Am implinit trei saptamani de la Cannes Lions, dar se cheama ca parada campaniilor ce au fost shortlistate de juriu intre 21 si 27 iunie pe Coasta de Azur raman ca etalon publicitar pana la anu'. Iar campania "Vino la vot!", realizata de Leo Burnett Romania pentru Asociatia Pro Democratia s-a aflat in cursa a 3 categorii: Direct (Use of Social Audience in a Direct Marketing Campaign), Promo & Activation (Integrated Campaign Led by Promotion and Activation) si PR (Charity & not for Profit).
Iar Razvan Capanescu (Chief Creative Officer, Leo Burnett Group Romania) ne-a vorbit in textul de mai jos despre ce inseamna aceste shortlistari pentru agentie sau despre gustul pe care i l-a lasat editia din acest an a Cannes-ului publicitar.
Pe scurt, festivalul a stat sub zodia socialului, iar in zona de inovatii domina tehnologia mai degraba decat ideile inovatoare.
"Speram sa vad mai multe lucrari rupatoare de nori in mediile clasice; asa, ca un semn ca meseria nu a fost uitata si nu va fi preluata de cyborgi prea curand. Am regasit doar in parte ceea ce speram", spune Razvan. Si continua sa spuna in randurile de mai jos:
Festivalurile - ocazii de invatare
Nu toate festivalurile sunt intr-adevar ocazii de invatare. Unele sunt mai degraba prilej de invataminte. Dar si asta ajuta, pentru ca pe langa multe "asa da"-uri iti trebuie si o serie de "asa nu"-uri.
La Cannes ai parte de ambele. Insa la standard global. Si, in plus, aici ai cel mai generos program de seminarii din industria marcom cunoscut vreodata.
Perceptia asupra Cannes Lions: inainte vs. dupa ce mergi acolo
Perceptia mea asupra festivalului s-a transformat in acuratetea cu care pot sti exact cum decurge saptamana aceea intensa – zilele celor mai bune seminarii, timpul cu care trebuie sa te asezi inainte la coada pentru a prinde loc, de unde mai gasesti exemplarul de revista zilnica a festivalului atunci cand s-au dus toate, unde se intampla petrecerile sau cinele cele mai interesante, de la ce ora sa apari la Gutter Bar, unde sa te duci la barber, unde mananci cea mai buna omleta dimineata sau stridii seara, unde te poti ciocni de Droga, Tutssel sau Chuck Porter pentru o discutie lejera, langa un pahar de rose.
Pe de alta parte, nu am avut niciodata perceptia unui mit care acum s-ar dezumfla gradual (desi, pastrand proportiile, se poate remarca acest fenomen), insa remarc de fiecare data efortul intregii industrii de a pastra festivalul asta important.
Cannes Lions 2015. Asteptari
Ma asteptam ca la Innovation sa dau de multa tehnologie, cat si ganduri inovative, fara suport ingineresc neaparat. Ma asteptam si am gasit asa ceva. Dar speram sa vad mai multe lucrari rupatoare de nori in mediile clasice; asa, ca un semn ca meseria nu a fost uitata si nu va fi preluata de cyborgi prea curand. Aici am regasit doar in parte ceea ce speram.
Teme, dezbateri, prezentari
S-a discutat mult despre gender equality si cred ca este o tema foarte importanta la nivel mondial. Atat de importanta incat a fost creat si un premiul special la Cannes – The Glass Lion (cu trimitere la "the glass ceiling", pragul pe care o majoritate nedreapta, surprinzatoare, de femei de cariera il intalneste in ascensiunea ierarhica).
De asemenea, o tematica foarte dezbatuta a fost cea despre tehnologie care serveste unui scop pentru umanitate versus tehnologie per se, care nu ar trebui sa fie o scuza pentru lipsa ideii.
Mi-a placut mult seminarul gazduit de CP+B si Domino's Pizza, care a descris renasterea brandului – de la inceputul brutal de franc al campaniei ("our pizza sucks these days") la inovatia pe blat pufos cand au introdus emoji cu care se poate comanda pizza.
Cea mai puternica idee
The robots are coming.
Ce te-a surprins
Numarul mare de premii acordat unor campanii pentru cauze sociale. Practic, anul asta daca nu ai salvat pe cineva in vreun fel, nu te-ai vazut.
Nu sunt ipocrit; si noi am luat un bronz (alaturi de familia din fosta agentie - Publicis) tot cu un mesaj social pana la urma – purtatul centurii – dar nu ma asteptam ca socialul sa fie laitmotivul intregului festival.
Prestatia Romaniei la Cannes Lions 2015
Romania cred ca a facut mai degraba bine anul asta. A mai luat un aur si, poate si mai important, a luat un prim Lion pentru Creative Effectiveness.
In momentul in care vom reusi sa aducem un numar de lei format din cel putin doua cifre, abia atunci s-ar putea sa ni se contureze mai bine porecla de "brazilienii Europei".
Oricum cred ca suntem mai aproape in comunicare de supranumele asta, decat suntem in fotbal.
Ce inseamna pentru agentia ta shortlistarea la Cannes Lions 2015?
Inseamna inca o confirmare ca stim ce facem aici, la Leo Burnett (3 shortlist-uri in 3 categorii si deci 3 jurii diferite). Inseamna ca, daca am reusit asta acum, la scurta vreme dupa reorganizarea noastra ca agentie (dupa ce am integrat in aceeasi echipa mare de creatie si capabilitatile digitale si pe cele de shopper marketing), viitorul imediat nu poate fi decat stralucitor intens.