Ionut Ciobanu si Oana Nedelea, despre MatchSpot: un app de "instant meet-and-greet", strict pentru folosinta in localurile din viata reala

Ionut Ciobanu si Oana Nedelea, despre MatchSpot: un app de "instant meet-and-greet", strict pentru folosinta in localurile din viata reala

Se tot vorbeste despre singuratatea omului modern si faptul ca tehnologia il baga intr-o bula virtuala de unde nu prea mai e nevoie sa iasa. Pai nu-i deloc bine. Hai, atunci, sa ne adaptam un pic perspectiva asta tehnologica. Asta s-au gandit si Ionut Ciobanu si Oana Nedelea cand au pus bazele unei aplicatii mobile care sa sustina crearea de experiente in viata reala, nu distantarea de ele.

MatchSpot nu e neaparat o aplicatie de dating, cat una de meet-and-greet. Nu-ti gaseste sufletul-pereche intr-un club, dar te ajuta, mai ales daca ai de-a face cu o carisma sporadica, sa faci contact cu persoana de la masa cealalta care ti-a facut cu ochiul (la figurat).

Nucleul echipei e format din 3 co-fondatori - Ionut (in paralel, General Manager la 50s), Oana (Digital Planner la MRM Worldwide Romania) si Dragos Cange (General Manager la tNd'c advertising) - carora li s-a alaturat si un creativ: Florin Ciobanu zis si Colo (Head of Digital la FCB). Dar, de fapt si de drept, echipa se mai intinde un picut.

MatchSpot se gaseste in prezent pe vreo 5.000 de touchscreen-uri pe iOS din Bucuresti si din tara, urmand ca in 2 luni sa vina si Android-ul, au precizat Ionut si Oana. Tot ei ne vorbesc mai jos despre etapele pe care le-au parcurs cu proiectul pana acum:

 

Context: hai sa facem un app

Ionut: Noi nu vorbim neaparat despre MatchSpot ca despre un dating app (avand in vedere ca majoritatea proiectelor din aceasta categorie au in spate algoritmi mai complicati de matching), ci mai degraba ca despre un "meet-and-greet" app, o solutie on-the-spot pentru oameni care vor sa interactioneze real life

Sigur ca am folosit aplicatiile de dating (pentru ca ne pasioneaza industria, nu din alte motive :D ) si, consumandu-le, am putut observa  atat punctele forte, cat si minusurile.

Ne-am dat seama ca suntem intr-un punct favorabil pentru ca asistam de ceva vreme la o "dezinhibizare", oamenii vor sa cunoasca alti oameni si nu se mai ascund in spatele nickname-urilor. Exista o deschidere mare in zona asta si ni s-a parut oportun sa incercam sa acoperim o nisa care lipsea.

Despre idee nu am putea spune ca "apartine", ci mai degraba ca "s-a format", s-a construit. Nu a existat fix in forma de acum de la inceput, am avut multe sesiuni de discutii in care am regandit, am adaptat pana cand am ajuns la produsul de acum, care in mod cert va si el imbunatatit.

 

Echipa. Ce v-a unit pe toti in demersul MatchSpot?

Oana: Fara niciun dubiu, ne-a unit ideea proiectului, faptul ca nu mai exista ceva la fel si potentialul urias pe care l-am simtit cu totii.

Legat de cine, aici hats off pentru Ionut, care a coordonat impecabil tot si a reusit sa stranga in jurul sau oameni care sa fie de ajutor in diverse etape ale proiectului.

Intern, niciodata nu ne-am pitchuit lucruri, a venit totul natural pentru ca am crezut si continuam sa credem ca va functiona.

Desi exista un nucleu de oameni care au fost prezenti de la inceput, echipa noastra este eterogena, dovada fiind oamenii minunati care ni s-au alaturat de-a lungul timpului si care au facut sau fac ca lucrurile sa se intample (Dragos Cange, Oana Holban, Teo Onicel, Florin Ciobanu zis si Colo,  Madalin Staniu, Valentin Vasilescu, Dorin Banica, Alexandru Popescu, Gicu Turcanu).

