Oamenii mari discuta despre idei, asa spunea un cartonas intelept de pe internet. Il stiti, ala in care oamenii mijlocii vorbesc de "intamplari" si ai mai mici au gandurile numai pe alti oameni. Suntem toti-de-toate, in functie de vreme si alti factori; da' acum, cel putin, o sa fim niste minti nobile si nepatate: ne afundam in lumea ideilor creative, alaturi de copy si arti din agentii.
Camelia Cucolea (Art Director, Next Advertising) e omul cu notitele. Ideile o tachineaza si-i vin cand e-n tramvai, cand plimba catelul sau intre tensiunile de gamerita. Dar are reflexe bune si le captureaza repede ori pe hartie, ori pe telefon. Mai trist e cand o idee notata apare in alta parte a lumii, implementata de niste straini. Dar, dupa un scurt moment de reculegere, se suna "next!".
Discutam despre idei si sarbatorim premergator Premiilor FIBRA creativitatea pura a campaniilor romanesti, in cadrul unei tematici inspirate de AQUA Carpatica, partener al festivalulului local de creativitate ce are loc intre 3 si 6 mai.
Tocmai ti-a venit brieful
Sunt in birou la calculator probabil lucrez ceva sau imi arunc un ochi pe Behance. Sunt colegii designeri si copy. De obicei, il primesc pe mail. Nu am o reactie anume cand il citesc; depinde foarte mult de brand. Incep sa-mi vina fraturi de idei in minte pe care incep sa le scriu pe prima bucata de foaie care imi iese in cale. Planul de atac: vorbesc cu copy/cd si ne stabilim sesiunile de brainstorm.
Cum ajuti ideea sa te gaseasca?
Ma documentez despre subiect daca e un brand mai dificil sau pe care il consider eu un mai dificil. Nu am un proces tipic prin care ajung la idee.
Sunt genul de om caruia ii vin ideile in cele mai ciudate momente: cand sunt in tramvai, cand sunt cu catelul pe afara, cand ma uit pe YouTube sau intr-un rage moment cand ma joc si nu pot sa trec de o misiune. Le scriu intr-un carnet si le iau cu mine a doua zi. Vorbesc si cu copy-ul cu care fac echipa si vedem ce iese.
De multe ori, am idei pe care le tin in telefon sau pe hartii totally random si le scot in fata cand imi dau seama ca se potrivesc pe brief.
Pot sa spun ca le tin la adormite pana vine brieful potrivit care sa le trezeasca – un fel de Alba ca Zapada :)
Lucru de echipa vs. individual
Eu consider ca este munca de echipa de la inceput pana la sfarsit. Poti sa ai cea mai nebuneasca idee nefacuta de nimeni peste mari si tari. Daca nu ai o echipa, it’s not gonna happen.
Fiecare vine cu ceva in plus si sunt 100% sigura ca asa se construieste o super campanie. Nu am crezut niciodata in munca individuala si in oamenii care considera ca, daca ei au o idee, e doar a lor.
Distractii pentru subconstient
SoundCloud – ma ajuta foarte mult muzica. Am un playlist de mixuri just for work. Face minuni in momentele cand sunt blocata si nu am nicio idee.
Un anume aha-moment
S-a intamplat de curand de altfel. Pe un brief foarte deschis si creativ, stateam in curte cu colega mea copy in timp ce cadeau petale din copacii infloriti. Parea desprins dintr-un anime. Aha moment-ul a venit cand mi-a explicat cum vede ea lucrurile si insight-ul. Mi-am dat seama atunci ca asta e varianta castigatoare.
Dezamagirea „s-a mai facut”
Pana acum, sa fiu sincera, nu am avut un moment in care sa-mi vina o idee si sa descopar ca s-a mai facut.
In schimb, sunt multe momente in care iti vine o idee foarte cool, iar pana apuci sa o faci, deja e live, facuta de alti oameni din alte parti ale lumii. Pentru mine, asta e cea mai mare frustrare si dezamagire. Dar imi trece repede si ma motiveaza sa vin cu alte nebunii.
Campanii cu idei care aproape ca ti-au venit si tie
Nike - "House of Mamba" – exact conceptul de podea interactiva si interactiune cu oameni.
Snapchat - "Snaphelp" (castigator Future Lions 2015) . Acelasi mecanism, doar ca raportat la violenta familiala vis a vis de copii.
Childhood Eye Cancer Trust (CHECT) - "Flash Photo Posters". Un tool atat de simplu pe care il avem cu totii in viata de zi cu zi si care poate salva o viata.
Campanii pe care le invidiez: Under Armour - "I will what I want" a celor de la Droga5, Honda R - "The Other Side", rebranding-ul Bergen International Music Festival – castigator Grand Prix pentru design in 2014.
[Meta] Aha-moments din viata de creativ
Un premiu sau o campanie mega cool se face tot timpul in echipa – si nu ma refer aici doar la copy-art ma refer si la dev/account/client/tech. Ideile pot sa vina in cele mai ciudate momente. Iar ultimul si cel mai recent este ca orice campanie castigatoare sau wow este facuta intr-un context actual pe care oamenii il pot identifica subtil din orice executie le oferi.