De unde incepi sa cultivi voluntariatul in Romania? Din anul 2000, Tasuleasa Social chiar asta si-a propus. Sa dezvolte o cultura a voluntariatului. Punctul de pornire e format din mentalitati – si schimbarea lor. Responsabilizarea tinerilor. Si, apoi, tot ce tine de mediul inconjurator, educatie, social si cultura. Liliana Bindeanu, comunicator Tasuleasa Social, povesteste despre cele mai importante proiecte ale asociatiei, sursele de finantare si felul in care pot fi mobilizati tinerii din Romania.
Obiective de inceput
Tasuleasa Social si-a propus inca de la inceput sa construiasca o scoala a voluntariatului. Am fost primii din Romania care au facut acest lucru cu adevarat. In cei 15 ani de activitate am format aproape 1.500 de voluntari. Pentru noi este foarte importanta implicarea tinerilor si a copiilor in comunitate.
Voluntariatul, respectul pentru natura, educarea tinerilor prin exemple practice si dezvoltarea curajului civic fac parte din cultura noastra organizationala. Obiectivele noastre tin de rezolvarea unor probleme care, de fapt, privesc realitatea.
Ne-am propus sa schimbam mentalitati si am reusit sa facem asta cu ajutorul tinerilor.
Ne dorim o mai mare responsabilizare in randul lor in ceea ce priveste viitorul. In programele noastre de voluntariat tinerii invata ca mereu este ceva de facut si ca valorile pe care le primesc de la Tasuleasa Social trebuie date mai departe.
Schimbari
Tasuleasa Social este la fel din 2000. Am avut continuitate in proiecte si in parteneriate strategice de cand ne-am nascut. N-au existat schimbari care sa influenteze viziunea noastra sau modul de a actiona.
Plan de actiune actual
Actionam in 4 directii:
Mediu – proiectele noastre vizeaza realitatea pe care o traim in ceea ce priveste defrisarile, nelegiuirile care se petrec in paduri. Actionam responsabil si ne implicam in zone in care apar aceste probleme. In fiecare an organizam campanii de impadurire la care participa mii de voluntari din toata tara.
Educatie – credem ca educatia este o componenta de baza a actiunilor noastre. Daca la inceput am creat programe de educatie non-formala, acum, dupa 15 ani, avem convingerea ca avem know-how-ul necesar pentru a invata adultii si alte organizatii sa actioneze in spiritul Tasuleasa Social. Noi ii spunem educatie informala.
Social – impreuna cu partenerii nostri am creat programe care sa rezolve probleme sociale. Cu sprijinul Asociatiei germane Die Johanniter am reusit in cei 15 ani de colaborare sa daruim 170000 de cadouri copiilor din familii dezavantajate social din Transilvania si Moldova. Programul social se numeste Camionul de Craciun si continua in fiecare an.
Cultural – in viziunea Tasu, componenta culturala ar trebui sa fie o normalitate intr-o organizatie ca a noastra.
[EDIT] La Tasuleasa Social ne bucuram ne-am bucurat pe parcursul timpului de actiuni de voluntariat din partea unor oameni de cultura ca Ada Milea, care este si membru fondator, Marcel Iures, George Mihaita, Cosmin Bumbut, Ion Barbu si multi altii.
De unde vine energia echipei pentru proiectele dezvoltate?
La Tasuleasa Social energia vine din educatie. Am invatat aici ca mereu e ceva de facut si ca investind in programele noastre facem ceea ce trebuie. In acest fel dorim sa fim o sursa de inspiratie pentru voluntarii care trec pe la noi si, deasemenea, sa le insuflam un exemplu de a actiune pe care sa-l dea mai departe.
Surse de finantare
La inceput Tasuleasa Social s-a nascut si a functionat din fonduri proprii. In 2000, Alin Uhlmann Useriu, presedintele asociatiei, a investit energie, timp, bani pentru a cladi ceea ce numim noi ”lumea Tasu”. Pe parcurs a aparut sprijinul financiar al unor companii din zona care s-au identificat cu valorile noastre si cu care avem parteneriate strategice si sustenabile.
Anul viitor dorim sa lansam un program de donatori individuali la care poate participa toata lumea care doreste sa sprijine actiunile noastre. Programul consta intr-un mod de responsabilitate sociala individuala in care oamenii simt ca actioneaza prosocial donand o anumita suma lunar pentru desfasurarea proiectelor de la Tasuleasa.
Bugetul estimat pentru 2015
Pentru anul acesta nu am prezentat inca nicio cifra care sa reflecte bugetul. Derulam proiecte de avangarda traditionale, insa concomitent cu acestea, pana la sfarsitul anului, pot aparea actiuni cu parteneri noi.
Trei proiecte recente
Padurea pedagogica este un proiect educational pe care l-am inceput in 2011 si care continua in fiecare an. Prin acest proiect ne-am propus sa le oferim copiilor posibilitatea de a invata teoretic si practic legatura dintre om, padure si apa. Peste 4.000 de copii au beneficiat pana acum de programul nostru de educatie ecologica.
