Cand l-am intalnit prima data pe Petrisor Obae, candva in 2009, proiectul Paginademedia.ro se afla abia la inceput. Era singurul membru al echipei si tin minte ca vorbea cu mare convingere despre platforma pe care o crease. In consecinta, primul impuls a fost sa-i caut site-ul si, ulterior, am urmarit constant proiectul. Ce mi-a placut intotdeauna a fost ca ofera un continut curat, fara polarizari de opinie.
Recent, platforma a fost reconstruita de la zero in incercarea de a se adapta la diversitatea de canale acoperite de subiectele publicate. Asta a facut din Pagina de Media un produs si mai complex, dar care doreste sa-si pastreze acelasi statut de arbitru:
Avem „fluierul” cu care amendam derapajele, dar atat. Atat si trebuie. Putem semnala probleme, nereguli, anomalii, dar actiunea executiva intra in atributiile altor institutii. De fapt, aceasta este menirea presei in general: semnaleaza, observa, noteaza, avertizeaza, argumenteaza. Actiunile sunt in alta parte (iar atunci cand se intampla, e semn ca inca presa functioneaza), nu ne putem erija in ce nu suntem (o tentatie periculoasa, dar care nu sta in atributiile acestei meserii).
Petrisor Obae ne povesteste mai jos cum a fost regimul de lucru in cei sase ani, cum s-a dezvoltat Paginademedia.ro in aceasta perioada si ce se intampla cu business-urile din publishing:
Inceput
Startul Paginademedia.ro aproape a coincis cu startul crizei. Pe 6 octombrie 2008 paginademedia.ro a fost online. O luna mai tarziu, criza lovea puternic in media: in acea luna, cheltuielile publicitare s-au redus dintr-o data cu 50%.
Ne-am nascut o data cu criza, ceea ce poate ca a fost un lucru benefic. Cu un an mai devreme, cand piata era inca efervescenta, am fi avut, probabil, un start mai bun, dar ne-ar fi obligat ulterior la masuri deloc placute.
In 2008, nu exista niciun site de media dedicat. Existau sectiuni in publicatii generaliste (online si offline), dar nu una dedicata. Eu insumi veneam dintr-o astfel de sectie, de la Evenimentul Zilei.
Misiune si obiective
Media despre media este atractiva, dar are o multime de puncte sensibile. De exemplu, ca parte a unui grup de presa, este foarte dificil in primul rand sa faci, si, in al doilea rand, sa impui o publicatie de media credibila. Interesele lovesc, de multe ori, in politica editoriala a unui astfel de proiect. Acum sapte ani nu erau atat de vizibile aceste aspecte, dar acum cred ca le poate observa lejer oricine.
Am decis atunci sa lansez paginademedia.ro, o publicatie 100% independenta, online – era singura varianta viabila, fara resursele de finantare, de care nu dispuneam.
Relevanta este elementul cheie al unei publicatii, indiferent de profil si de target. Daca informatiile dintr-o publicatie sunt relevante pentru un anumit segment de cititori, va castiga un loc in portofoliul de consum al publicului. Indiferent de suport. Relevanta intareste pozitia publicului, duce la credibilitate si la consolidarea unui brand puternic pe termen lung.
Obiectivele Paginademedia.ro au fost publicate de atunci (si sper ca macar in parte au fost indeplinit). Aceasta a fost declaratia de intentie, in 2008:
1. Ce isi propune site-ul: Sa fie o sursa de informare, dar si un loc de dezbatere pentru cei care lucreaza in "industria" comunicarii, pentru ziaristi, dar si pentru cei interesati de fenomen in general.
2. Ce isi propune editorul: Sa creeze un reflex. Atunci cind ai nevoie de informatii despre media, primul loc care iti vine in minte si pe care il accesezi sa fie paginademedia.ro.
Echipa
Proiectul Paginademedia.ro s-a dezvoltat in timp: a pornit cu un singur om, in 2008. Dupa un an, avea inca un angajat. Dupa alti doi ani echipa s-a completat, iar din 2012 in proiect a intrat si sotia mea, Melania Ulici (director de marketing timp de zece ani in grupul Edipresse), pe partea de vanzari, marketing, business in general. In prezent, patru oameni si unul-doi colaboratori sunt implicati in proiectul Paginademedia.ro.
