In 2009, in apogeul crizei, Cristian Pantazi, Managing Director Kaleidoscope Proximity, infiinta Kaleidoscope. Agentia s-a unit apoi cu BBDO si a preluat Proximity, transformandu-se in ceea ce este azi: 30 de oameni rezistenti, nu frumosi (vedeti mai jos de ce), care comunica oricand, cu oricine, indiferent de pozitie si vechime, si care vor, la randul lor, sa lucreze cu oameni-clienti.
La final, Cristian face o lista cu 20 de provocari pe care trebuie sa le infrunte orice agentie, indiferent de marimea. In varful listei sta moartea mainstream-ului.
Istoria agentiei
In 2009, la apogeul crizei, infiintam Kaleidoscope cu ideea fixa ca marea criza va reseta lucrurile si din punctul de vedere al comunicarii alterandu-le definitiv. Clientii vor cauta solutii flexibile, agentii mai abile si mai specializate decat all-know-anything-and-nothing shops.
Se pare ca am avut dreptate. In continuare, tot ce se intampla acum in viata agentiilor, cu bune si cu rele, este o consecinta a seismului din 2009.
In 2010 ne uneam cu BBDO, devenind agentia lor de digital, iar in 2012 preluam Proximity, o agentie cu un trecut glorios, cu un network extraordinar, dar cu un prezent mai sters la momentul respectiv.
Asa s-a nascut Kaleidoscope Proximity, una din putinele agentii de top afiliate la o retea internationala.
Scopul a fost de a evolua produsul de agentie spre ceea ce face cu succes reteaua, de a ne indrepta cu pasi rapizi spre un produs de comunicare integrat si cu core digital.
O agentie pentru momentul in care, daca vei spune ca esti o agentie de digital, va fi ca si cum ai spune ca ai o strategie de mobil si una de laptop :)
Angajati
30 de oameni (nu o sa spun "frumosi" cum citesc in fiecare articol - nu inteleg de ce inca incercam sa confundam frumusetea cu inteligenta, dar nevermind) care vin in fiecare zi fiecare la ora la care cred ei (deh, asa e in agentie) si care accepta din proprie initiativa sa isi lase 99% din munca sa moara pentru ca 1% sa supravietuiasca.
Iti trebuie tabla groasa pe epiderma, asa ca in loc de "frumosi" as spune "rezistenti".
Departamente
Nu imi place ideea de departamente si nici conceptul de full-service care suna a "schimbam orice bujie si, daca sunteti cuminte, poate punem si un bradut cu vanilie cum va place la dumneavoastra".
In 2014, ne-am dat seama ca pozitia agentiei de digital in piata este din ce in ce mai confuza. Cum poti sa fii doar despre digital cand totul este digital?
Cum poti sa raspunzi mai bine nevoilor clientilor care incep sa fie din ce in ce mai complexe, in conditiile in care audienta este atat de fragmentata (nu o sa zic in digital pentru ca acolo ne ducem 80% din viata)?
Plecand de la diverse discutii cu reteaua si vazand directia in care Proximity se duce la nivel worldwide, local am creat un nou produs al agentiei care se numeste Communication Design si care are ca principiu de baza alinierea tuturor canalelor de comunicare ale clientului intr-un plan de comunicare unitar, ghidat de obiectivele acestuia.
Avem un framework intern in care lucreaza toate departamentele, din momentul crearii acestuia si pana la atingerea obiectivelor.
Acesta este modul prin care noi ca agentie ne pregatim sa raspundem unui viitor in care clientii nu vor mai vrea solutii split: 2/3 digital cu doua lingurite de OOH si niste baza de spot.
Viitorul va fi despre loyalty, despre repeat customers si despre solutii de business plecate din comunicare, nu despre “silos” de comunicare si o suta de agentii la masa fiecare cu ce obiectivele ei. Acest framework ne permite sa introducem orice mediu, indiferent daca este digital sau nu.
Comunicarea interna
Constatarea mea generalizata este ca, desi lucram intr-o industrie specializata in comunicare - cel putin pe hartie :) - vorbim foarte putin intre noi.
Nu percep diferente in modul in care comunicam - informal, formal, colocvial, la caterinca, la tigara, la cafea etc. Nu ma intereseaza modul sau abordarea, cat intentia de a rezolva o problema si cred ca pentru o agentie care a ajuns de la cativa oameni la 30 de oameni atat de repede, lucrurile astea sunt mai simple.
Se comunica oriunde, oricand cu oricine, nu conteaza pozitie, vechime bla bla. Ai o problema de rezolvat - fucking solve it repede si bine, ca sigur mai sunt si altele de facut :)
Clienti
Uite ce spune DEX la relatie: RELATIE, relatii, s. f. 1. Legatura, conexiune, raport intre lucruri, fapte, idei, procese sau intre insusirile acestora.
Spre clientii acestia mergem. Care nu uita ca este o relatie, care sunt pasionati de ceea ce fac, de brandul lor, dificili de pasionati, accept dificil in orice zi a saptamanii decat ascuns dupa PPT si mail-uri. Acestia sunt clientii pe care ii cautam si cu care vrem sa avem o RELATIE.
Cautam oameni, nu clienti, care isi asuma lucruri cu agentia, care dau mailuri si la greu nu doar la bine, care pricep ca nu suntem un rau necesar, ci un partener care poate aduce o expertiza foarte valoroasa pt produsul pe care vrei sa il pui in piata.
Nu este usor, I'll tell you that :)
Cultura organizationala
Cultura noastra s-a infiintat pe baza de pelerini :) Oameni destepti care au adus doua lucruri in agentie si cand au plecat au plecat cu doua lucruri diferite. Asa s-a format cultura agentiei.
Nu am implementat-o noi, s-a format ea de la sine, plecand din oameni, din automatismele lor, din nebuniilor lor, din certuri, din betii, din proiecte terminate la 4 noaptea, din ani intregi de new business agresiv (de care inca mi-e dor) in care am luat aproape orice pitch in care ne-am bagat.
Principiul este ca, daca nu este haos, inseamna ca nu te misti destul de repede.
Motto-ul informal este unul simplu: we have a strategic plan. It's called doing things. Nimic original! Dar spune totul, cultural vorbind. Un fel de "mai putin fason, mai multa munca".
Provocari
Indiferent de marimea agentiei, provocarile din piata noastra raman acelasi si le-as lua random asa la un search cerebral:
- moartea mainstream- ului;
- audiente care se niseaza din ce in ce mai rau;
- agentii nepregatite pentru o generatie de consumatori la care nu mai merge cu ciocanul in creier de o suta de ori pe zi;
- branduri care au uitat cine sunt pentru ca nu au avut nevoie de consistenta si consecventa, si acum cand au nevoie nu mai inteleg cum si ce;
- presiune pe costuri de la clienti, more with less, lucru care isi pune amprenta pe talent si produsul agentiei;
- clienti care nu mai stiu cum e cu audienta, dar vor;
- clienti care nu mai stiu cum e cu audienta, dar nu vor;
- clienti care doar bifeaza;
- o piata haosata si nediferentiata valoric (aici este o problema a noastra) in care toti vand de toate si pretul cel mai mic inca este criteriul nr. 1 de castig in pitch; oficial este strategie, creatie, CS, dar apoi cand uitam pe ore ne dam seama ca "la ce ne trebuie atata strategie" si ca, oricum, creatia este deja facuta de la centru, deci haide sa mai scoatem ore ca nu ne trebuie atatea :)
- lipsa de benchmark-uri in orice facem: de la time spent on site pana la studii pe domeniu acceptate ca benchmarks cand vorbim de criteriile de evaluare ale unei campanii.