Luand la descompus cele sapte pacate capitale, descoperim alaturi de Adela Dan ca in toate exista o parte plina a paharului de care n-ar trebui sa uitam.
Lenea, de pilda, are si o dimensiune folositoare atunci cand vorbesti de lenea creativa - lenea care duce la idei nascute in tihna, cantarite, imbunatatite - si nu te referi la autosuficienta. Furia in advertising se traduce prin awareness care, dupa caz, poate duce spre ceruri mult mai senine pe o anumita bucatica. Apoi, ca "sexul vinde" e una, dar ca nu costa (cu niste exceptii, desigur) si nu dauneaza deloc sanatatii e alta. Poftiti:
Moralitatea in publicitate: gluma sau un subiect serios?
Normal, e un subiect cat se poate de serios, mai ales ca moralitatea a ajuns sa dea pe dinafara in publicitate ca o coca fermentata prea mult si care a inceput deja sa se strice.
O evolutie a moralitatii advertising-ului, din perspectiva ta
Demult de tot, doua mari companii de bauturi racoritoare se luau la tranta fara pic de rusine, iar lipsa asta de moralitate se concretiza in reclame comparative memorabile, delicioase ca un pahar de cola cu multa gheata.
De atunci pana acum, si unii, si altii au devenit atat de morali si de corecti, incat reclamele par fie facute de o secta a pocaitilor intru fericire, fie facute de o ciudata gasca de tineri cu comportament de batrani, dar care se distreaza fortat si isteric, de parca ar avea de bifat fericirea.
Cand si de ce ai refuzat sa faci o campanie imorala, dupa criteriile tale?
Din pozitia de simplu om de creatie, nu poti refuza, dar, din fericire, nu am intalnit situatii in care munca pe care ar fi trebuit s-o fac sa-mi contrazica principiile de viata.
Pentru mine, "imoral" inseamna sa spui ca iti iei portia de vitamina C la micul dejun band un pahar de suc din cutie si ca mananci cinci tipuri de cereale sanatoase bagand in tine un corn ordinar cu ciocolata.
Cele 7 pacate capitale raportate la publicitate
Lacomia
[N.R. Ca in America, in 2009, cand publicitatea a fost principalul vinovat pentru criza financiara, in acceptiunea publicului] si in Romania s-a pus o parte din vina in spinarea creditelor cu buletinul si reclamelor care le promovau, dar adevarul e ca vinovata a fost imposibilitatea romanilor de a avea astfel de produse, atat amar de ani, in comunism. De aici si nevoia disperata de a avea cu orice pret.
Mi se pare ca se da vina prea mult pe publicitate. Sa nu uitam ca publicitatea face si lucruri bune, Nike a invatat oamenii sa se miste, iar Dove le-a spus femeilor sa se iubeasca asa cum sunt.
Responsabilitatea individuala, a consumatorului, nu ar trebui sa aiba limita, iar cea a advertiserului ar trebui sa se trezeasca atunci cand vorbeste cu minori.
Desfraul. Sau “Sex Sells”
Sexul vinde. Sigur. De fapt, sexul conduce lumea, porneste razboaie si creeaza crize financiare.
Din punctul meu de vedere, publicitatea ar trebui sa vorbeasca doar cu adulti, asa ca o reclama buna cu aluzii sexuale e intotdeauna de preferat uneia plictisitor de corecte.
Nu am mai vazut reclame cu sex de mult timp in Romania, i-au castrat si asexuat pe toti focus grupurile aliniate de brand manageri mai corecti si mai morali ca un sobor de preoti controlat de CNA.
Efecte pozitive? Mai multe vanzari, mai multa notorietate. Efecte negative? Nu stiu, au facut telespectatorii mai mult sex dupa ce le-au vazut? Nasol.
Furia
In publicitate, furia e ceva asumat si controlat, iar reactiile care urmeaza sunt asteptate, chiar dorite.
Dupa ce ROM si-a schimbat ambalajul in culorile drapelului romanesc cu un ambalaj in culorile drapelului american, consumatorii s-au revoltat furiosi. Furia lor s-a tradus intr-un boom de awareness pentru brandul OM si un salt spectaculos din punct de vedere al vanzarilor.
Adevarul e ca, in publicitate, furia se numeste buzz.
Cat de lenesa e publicitatea?
Lenea e buna. Copywriterii sunt lenesi prin definitie, asa ca lenea nu ar fi chiar cel mai mare pacat al lor. E bine uneori sa fii lenes, sa gandesti in tihna, sa-ti insiri ideile nealergat, cu bucurie. Asa ies lucrurile frumoase. Asta e un tip de lene, eu o numesc lene creativa.
Mai exista, insa, lenea de autosuficienta care e mult mai daunatoare. E genul de lene care se face sa spui "merge si asa" si, asa cum ne-a invatat bunii copywriteri de la Honda, "ok" e dusmanul lui "perfect".
Minciuna: un client care si-ar dori anumite omisiuni in comunicare
Sincer, nu am intalnit astfel de situatii, am intuit ce e de aratat si de spus si ce nu e asa cum o femeie intuieste in fata oglinzii ce lungime sa aiba fusta in functie de cat de groase are gleznele.
Mandria si Invidia: in ce masura afecteaza publicitatea comportamentul uman?
Mandria si invidia sunt motoarele care fac lumea sa se invarta si publicitatea sa mearga mai departe.
Publicitatea se bazeaza pe aceste doua valori, iar daca s-ar fi bazat strict pe nevoile de baza ale individului, ar fi murit de mult. Pe baza acestor doua coordonate, publicitatea creeaza nevoie acolo unde ea nu exista.
Celulita, de exemplu. Ce e celulita? Si tot publicitatea ne-a dat raspunsul: ceva ce tu ai si aia frumoasa de langa tine nu are. Ce rau face omenirii celulita de e atat de prigonita? De exista o industrie de milioane care lupta impotriva ei?
Noi, ca natie latina, reactionam si mai bine la butonul cu mandrie. Romanul face foamea luni in sir ca sa-si ia ultimul model de smartphone si sta cu chirie intr-un cotet, dar are masina de fite ultimul racnet.