Timp ce sase ani, cea mai eficienta forma de organizare a fost munca „de acasa”, cu coordonare prin telefon sau mail, o operatiune destul de energofaga, trebuie sa recunosc. Energofaga, dar singura posibila. De la inceputul acestui an, Paginademedia.ro functioneaza intr-o redactie cu sediu, aproape o obligatie in aceasta etapa a proiectului.
Dupa sapte ani de Wordpress, recent am decis sa schimbam platforma tehnica a site-ului, iar totul a fost recreat de la zero: un nou CMS, customizat, pe o formula tehnica mult mai performanta din punct de vedere atat al vitezei, cat si al functionalitatilor.
Daca la inceput erau doar cateva categorii si o mana de articole in fiecare zi, site-ul s-a diversificat pe mai multe paliere, in functie de nivelurile de interes ale publicului care consuma informatii din domeniul comunicarii: presa scrisa, radio, TV, CNA, Derapaj, mai nou Program TV si Social Media.
Directia de dezvoltare catre continutul video a fost testata inca de la inceputul proiectului, iar acum interviurile Video PaginademediaTV numara zeci de inregistrari, cu nume relevante din industria de media (de la Cristian Tudor Popescu si Ion Cristoiu la Andreea Esca si Pavel Bartos).
Strategie editoriala
In mare, strategia editoriala este aceeasi, cu doua mari tipuri de subiecte:
1. informatii relevante din domeniul media si al comunicarii, abordate din punct de vedere jurnalistic, fara parti-pris-uri, independent.
2. Teme de interes general (din social, politica, economie sport), tratate prin prisma relatiei cu media si comunicarea.
Daca vreti, functionam si ca un fel de arbitru al acestei zone. De ce „un fel de”? Pentru ca avem „fluierul” cu care amendam derapajele, dar atat. Atat si trebuie. Putem semnala probleme, nereguli, anomalii, dar actiunea executiva intra in atributiile altor institutii.
De fapt, aceasta este menirea presei in general: semnaleaza, observa, noteaza, avertizeaza, argumenteaza. Actiunile sunt in alta parte (iar atunci cand se intampla, e semn ca inca presa functioneaza), nu ne putem erija in ce nu suntem (o tentatie periculoasa, dar care nu sta in atributiile acestei meserii). O ancheta buna poate duce la arestarea unui ministru, dar judecata revine instantei, nu presei.
Venind din presa asa-zis „clasica”, un avantaj a fost familiaritatea cu regulile asa numite „old school – de scoala veche” (sanatoase indiferent de suportul pe care scrii): verificarea informatiilor (de la cele mai simple), atentia la zvonuri si intoxicari, lucruri care, in presa online de acum sapte ani, erau mai putin respectate.
Nu din rea vointa, ci din cauza faptului ca, in anii 2000, in departamentele online erau „exilati” juniori, studenti, iar internetul era marginalizat. Din fericire, ultimii ani au adus in online jurnalisti cu experienta, ceea ce a inceput sa il credibilizeze.
Online-ul ofera posibilitati fabuloase, dar si riscurile sunt mari. Internetul trebuie tratat la fel de serios ca orice alt suport media: informatiile se verifica la fel, indiferent daca scrii pe hartie, pentru TV sau pentru radio, responsabilitatea este aceeasi (apropo de avalansa de zvonuri si „gogosi” aruncata zilnic pe online).
Credibilitatea se castiga in timp, dar se poate pierde usor, cu rezultat direct in „buzunarul” proiectului.
Profilul cititorilor
Site-ul este adresat unui public premium interesat de fenomenul media, al publicitatii si comunicarii in general, grupat in cateva mari segmente:
- Manageri de presa, de agentii de publicitate, PR, companii de comunicare, marketing
- Specialisti si executivi din presa, industria media si comunicare
- Persoane care lucreaza in diverse domenii, dar interesate de fenomenul comunicarii in general, studenti etc
Conducerile televiziunilor, vedete, sefii ziarelor, managementul si executivii agentiilor de publicitate sunt cu ochii pe paginademedia.ro
Targetul site-ului a fost confirmat si de SATI. Cea mai mare parte a cititorilor Paginademedia.ro este data de un public premium, potrivit profilului realizat de Studiul de Audienta si Trafic Internet din cadrul Biroului Roman de Audit Transmedia.
