Atat din partea bloggerilor, dar si a agentiilor, spune Bogdan Tomoiaga (Director Executiv Graffiti PR). In jur de 60% din postarile din blogosfera romaneasca sunt de fapt advertoriale nemarcate, crede el, si asta pentru ca nu exista o reglementare a blogosferei din Romania.
Selectia bloggerilor
Dupa relevanta, dupa felul in care interactioneaza comunitatea lor cu ei, daca pot sa mobilizeze sau nu aceasta comunitate, daca pot sa faca un storytelling de calitate - nah, ca n-am putut ocoli acest cliseu.
Mai conteaza si urmatoarele: tipul de campanie, cum se lucreaza cu bloggerul respectiv, daca el poate sa aduca sau nu valoare unei campanii si asa mai departe.
Noi, la GraffitiPR, am renuntat sa facem campanii exclusiv cu bloggeri acum ceva vreme, insa ii vedem ca parte a unui mix, folosit si de colegii de la KETCHUM ca PESO – paid media, earned media, social platforms si owned properties. Atunci cand propunem o campanie de continut, ca ea sa aiba cu adevarat efect/succes, trebuie sa avem prezente toate cele 4 componente.
Colaborarea
Ca si in orice relatie, sunt momente de suisuri si de coborasuri. Cred ca, in ultima vreme, industria de PR intelege mai bine cum functioneaza blogosfera si viceversa.
Noi am inceput sa cautam tot mai des continut de calitate (ce surpriza, nu?) si comunitatea din jurul bloggerului (daca exista), in timp ce ei, cred ca se bucura cand aud ca agentiile nu le cer sa scrie in alt fel decat cel in care sunt ei obisnuiti sa o faca sau ca nu vin cu cerinte absurde. Sau ca nu ii mai invita la conferinte de presa din Bucuresti pe cei care stau in provincie.
Altfel cred ca, uneori, o problema mare este lipsa de transparenta atat de o parte, cat si de alta. Trafic, cat de mult poti sa interactionezi cu comunitatea, ce vrea si cum intelege clientul implicarea bloggerului sunt cele mai mari probleme.
Publicitatea pe blog: Avantaje si riscuri
Marcata sau nu? Cata vreme ea este marcata, cred ca toata lumea este ok. Citesti daca te intereseaza si daca nu, nu.
Problemele, la fel ca si in presa, apar atunci cand avem materiale si campanii care nu sunt marcate. Si aici ar trebui sa fie o diferenta dintre advertoriale si proiecte special/editoriale, mult ravnitul content marketing.
Ca sa fiu putin mai clar, ar trebui marcate cu "P" blog post-urile care sunt un text pe care bloggerul nu si-l asuma si care este clar continut controlat de un marketer.
Pe de alta parte, campaniile in care se dezvolta content marketing, in care bloggerul este implicat intr-o experienta cu produsul sau cu brandul, este o varianta care poate trece ca si nemarcata, atata vreme cat bloggerul prezinta clar parteneriatul iar interactiunea e organica pentru comunitatea lui.
Neexistand o reglementare foarte clara a blogosferei in Romania si fara sa am o cercetare cantitativa pe care sa ma bazez, eu estimez ca undeva in jur de 60% din postarile din blogosfera romaneasca sunt, de fapt, advertoriale nemarcate, ceea ce nu ajuta niciuna dintre parti.
Ati retras vreodata reclama de pe un blog, in urma unui post nepotrivit?
Nu si nici nu vom face asta vreodata. Mi se pare un gest extrem si necugetat. Prima intrebare care imi vine in minte este daca acest tip de activitate/actiune nu ar afecta grav libertatea de exprimare.
Iar a doua este ca, inainte de toate, nu ar fi vina noastra a agentiilor? De orice fel – media, PR, online, advertising. Daca am propus un blogger pentru o campanie, atunci inseamna ca am facut cercetare. Am vazut cum scrie, ce tip de campanii face, cum interactioneaza cu comunitatea si asa mai departe.
Odata ce ai facut aceste lucruri, odata ce ai vandut clientului continutul, cum poti sa te intorci si retragi o campanie inceputa?