Inainte de toate si orice, Adrian Preda, Director de Creatie la Friends\TBWA, iubeste Craciunul: „Dincolo de iuresul din magazine si de eterna intrebare „Ce cadou sa-i iau lui X?” cred ca este una dintre cele mai frumoase perioade din an. Chiraielile de incantare ale copiilor pe 25 dimineata, mesele din familie in care-ti bagi burta-n draci si sentimentul ala de pace cu colinde si vin fiert, eventual cand ninge linistit afara, nu pot fi egalate de nicio alta perioada a anului”.
Ne trimite si o felicitare, in acest sens, pe care o dam mai departe, asa cum se cuvine:
Predu are si o masina a timpului pe care o foloseste pentru a le arata celor care se plang ca aceasta Sarbatoare a fost inventata de Coca-Cola ca nu stiu ce vorbesc. Si inca multe altele de spus despre Craciun, plus urari de voie buna:
De ce incep unele campanii de Craciun atat de devreme
In State perioada de Xmas shopping urmeaza dupa Thanksgiving si Black Friday.
Cum la noi nu exista decat ultimul, si ala desfigurat in „La magazinul nostru, Black Friday e in fiecare zi!”, este relativ normal ca unele campanii sa inceapa mai devreme. Este o perioada extrem de profitabila pentru comercianti, asa ca lupta pentru atentia noastra devine acerba.
Fireste ca asta duce si la saturarea „aerului” cu reclame de Craciun care intrerup seria de cantece „Last Christmas”, „Santa Baby”, „White Christmas” si „All I want for Christmas it’s you” puse pe repeat de 324 de ori.
Momentul potrivit
Nu exista nici o data magica de a incepe o campanie de Craciun. Putem lua ca exemplu reactia oricui fata de colindatori: daca incep prea devreme, vor fi observati, insa risca o reactie de genul „deja colinde de Craciun, mai lasati-o naibii de treaba”. Daca pornesc prea tarziu, lumea este plictisita si nu le mai deschide nimeni.
Nu data de incepere te scoate din clutter, ci ideea campaniei.
Cand incepe agentia sa intre in presiunea campaniilor de Sarbatori
Sfarsitul lui octombrie/ inceputul lui noiembrie. Cam asta e perioada cand vin briefurile pentru campaniile mari. Pentru cele mici (felicitari & digital stuff) inceputul lui decembrie.
Cerinta din brieful de Craciun pe care nu o mai suporti
„Oare ce i-ar placea colegului X de Secret Santa? N-am nici cea mai vaga idee ce sa-i iau...”
Corectitudine politica: incepe sa fie inlocuit Craciunul cu "Sarbatori" in Romania?
De lucrul asta am citit doar in State, in momentul in care organizatia pastorului Pat Robertson denunta „razboiul impotriva Craciunului” si chema la boicotarea brandurilor care inlocuiesc Craciun cu Sarbatori.
In Romania nu am sesizat asa ceva. Lumea nu are nici o problema cu cuvantul Craciun, iar daca un client isi doreste asta probabil e mai catolic decat Papa (pun intended).
Ce nu e indicat sa apara intr-o campanie de Craciun?
Cinismul, umorul deplasat, in general lucruri nepotrivite cu spiritul perioadei.
De ce seamana toate campaniile de Craciun
Se dau urmatoarele ingrediente: Mos Craciun, culoarea rosie, globuri, reni, sanii, beteala, cadouri, hohoho etc si se amesteca in diverse cantitati. Rezultatul va fi asemanator, nu?
Aici insa vine ideea disruptiva (trademark-ul nostru TBWA) care te face vizibil si relevant.
Exista o saturatie a publicului fata de campaniile de Craciun?
Unul dintre curentele aparute in ultimii ani (care ma irita nespus) este cel al luptei anticonsumeriste duse pe Facebook. „Craciunul este o sarbatoare pe care marile corporatii ne-o baga pe gat. De exemplu, Mos Craciun si culoarea sa rosie este o inventie Coca Cola!”
Dincolo de faptul ca imi vine sa ma aplec prin ecranul laptop-ului si sa le dau un pumn in nas (cine a stat la coada la mandarine pentru Mos Gerila stie), habar n-au ce vorbesc.
(Ahem) Permiteti-mi sa demonstrez contrariul, onorata instanta: este vorba de desenele facute de artistul Haddon Sundblom pentru iconicele postere Coca-Cola in anii 1930.
Iata insa o reprezentare a mosului intr-o alta reclama, din 1902. Cu 30 de ani inainte! Deci Coca-Cola il putea inventa pe Mos Craciun (si culoarea sa rosie) doar daca are masina timpului ascunsa undeva in sediul din Atlanta.
Myth busted, multumesc!
Incercari diferite de abordare a Craciunului
Mi-a placut campania WestJet Christmas Miracle din 2013 care, in loc sa vorbeasca de spiritul Craciunului l-a demonstrat intr-un mod simplu si spectaculos.
O campanie care a ocolit cliseele obisnuite ale Craciunului
Nu stiu daca e neaparat de Craciun (stiu ca a fost iarna trecuta), dar mi-a placut campania prepay de la Orange cu dansul chitoilor.
Apple Misunderstood de la TBWA\Chiat\Day, impecabil.
Si toata seria John Lewis, in special asta:
Idei pentru campanii de Craciun care nu au fost acceptate
Sunt destule, insa daca nu au fost acceptate nu au fost suficient de bune.
Si pe final, Craciun Fericit, Sarbatori Fericite sau Happy Festivus, ce vreti voi. Sa fiti iubiti!