Astfel, peste jumatate din cititorii Paginademedia.ro fac parte din categoriile socio-profesionale de top A-B, care includ manageri si profesionisti cu inalta educatie (dar si un procent bun de antreprenori, oameni cu afaceri mici si medii).
Promovarea continutului
In promovarea materialelor am ales o atitudine directa si corecta, clasica, dar nu terna, jucausa uneori, dar fara „carlige” inutile, de tip senzationalist sau derutant. Consideram ca publicul Paginademedia.ro nu trebuie si nu are nevoie sa fie agatat prin metode fortate, stie unde intra si ce cauta.
Cea mai buna promovare este recunoasterea articolelor prin preluarea materialelor exclusive de pe Paginademedia.ro. Conform monitorizarilor, Paginademedia.ro este constant in topul celor mai preluate surse online in presa scrisa.
Clientii si agentiile cauta cantitate dar, cel putin asa ne place sa credem, calitatea publicului este cea care conteaza in primul rand.
Titlurile „carlig” fortate, fonfleurile, exagerarile au ca revers nu numai decredibilizarea site-ului care le propaga, dar si a celorlalti publisheri, pentru ca tentatia generalizarii poate duce aici.
Sursele din care se finanteaza publicatia
Veniturile Paginademedia.ro vin 100% din publicitate. Modelul de business dupa care functioneaza este legat de calitatea premium a publicului cititor, care atrage advertiseri cu o adresabilitate anume.
Provocari
Gasirea celui mai bun model de business preocupa in prezent toate redactiile online, de la noi si nu numai. Piata de publicitate din Romania este inca la un nivel scazut si mai este nevoie de timp pana sa ajunga la puterea de a sustine publisherii, cel putin pe producatorii de continut premium.
La acest nivel scazut se adauga, urmare a multitudinii de site-uri si a bugetelor insuficiente, termene de plata foarte mari in unele cazuri, praguri de pret si comisioane care nu acopera, de multe ori, cheltuielile publisherilor cu producerea de continut. In online, rebate-ul se masoara in zeci de procente, o presiune foarte mare pentru publisheri.
Care e relatia dintre continutul editorial si dimensiunea publicitara?
Editorialul este al redactiei, publicitatea tine de vanzari. O presa sanatoasa nu creaza legaturi intre aceste zone, pentru ca viciaza iremediabil procesul jurnalistic. Paginademedia.ro a functionat respectand clar aceasta delimitare intre redactional si comercial.
Definitia unei publicatii de succes in acest moment
O publicatie relevanta pentru un anume public, cu ziaristi care isi respecta publicul si meseria, manati in primul rand de interesul public are toate sansele sa se poata mentine pe piata. Ne place sa credem ca Paginademedia.ro intra in aceasta categorie.
Tabloidizarea presei
Presa tabloida exista oriunde in lume. Peste tot va avea audienta mult mai ridicata decat presa „quality”, este absolut normal. Si in presa tabloida, si in presa quality, regulile meseriei sunt aceleasi. Sau ar trebui sa fie. Abordarea este diferita.
Informatia se verifica, nu se scoate din context, publicul nu trebuie pacalit, nici in taboide, nici in quality. Problema este ca, vrajiti de mirajul milioanelor de vizitatori pe care ii are presa tabloida, multe titluri quality imprumuta mijloacele presei senzationaliste. Rezultatul il vedem toti. Pe termen lung, nu este o solutie.
Ce va motiveaza sa continuati?
Am pornit Paginademedia.ro cu gandul sincer ca publicul are nevoie de un astfel de produs, ca are nevoie de munca noastra, ca o putem face la un nivel cel putin satisfacator. Ca putem sa ii oferim in modul cel mai onest informatiile pe care le cauta.
Am incredere ca, pana la urma, calitatea primeaza. Am incredere ca publicul vede diferentele. Am incredere ca semnalele de alarma nu au fost trase in van. Am incredere in puterea unui public corect informat, iar presa este parte a acestui joc. Si e o meserie al naibii de spectaculoasa. Daca e facuta asa cum trebuie.