[Statusul unui tanar creativ] Simina Zidaru: Stiu de la prietenii mei care n-au nicio legatura cu lumea asta ca suntem priviti cu usoara invidie. Ceea ce-i de bine

[Statusul unui tanar creativ] Simina Zidaru: Stiu de la prietenii mei care n-au nicio legatura cu lumea asta ca suntem priviti cu usoara invidie. Ceea ce-i de bine

Dupa ce treci de party-uri, oameni cool si subiecte interesante de discutie, ajungi si la miezul lucratului in advertising. Unde, creativ fiind, trebuie sa dai pe dinafara de entuziasm si curiozitate, sa dispui de-o resursa nemarginita de energie, pe care sa le mai si potrivesti cu un ritm de lucru, uneori sau deseori, haotic care iti mai taie din viata aia personala de care tot auzi ca ai nevoie, inclusiv la job. 

N-ar fi prea greu sa ramai fara baterie. Trebuie doar sa pici in plasa lui "nu se poate". Si asta e cel mai scurt drum pana la publicitarul blocat in lumea clientilor fricosi, a lipsei bugetelor si a timing-urilor imposibile. "Stopperele sunt ale creativului, inainte de toate", spune Simina Zidaru, copywriter la Lowe si reprezentant al taberei celor ambitionati de pasul ala (mare) de la "ce facem" pana la "cum".

Mai jos, Simina ne picteaza si alte laturi ale tabloului "publicitatea vazuta de un tanar creativ".

 

Mediul actual al comunicarii. Ce ofera si ce ii lipseste

Din afara, stiu de la prietenii mei care n-au nicio legatura cu lumea asta, ca suntem priviti cu usoara invidie. Ceea ce-i de bine :) Avem petreceri faine, colegi cool, serial misto despre industrie, cunoastem tot felul de oameni si mereu suntem ocupati cu ceva ce pare foarte, foarte interesant.

Sigur, exista si reversul medaliei pe care il descoperi abia cand ajungi sa lucrezi efectiv in advertising cand, evident, lucrurile se demitizeaza putin. Am avut prieteni care nu s-au putut adapta ritmului si, mai ales, nivelului de dedicare pe care il cere un job in advertising.

Cred ca energia si entuziasmul sunt cele mai pretioase atribute in industria asta si daca nu le ai, n-ai cum sa faci fata orelor lungi si diversitatii subiectelor pe care lucrezi. Daca majoritatea aspectelor tehnice se invata, entuziasmul de a face idei nu se deprinde. Il ai sau nu.

Eu sunt bine. Declar pe proprie raspundere ca am foarte multe oportunitati: joburi peste joburi, traninguri, festivaluri, scoli, Young Lions, concursuri, si foarte multe briefuri... Mai tine si de tine cum iti faci mediul. 

Peste 15 ani, cand tot tanara o sa fiu, cred ca o sa povestesc cu mult drag despre perioada de aur a publicitatii, cum vad ca fac antemergatorii mei :) Eu cred ca perioada de aur a publicitatii este chiar astazi!

 

Autoevaluare: cat de creativ te consideri? 

A "face" idei cred ca tine mai degraba de un mindset, energie si disciplina. Sigur, e nevoie de o samanta pe care trebuie sa o ai sadita acolo in ADN, insa tine foarte mult de exercitiu si de ce faci cu ea.

Creativitatea implica nu doar sa vezi cai verzi pe peretii pe care altii ii vad albi, ci sa poti pune ordine in ideile care te viziteaza, sa poti cerne aberatiile de gandurile bune - sa te provoci, tu pe tine, in permanenta.

Cred ca un creativ trebuie sa aiba in primul rand o atitudine: sa fie curios, sa se bucure sincer cand lucreaza la ceva, sa fie perseverent si, nu in ultimul rand, sa fie logic si foarte riguros. Conform acestei definitii, care imi apartine, ma consider destul de creativa :)

Sigur, altii pot avea cu totul alte definitii, conform carora sa nu mai fiu atat de creativa.

Evaluarea creativitatii mi se pare unul dintre cele mai dificile lucruri. E dificil cand trebuie sa spui de ce nu e suficient de creativ un spot, daramite cand trebuie sa spui de ce nu e suficient de creativ un om.

In agentie, evaluarea creativitatii se face dupa un formular destul de matematic: care se refera la rezultate, eficienta, adica dupa timpul in care reusesti sa livrezi ceva si desigur dupa numarul propunerilor care au parasit ppt-ul. La autoevaluari eu tind sa imi dau dau note foarte bune.

