Silvia Bucur (Managing Director PRAIS Corporate Communications) imparte brandurile personale in mai multe categorii si vorbeste despre una prolifica si foarte colorata, a „muzelor”, care „cu nonsalanta aproape inconstienta actioneaza pe toate liniile adesea ridicol sau chiar scandalos”.
Mai ar fi loc, insa, de inca un departament al brandurilor personale, unul in care crede si care ar putea aduna „societatea vie”.
Definitie
Tot omul are « brandu » lui!
« Brandul personal esti chiar TU, lasand filozofia la o parte. Tu, asa cum esti perceput de familie, prieteni, colegi, acasa, la studii, la serviciu, prin oras, sau in club, la intalnirea cu iubirea vietii tale, sau cu inamicul tau numarul 1.
Tot TU esti « reprezentat » si prin imaginile, comentariile, povestile pe care le postezi in social media, pe care le vad si le citesc foarte multi, mult prea multi uneori. Simplificat, tot omul are « brandu’ lui ».
Etape in Romania
In opinia mea, cea mai constanta evolutie o are brandul personal din mediul corporatist. Mediul privat a adus dupa anii 90 invatatura buna legata de imaginea publica si cum se construieste ea. In aceasta zona, oamenii acorda atentie deosebita brandului personal.
Poti vedea, asculta si citi multi oameni valorosi, de incredere, din mediul companiilor private care au renume, sunt lideri de opinie redutabili, adevarate modele.
De la tinuta, atitudine, la temele alese, ideile, opiniile pe care le fac publice, totul devine un corolar al brandului personal.
Nu o sa ii vezi fotografiati cu pahare in mana, langa persoane care le pot leza imaginea, nu vor posta pe FB fotografii cu ei lascivi in mini costume de baie pe plaja, sau la restaurante dansand printre sticle. Nici cu ghiuluri sau in masini « tari ».
In zona personalitatilor, vedetelor care apar la TV - in media, cum ar fi moderatori, jurnalisti, artisti, animatori, sportivi, sunt categorii distincte de branding personal: cei recunoscuti si admirati prin munca si realizarile lor, la baza stand valoarea profesionala, talentul, atitudinea. Acestia isi construiesc cu grija inteligenta imaginea in sfera unde vor sa puncteze si o fac cu succes.
Alta categorie, as spune foarte prolifica la noi, reuneste « muze » care in devalmasie, cu nonsalanta aproape inconstienta actioneaza pe toate liniile adesea ridicol sau chiar scandalos, Si ce daca?
Contrastele atrag lumea si multi fani = audiente. Sa nu fim ipocriti. Chiar si bunicile se intreaba: « Doamne iarta-ma maiculita, in ce lume traim ? », dar nu rateaza nicio emisiune de scandal :)
In politica. Citeam undeva de curand: «te uiti la dansii, dar de fapt te uiti la tine ». Asa o fi, nu incerc sa interpretez.
Un lucru este clar, brandul personal este o chestiune de mare interes si nu de acum pentru politicieni, ceea ce este foarte bine. Insa cum noi le stim pe toate, ne uitam adesea la aparitii televizate la care nu stim cum sa reactionam: sa radem, sau sa plangem ?
Uite asa venind vorba, numai in timpul campaniilor facem donatii si acte caritabile fel de fel, chiar ii si atingem pe cei saraci, sau bolnavi…. cantam duete pe scene populare alaturi de artisti cunoscuti, dansam horica pe pajisti verzi, maturam, tricoram, sau ne pozam pe motocilete puternice in pozitie usor aplecata spre ghidon, ne imbracam in straie populare, mancam sorici si ceapa, si iarasi dantuimmmm! Caragiale, te iubim!
Ce inteleg gresit oamenii prin brand personal
Ca nu poti fi transformat in altceva decat esti TU, CEL AUTENTIC cu valorile tale morale, educatia de acasa si de la scoala, cu experienta de viata, interesul pe care il ai pentru o profesie, o doctrina, sau o cauza sociala. Imaginea nu se poate canii! Ca si parul, se observa.
Cum se construieste un brand personal
Hai sa pornim de la 3 intrebari simple: Cum imi doresc sa fiu perceput de ceilalti ? De ce imi doresc asta ? Ce pot si trebuie sa fac pentru a fi astfel perceput? Dupa cum ati vazut sunt adepta autenticitatii in modul in care fiecare individ alege sa isi proiecteze imaginea publica.
Accentul cade pe identificarea calitatilor tale, motivatiilor pe care le ai in viata, a pasiunilor si viselor care te anima, cu imaginea ta publica. Altfel, de ce ai avea nevoie de brand personal? Sa ne amintim mereu ca o eticheta stralucitoare pe un produs prost nu il poate vinde decat o data.
Greseli
Impresiile pe care le generezi sunt legate exclusiv de atitudinea, temperamentul, actiunile tale, acestea determina valoarea ta ca om in fata celorlalti. Asadar, brandul personal nu este un costum de gata, se face la comanda.
Proprietarii
Este o singura mare diferenta: persoanele publice din categoriile mentionate anterior au in fisa postului printre prioritati promovarea brandului personal, fara de care nu isi pot pastra pozitia, renumele, in vreme ce pentru oamenii obisnuiti, acest atribut este necesar a fi cultivat natural pentru a asigura relatii armonioase, de incredere acasa si la servici, pastrand astfel statutul social dorit.
Specificul romanesc
A la roumaine, adica? Intalnesc zilnic in mediul in care lucrez si traiesc oameni valorosi, care reprezinta ceva, indiferent ca sunt cunoscuti sau nu de public.
Tineri si seniori stralucitori, care stiu bine ca va fac si voua viata frumoasa. Nu-mi doresc sa ma uit des spre zonele intunecate, le privesc ca sa invat sa nu fiu asa.
In jurul nostru este o societate vie, colorata, vibranta, inteligenta. Ea reprezinta viitorul, este cea care face ca majoritatea romanilor sa fie perceputi ca un simbol al ospitalitatii, sa fie considerati foarte bine educati, mari artisti, IT’isti, medici, manageri, cineasti, scriitori, jurnalisti, publicitari, PR’isti.
As putea insira atat de multe profesii si nume... Ca sa nu mai vorbesc despre oamenii extraordinari din mediul NGO – cata generozitate, cata daruire!
Asa ca va propun sa punem mana toti sa cautam si sa valorizam oamenii deosebiti care fac diferenta, punandu-i o data pentru totdeauna in umbra pe ceilalti care umplu spatiul public, din lipsa de voi. Pentru ca voi, frumosii nostri de astazi, sunteti Brandu’ in care eu cred!