Maratonul Via Maria Theresia este la a doua editie in acest an si, la organizarea lui, au fost implicati aproape 200 de voluntari Tasu, institutii publice din judetele Bistrita-Nasaud si Suceava si un numar considerabil de sponsori.
Prin organizarea acestei competitii de alergare montana am incercat sa salvam o padure. Impreuna cu partenerul nostru Raiffeisen Bank am reabilitat un drum istoric din Muntii Calimani care uneste Ardealul de Moldova. Anul acesta s-a dublat numarul de participanti ceea ce ne-a dat incredere sa continuam si la anul. Editia cu numarul 3 va avea loc in data de 6 august 2016.
Scoala de mers pe munte este in plina desfasurare. Este un proiect – pilot initiat impreuna cu Coca Cola HBC. Prin acest program ne-am propus sa oferim cursuri de educatie montana oamenilor care ajung pentru prima data la munte. Cursurile sunt sustinute de traineri specializati in educatie montana si se desfasoara in muntii Calimani.
Conceptul acestei scoli l-am gandit in asa fel incat oamenii sa vina, sa cunoasca valorile noastre si cumva sa le inspiram grija fata de muntii nostri.
Realizari
Cea mai mare realizare a noastra este ca am reusit sa cladim o scoala de voluntariat autentica. Succesul acestei scoli se reflecta in numarul mare de voluntari care participa la impaduriri.
Peste 35.000 de voluntari au participat la actiunile noastre in judetele Bistrita-Nasaud, Suceava, Mures, Sibiu, Bihor. In cei 15 ani de activitate avem jumatate de milion de puieti plantati. Avem convingerea ca toti oamenii care pleaca de la noi se incarca cu niste valori care-i fac sa se uite altfel la munti si la paduri.
O actiune mai speciala pentru noi a fost de Craciun, anul trecut, cand am reusit sa impartim intr-o zi 24.000 de cadouri la copii din 145 de localitati din tara. In primavara, 7.000 dintre acesti copii ne-au intors cadourile plantand 42.000 de puieti in valoare de 1 milion de euro.
Prin vocea lor si prin desenele pe care le-au realizat la scoala au convins autoritatile sa sprijine actiunea noastra de impadurire. Astfel, actiunea noastra s-a transformat din una social-educativa intr-una cu impact de mediu.
Comunicarea unui ONG
Cred foarte mult in dialog. Tasuleasa Social este o organizatie care incurajeaza dialogul, in care informatia nu pleaca in one way communication. Punem la dispozitie canale de comunicare prin care oamenii sa se exprime, sa interactioneze cu noi. Dialogul inseamna sa imparti experiente, trairi, adevaruri cu publicul tau. Conversatia si feedback-ul sunt foarte importante pentru noi , ne dau incredere sa acceptam noi provocari.
Targeturi
Mesajele noastre se adreseaza publicului larg, indiferent de varsta, zona sau pozitie sociala. Oricine poate participa la campaniile noastre de impadurire sau la proiecte cum e Scoala de mers pe munte.
Colaborari cu agentii
Colaboram cu succes cu Branzas, McCann PR, Image PR.
Companii care v-au sprijinit
Ne bucuram de parteneriate strategice de lunga durata cu Coca-Cola HBC, Raiffeisen Bank, Leoni, Banca Transilvania, Marmot, ISDC, Monor, Sepiaprint, Werkzeug Schmidt.
Asociatii germane care ne-au sprijinit de la inceput: Die Johanniter, Appl, SIR Langenzenn.
CSR-ul in Romania: lucruri bune si lucruri rele
Ma bucur pentru ca in ultimii ani, in Romania, a crescut numarul companiilor care dezvolta programe de sustenabilitate, dar asta nu inseamna ca esti acceptat imediat ca un corporate citizen. Unele programe de CSR nu sunt decat instrumente de marketing care nu aduc rezultate remarcabile in bunastarea societatii.
Ce ti-ar placea sa fie diferit in activitatea de CSR a companiilor?
Ceea ce mi-ar placea foarte mult este sa vad ca exista interesul companiilor pentru crearea unei culturi de a face bine, de a da inapoi comunitatii careia apartine. La Tasuleasa Social consideram asta o normalitate. Cred ca acest lucru ar trebui sa fie la baza valorilor oricarei organizatii si se poate realiza doar din interior.
Mi-ar placea foarte mult sa vad un interes mai mare pentru Voluntar Time Off (VTO), un curent nou de voluntariat in marile organizatii. Companiile pot oferi angajatilor oportunitati de a face voluntariat la locul de munca, cauzele sustinute de acestea fiind inspirate din pasiunile si interesele lor.
Astfel, un program de CSR ar presupune mai mult efort din partea companiilor in a-si cunoaste mai bine angajatii si ar aloca mai mult timp pentru a masura impactul asupra comunitatii.
De exemplu daca in companie exista mai multi pasionati de trail running, organizatia poate investi intr-un program sportiv prin care sa dea inapoi comunitatii. In randul generatiilor X si Millenials se poate observa o preferinta in a-si alege locul de munca la branduri care au aceasta cultura de giving back.
Un program de CSR trebuie sa mearga mai departe de filantropie, el poate duce la cresterea loialitatii si proactivitatii clientilor si a angajatilor.