 

Cat de uzat ti se pare termenul „creativitate”?

E cumva firesc sa fie foarte uzat in zilele noastre. Traim intr-o perioada in care valoarea vine din frumos si nu atat din satisfacerea nevoilor primare care erau in topul piramidei candva.

O indoctrinare in spiritul creativitatii nu bagatelizeaza cuvantul, ci ambitioneaza. Tocmai prin folosirea excesiva a cuvantului, fiecare din noi, fie ca intelegem sau nu la ce se refera, ne straduim sa fim mai buni in domeniul nostru.

Unul dintre cei mai creativi oameni pe care i-am cunoscut vreodata a fost bunica mea. Si era o croitoreasa casnica. Iti sta mintea in loc efectiv ce solutii putea sa gaseasca sa-mi faca mie rochii cum vedeam prin reviste.

Daca fiecare dintre noi o sa fie mai creativ pe parceluta lui, lumea va fi mai buna.

 

Curajul in advertising: stoppere principale

Curaj e sa-ti spui mereu ca se poate mai bine. Si asta sa nu te enerveze si nici sa nu te descurajeze. Sa nu-ti pierzi indarjirea.

La inceput, cand esti tanar si entuziast, ai idei si crezi ca se poate totul. Cu timpul, pe masura ce capeti si experienta practica, vezi ca ca multe din lucrurile alea frumoase nu se pot face. De la "ce" la "cum" e un pas mare care fie intimideaza, fie ambitioneaza.

Sunt practic doua culoare de atitudine pe care poti s-o apuci.

Sunt cei care pica in plasa lui nu se poate - care isi distrug singuri ideea inainte sa se gandeasca serios cum ar putea sa o faca - apoi sunt aia curajosii. Cei care se dedica si care sa autoprovoaca si cauta constant solutii sa faca lucrurile sa se intample. 

De cele mai multe ori, cei care nu ajung sa deprinda taina lui cum se face raman blocati in lumea clientilor de cacat, lipsei bugetelor si a timing-urilor imposibile. Curajosii, odata ce-au gasit ideea, cauta solutii pana o fac posibila.

Stopperele sunt ale creativului, inainte de toate.

Asta fara a scoate din calcul faptul ca, da, lucram intr-o piata in care banii, unii clienti, solutiile existente, ne fac misiunea mai grea decat ar putea fi in alte parti.

 

Daca ai fi CD, cum ti-ai motiva creativii?

Dac-ar fi sa fie, as avea mare grija de oamenii pe care-i pun impreuna in aceeasi incapere. As avea grija sa am o echipa formata numai din unu’ si unu’. Cu cat mai diferiti, cu atat mai bine.

Si odata ce i-as avea, m-as concentra pe a-i invata sa convietuiasca asa diferiti cum sunt, sa nu-si dea la picioare ci sa se inspire unii pe altii, sa se contrazica si chiar sa se certe, dar sa o faca productiv si cu drag unii fata de altii.

Oamenii cu care fumezi, cu care faci propriu-zis ideile, cu care mananci, aia seteaza vibe-ul si nivelul de munca.

Era o vorba de duh care circula pe internet la un moment dat: daca esti cel mai destept om din camera, schimba camera. Io as face o camera doar din destepti. Sa se contrazica, sa se certe, sa rada unu’ de altu. Nimic nu iese de unul singur oricum. Si probabil i-as mitui cu lucruri comestibile. La mine functioneaza!

 

3 atribute pe care crezi ca le-ai avea ca CD

Trei nu stiu. Stai sa vedem dac-ajung acolo. 
Stiu unul. UMOR. Fara oleaca de haz (mai ales la necaz), n-ai facut nimic.

 

Dar, de fapt, iti doresti sa devii director de creatie?

Pentru ca n-as mai face idei si pentru toate chestiunile administrative pe care ar trebui sa le rezolv, as zice nu.
Pentru toate celelalte lucruri, as zice da.

 

Cei mai curajosi publicitari

Anul asta m-au enervat sincer Sandra si Nadia cu Rich Kids of Instagram. Mi-a placut mult ce-au facut. Si am ras tare.

De afara, in continuare imi place ce-au facut astia de la Diesel cu Be Stupid (n.r. Anomaly) si Epic Splitu (n.r. Forsman & Bodenfors) tot epic ramane.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related