 

Pasii pana la implementare si lansare

Ionut: Odata ce am hotarat ca se va intampla, am facut planuri, structura, ne-am straduit sa facem rost de bani sa o producem cu resurse proprii. Dezvoltarea a fost facuta intern de 50s, agentia de dezvoltare de care ma ocup.

Ne-am impiedicat de multe ori, am redresat de tot atatea ori si 6 luni mai tarziu am reusit sa lansam aplicatia intr-o faza beta, care sa ne permita sa analizam ce merge si ce nu, sa strangem feedback si sa ne apucam din nou de treaba.

 

Cercetare prealabila

Oana: Eu m-am ocupat de cercetare, avand experienta anterioara pe asa ceva. Desi, metodologic vorbind, nu am avut timp si resurse sa facem cercetarea ca la carte, am urmarit totusi etapele traditionale: am identificat problema, ne-am stabilit intern obiectivele si am ales pentru testare cateva ipoteze importante.

Am vorbit cu prieteni si cunostinte care ni se pareau relevante pentru targetul pe care il avem si cred ca i-am abordat (a se citi "haituit") prin toate metodele posibile: face to face, la telefon, online…

Am ales atat oameni care nu erau intr-o relatie, cat si oameni care aveau pe cineva (tocmai pentru a testa componenta de meet-and-greet, dincolo de cea de dating).

 

Elementul diferentiator: matching-ul se creeaza pe loc

Ionut: Cred ca asta e unul dintre putinele lucruri care au ramas la fel din momentul in care am gandit aplicatia si pana acum. Noi suntem oameni de online, insa ne place sa traim in viata reala si credem din tot sufletul ca nu suntem singurii.

Credem ca industria de mobile ar trebui sa functioneze ca un facilitator, nu ca un inlocuitor. Aplicatiile nu ar trebui sa ne livreze solutii pe tava (asa cum o fac aplicatiile sau site-urile traditionale de dating), ci sa schimbe regulile jocului, sa il faca mai interesant, mai misterios, mai atragator, mai simplu. Cred ca din filozofia asta s-a nascut ideea de baza a aplicatiei.

 

Cel mai dificil moment

Ionut: Realist vorbind, intr-un astfel de proiect  in care pleci la drum doar cu incredere, ai momente dificile in toate etapele. A fost foarte greu sa avem un produs final perfect functional, care sa nu dea erori, indiferent de locul din care il accesezi sau actiunea pe care vrei sa o faci in aplicatie.

Insa genul asta de piedici le rezolvi cu oamenii implicati. Cu nervi, stres, tigari, depresii, drame, dar le rezolvi :)

Mai greu a fost in situatii in care nu depindea de noi: ne-am confruntat cu modificari de ultim moment la Facebook care ne-au afectat logarea in aplicatie, dupa fiecare runda de modificari am avut de asteptat mult update-ul din appstore, am avut un alt prag la promovarea aplicatiei - avand in vedere ca e genul de proiect care cu cat are mai multi useri, cu atat e mai util.

 

Baza de useri. Trafic. Comportamente

Oana: Acum am ajuns la aproximativ 5.000 de useri, avem zile in care crestem cu 100 de useri si zile in care crestem cu 300. Deocamdata nu am avut salturi spectaculoase, mai ales ca ne intereseaza mult relevanta userilor, asa ca ne concentram pe o targetare cat mai corecta si pe o afisare cat mai non-invaziva.

Avand in vedere ca suntem la inceput, nu cred ca putem trage inca conluzii la capitolul trafic. Ce e cert e ca oamenii folosesc intensiv aplicatia imediat ce o instaleaza.

Pentru noi asta e un semn bun – inseamna ca i-am facut curiosi si le-am dat acel sense of urgency. Apoi o mai folosesc cand ies in oras, insa nu as spune ca traficul e mai crescut in weekend.

Vorbind despre comportamente, ca in orice aplicatie de genul acesta, baietii sunt foarte dornici, iar fetele putin mai timide.

