre impactul tehnologiei in medicina, a avut un succes mai mare decat credeam initial. Probabil si din cauza (ma feresc sa spun ca datorita) contextului actual din Romania si a scandalului care a afectat sistemul de sanatate. Zona de startups de asemenea a avut succes mai mare decat credeam initial. Si, ca de obicei, zona de content, viralitate, publishing. Pe de alta parte este de asteptat ca liniile foarte specializate, ad technology, performance marketing, programmatic sau data management sa adune audiente mai restranse, fiind adresate expertilor din aceste domenii (experti care nu sunt foarte multi).
Companiile STAR la ICEEfest
Evident, vedeta a fost Netflix - dar prezentarea ceva mai generica, aflata sub "cenzura" corporatiei, nu a fost neaparat punctul forte in opinia participantilor (dupa cum reiese din sondajele de opinie post-festival). Cele mai bine cotate prezentari au fost: VICE (content), Happy Finish (VR), BBH Live, Lola Mullen Lowe (creatie), House of Kaizen (performance). Keynote-urile speciale, mai ales Niall Harbison (antreprenoriat), Lukasz Zelezny (performance) si Alan Soon (strategie content), au avut note foarte bune.
Am mentionat cateva din prezentarile care au otinut peste 4.5 medie din 5 insa majoritatea au trecut de 4, ceea ce arata ca nivelul continutului a fost apreciat de publicul festivalului. E foarte greu sa facem ierarhii, ceea ce... e de bine.
Activitatile conexe
Aici e clar ca zona de standup comedy si mai ales Jeff Leach au adunat ovatiile. Summer Camp e un concept care a fost apreciat, de asemenea, mai ales ca a fost oarecum "surpriza emisiunii", fiind o premiera sa amenajam o zona outdoor la un festival de digital.
Ii multumim pe aceasta cale lui Busu ca a anuntat vreme buna in cele doua zile de festival, altfel aveam o problema ;)
A fost pe placul publicului si zona dedicata antreprenoriatului, pe care probabil o vom extinde la nivelul unei intregi zile in viitor, pentru a putea avea si mai multa substanta.
Imbunatari
E foarte clar ce e de imbunatatit insa orice imbunatatire presupune costuri in plus. E un festival pe care piata nu si-l prea permite inca, dar noi insistam in directia asta si anul acesta am vazut un suport mai evident, atat din partea companiilor cat, mai ales, din partea publicului care a inteles ca ICEEfest nu ar fi posibil fara ajutor in achizitia unui bilet (ieftin raportat la dimensiunule si lineup-ul festivalului, dar scump raportat la puterea de cumparare din regiune). Ne dorim speakeri-vedeta (care au insa fee-uri pe care inca nu le putem acoperi din sponsorship si bilete), ne dorim o locatie mai mare (pe care Bucurestiul nu o are inca in mediul privat sau, daca o are, tine de institutii de stat care nu au o viziune corecta din punct de vedere business, momentan). Ne dorim de asemenea sa putem face programul ceva mai lejer, adica un festival de 3 zile. Poate in 2017, din nou (asa cum am debutat in 2012).
ICEEhealth
Cum spuneam, a fost un stream de content nou, care a functionat peste asteptari. Endorsmentul lui Catalin Tolontan a contat, a umplut sala, la fel si speakerii foarte buni dar mai putin cunoscuti publicului local. Nu e un eveniment-satelit reusit din punct de vedere business: nici o companie din domeniul medical nu si-a asumat riscul asocierii, ca sponsor principal, insa a fost reusit din punct de vedere al reactiei publicului - lucru care ne-a bucurat.
Feed-back despre #ICEEfest
Speakeri
Ar suna ca o lipsa de modestie dar am avut inclusiv reactii de la speakeri foarte experimentati care au declarat "pe camera", cum se spune, ca over all a fost, poate, cel mai bun festival la care au participat in ultimii ani. Aici trebuie mentionat si faptul ca investim mult si in calitatea timpului acestor oameni in Bucuresti, le deschidem oportunitati de business, le facem program pre si post eveniment (nu business only) pentru ca, zic eu, e important ca ei sa plece de aici cu ganduri bune si deci sa duca vorba mai departe despre ICEEfest si de ce nu despre Romania.
