Laura Iacobescu (PR Director PRoud PR) crede ca PR-ul se intoarce la ceea ce ar trebui sa fie, de fapt, relatii umane si povesti. Principalul obstacol in calea creativitatii: gandirea balcanica in care unii clienti isi doresc cateva mentionari in presa si un interviu.
Creativitatea si PR-ul: piata din Romania
Intr-adevar, elementul creativitate devine din ce in ce mai prezent pe piata comunicarii din Romania. Din experienta mea, am observat ca acest aspect isi face aparitia mai ales in perioadele in care bugetele de marketing/PR incep sa scada.
Cantitatea este inlocuita de calitate, iar in PR acest lucru se traduce prin creativitate. Vedem din ce in ce mai des campanii out of the box, care se traduc prin creativitate maxima si buget minim. Usor-usor, PR-ul revine la ceea ce, consider eu, ar trebui sa fie: creativitate, relatii interumane si povesti cu substrat emotional.
Cum s-a adaptat agentia la aceasta tendinta
Fiind o agentie boutique, ne-a fost mereu usor sa ne adaptam. Am inceput agentia prin creativitate – nu aveam alte resurse, nu aveam clienti mari, deci nici bugete pe masura.
Asta insemna ca in mod constant trebuia sa suplinim cantitatea cu o doza considerabila de calitate. Astfel au aparut campaniile sociale demarate alaturi de clientii nostri, proiectele destinate batranilor si copiilor nevoiasi.
O alta filiera din agentie unde a fost nevoie sa ne adaptam si sa fim creativi a fost zona de „new business”. Iar, in acest caz, de cele mai multe ori, creativitatea se poate traduce simplu prin sinceritate: agentie independenta, care a supravietuit crizei prin adaptabilitate la nevoile si bugetele clientului.
Creativitatea in componenta unei campanii de PR
Creativitatea este trigger-ul unei campanii. De la concept, nume si pana la implementare. O campanie careia ii lipseste creativitate (care poate fi obtinuta chiar si din condei, din felul in care transmiti mesajul) este din start o campanie fara succes.
In acelasi timp, un alt aspect important este momentul in care faci campania si adaptabilitatea conceptului (creativitatii, daca vrei) la momentul actual – social, economic, chiar si politic.
Nivelul de creativitate a PR-ului din Romania
Cred ca raspunsul la aceasta intrebare reiese dintr-o simpla cautare pe Google. Nivelul de creativitate din Romania este in crestere, intr-adevar. Insa, raportandu-l la cel din afara tarii, mai avem multe idei de implementat.
Obstacole
Principalul obstacol pe care cred ca il intalnesc agentiile este reticenta clientilor. De obicei, acestia isi doresc sa „apara pe ici pe colo in presa”, sa sustina 1-2 interviuri si cam atat.
Cred ca aceasta este o gandire pur balcanica. Ne e teama sa riscam, iar in PR acest lucru se traduce prin teama de creativitate. Astfel, ramanem la un nivel basic de comunicare.
Din fericire, pana in acest moment, agentia nu a avut parte de astfel de situatii. Cred ca atragem exact clientii care isi doresc altceva – din punct de vedere profesional, cat si uman. Aproape intotdeauna agentiile boutique sunt percepute ca fiind mai „umane” decat cele mari. Iar acest lucru este adevarat de fiecare data.
Cata libertate creativa are PR-ul
Greu de masurat. Iti pot spune ca in proiectele noastre, PR-ul a fost cel mai important. Mai bine spus, campania se construieste de obicei in jurul conceptului/povestii PR-ului, urmarind, desigur, strategia de marketing. Asta inseamna ca libertatea creativa este nemarginita.
Clientii si creativitatea
De fapt, principala cerinta a clientilor nostri este aceasta: creativitatea. Acesta este si principalul motiv pentru care aleg sa lucreze cu noi – avem abilitatea de a transforma un mesaj formal intr-un concept creativ.
Din fericire, pana acum, in proportie de 70%, am avut parte de clienti foarte deschisi. Iar acestia ne-au si ramas alaturi de aproape 3 ani deja. Desigur, ne-am lovit si de refuzuri. Insa, am cautat solutii, ne-am adaptat cerintelor clientului si am livrat rezultate optime.
Un proiect "prea creativ" care nu a fost acceptat
Am vrut sa plimbam prin Bucuresti, intr-o masina de epoca, cativa hipsteri britanici caracteristici anilor 80. Sa cream un buzz pe social media, sa vuiasca Facebook-ul. Asta se intampla acum 3 ani. A fost refuzat din motive de neconcordanta cu directia brand-ului. Brand-ul nu a mai ajuns in Romania, oricum.
Cel mai creativ proiect care a fost acceptat
Sunt mai multe,insa voi aminti unul singur: in cadrul evenimentului de lansare a unui shop online de imbracaminte, am organizat o prezentare de moda, cu un usor twist.
Adica, modele au pasit fara haine pe podium si si-au ales de pe un mock-up al paginii de start a shop-ului hainele pe care doreau sa le poarte.
Un exemplu de abordare PR creativa din Romania si unul din afara
Din afara: Hyundai : A Message to Space:
Din Romania: Campania KFC – Parodie Rich Kids of Instagram, #distractiecubaniputini