Oamenii sunt obisnuiti cu aplicatiile clasice de dating, motiv pentru care folosesc in special functia de "find people" si mai putin pe cea de "find places", insa comportamentul se schimba odata ce se obisnuiesc cu functionalitatile si incep sa testeze si celelalte optiuni pe care li le oferim.

 

Alte orase, pe langa Bucuresti

Oana: Momentan focusul nostru a fost pe Bucuresti, iar ceea ce s-a intamplat in alte orase a fost organic si nu targetat. In general sunt active orasele mai mari: Cluj, Iasi, Brasov, Constanta, insa vara aceasta ne asteptam la trafic bun si din Vama sau Mamaia.

 

Promovare

Oana: Am facut Mobile ads pe Facebook, cu targetare foarte specifica, am avut un reportaj la stiri la una din cele mai mari televiziuni nationale si l-am cooptat si pe Connect-R, care a scris despre noi pe pagina sa de Facebook (locul 8 din Romania ca numar de fani – 2.4 milioane).

De cand am inceput promovarea, am fost constant in top 10 social networks pe appstore.

 

 

Evenimentul de lansare

Ionut: De eveniment s-au ocupat colegii nostri de la agentia tNd'c, Dragos Cange si Oana Holban. Event-ul a avut loc la Palatul Bragadiru si a fost cel mai mare party de Valentine's Day din Bucuresti.


Aplicatia a fost surpriza, am lansat-o pe ecrane fix inainte de momentul 0 al serii, concertul Suie Paparude.

Am ales sa avem o lansare live in special datorita conceptului aplicatiei, aveam nevoie sa aducem in acelasi loc mai multi oameni care sa foloseasca aplicatia simultan.


Oana:
Am tease-uit aplicatia cu vizualuri speciale pe ecrane, iar apoi am avut mai multe mesaje care ii incurajau pe participanti sa o descarce si sa o testeze. Totodata, aveam mesaje dedicate in pagina de Facebook a event-ului care apareau sub forma de notificari tuturor celor care au dat "attend".

Ionut: Am masurat feedback-ul prin numarul de descarcari, numarul de blocari si crash-uri ale aplicatiei :) si verbal, de la oamenii care au fost acolo si care ne-au dat feedback constructiv.

 

Investitii si monetizare

Ionut: E greu de spus exact care este suma investita in app pana in prezent, avand in vedere ca nu am platit propriu-zis pentru fiecare livrabil din proiect.

Insa, daca ar fi sa facem un calcul al orelor de lucru investite, al banilor investiti in promovare si al spatiului media free pe care l-am obtinut, probabil ca realist am vorbi despre 30.000-35.000 E.

Oana: Momentan aplicatia MatchSpot si toate feature-urile sunt free. Avem planuri de monetizare, insa este prematur sa vorbim despre ele.

Cu siguranta vom dezvolta parteneriate cu localurile in viitor, insa acum ne concentram pe a construi asset-uri proprii, care sa ne ajute in parteneriatele viitoare.

 

Planuri

Ionut: Momentan consideram ca aplicatia este un MVP (minimum viable product), insa sigur ca mai avem de imbunatit la nivel de usability. Sunt chestiuni pe care le descoperim odata ce creste numarul de useri si ne adaptam din mers.

In rest, simplicity is key. Momentan nu avem planuri de adaugat features noi, ci de imbunatatit feature-urile existente. Dar primim cu bucurie feedback si sugestii.

In aproximativ 2 luni vom lansa si versiunea pentru Android. 

Oana: Vrem sa crestem cat mai mult baza de useri in mai multe orase mari din Europa, motiv pentru care suntem in discutii cu cativa potentiali investitori pentru a duce proiectul la un alt nivel , sa crestem relevanta locala, atat pentru locuitorii oraselor respective, cat si pentru turisti.

Probabil ca vom veni cu vesti despre asta in viitorul apropiat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


FCB Bucharest

Cu o istorie si o experienta de peste 140 de ani in domeniul comunicarii, reteaua globala FCB include 150 de agentii in 90 de tari, avand peste 8.000 de angajati si este parte a Interpublic Group of Companies. In... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related