Concret, fara bla-bla, date interne partiale: 94.4% dintre speakeri au raspuns ca ICEEfest este peste sau la fel de bun ca alte evenimente de acest tip. Sondajul este inca in curs, iata o captura de ecran, atasata, dupa ce am colectat 55 de raspunsuri (din 120 de speakeri internationali). Transparenta totala! ;)
FBK Album
Public
Tot cifre seci: 75.27% dintre cei care au raspuns pana acum la sondaj spun ca vor sa revina iar 23.66% spun ca "poate" vor reveni. Doar pe 1.08% nu i-am satisfacut, se pare. So... still work to be done!
FBK Album
Sponsori
Si aici am cifre, nu vorbe ;) 62.5% vor sa revina. 37.5% se mai gandesc. 0% au raspuns "no way". E loc de mai bine dar eu cred ca value for the money ICEEfest e o platforma extrem de valoroasa.
Bine, ar fi culmea sa cred altceva. Nu sunt cea mai obiectiva sursa.
FBK Album
Nu-uri
Nu imi place, in general, ca suntem nevoiti sa facem o agenda foarte densa in cele doua zile si ca, uneori, e prea putin timp pentru lucrurile profunde dar importante (cum ar fi dezbateri mai aprinse). De asemenea nu imi place timiditatea publicului de a lua speakerii la intrebari. Cred ca suntem prea politicosi. Pe genul: "Bai, a venit omul din Singapore... hai ca-l iert. Welcome to Romania!". Mi-ar placea, deci, sa fie putin mai viu dialogul. Si nu mi-a placut ca au fost 2-3 cazuri de sponsori neseriosi, care s-au retras in ultima clipa, ceea ce nu e foarte profesionist. A! Si ca Air France a intrat in greva chiar in timpul festivalului, lucru care a generat cele mai multe probleme legate de gestionarea agendei. Nu am avut insa probleme majore, dar am fost la un pas de un mic dezastru. Daca ar mai fi sa adaug ceva as adauga ca nu imi plac companiile si oamenii care intarzie pana in ultima clipa achizitia unui bilet, lucru care poate genera probleme legate de organizarea optima. Sper sa se rezolve, in timp.
Da-uri
Ca am avut full house si ca am crescut cu 95% ca numar de participanti din 2014. Ceea ce arata ca facem, totusi, ceva bine. Le multumesc inca o data celor care au cumparat bilet si imi cer iertare pentru insistenta cu care promovez acest proiect. Realizez ca, uneori, poate fi usor enervant dar ma bazez ca exista butoane de unfollow pe Facebook si unsubscribe de la newslettere; ma bucur insa ca foarte putini au apelat la ele.
Business/Cifre
Pe plus
Da. Insa, la limita. Profitul a fost mai mic decat anul trecut, la o cifra de afaceri totala mai mare cu peste 30%. Adica ne apropiem de 400k euro investitie, insa costurile totale se apropie de o jumatate de milion - nu toate costurile sunt, din fericire, cash, asa ca raportam profit "ban pe ban". Si speram ca, anul viitor, sa putem face rost de mai multi bani la pusculita pentru a investi si mai mult in calitatea festivalului.
Cifre
137 de oameni pe scene (cu tot cu artisti si invitati) din care circa 120 speakeri "puri". 3.350 de participanti "scanati" la intrare, cu bilete activate. Plus cateva zeci de jurnalisti, invitati VIP la sesiuni specializate si insotitori ai speakerilor, trecem lejer de 3.500 de oameni "in incinta", in cele 2 zile. Fara sa ii numaram pe cei care au venit doar la party si la concertele live.
Invataminte din editia 2016
Ca, uneori, e bine sa fortezi nota (a se citi piata) pentru ca s-ar putea sa ai, la final, o surpriza placuta. No risk, no pain, no gain.
Am lansat la un moment dat un newsletter "de criza" (chiar era o criza, se contura o pierdere masiva) care avea subiectul "Fuck Mediocrity!". Nu ne-am luat prea multe injuraturi, in schimb cei mai multi au inteles mesajul corect si s-au "activat".
Bucurestiul merita evenimente de amploare. Noi, ca industrie, meritam sa investim niste timp si niste bani pentru a ne face cate un "upgrade de sistem de operare".
Cred ca despre asta e vorba, de fapt: sa incercam uneori sa fortam un pic limitele, sa nu ascultam mereu de piticul mediocru interior care insista cu poezia lui, care incepe, de obicei, cu "N-are rost, bai... nu merita!". Eu cred ca, uneori, merita.