Preambul. Saptamana asta, ne-am ocupat sa ducem viralele la control. Nicidecum sa le de-viralizam sau sa le vindecam, ci sa aflam ce se ascunde in spatele videoclipurilor sau campaniilor care iti fac mouse-ul sa se inroseasca.
Asa ca am intrebat oameni din publicitatea romaneasca care e reteta frumos ambalata a unui viral, care sunt lucrurile care pot sa se intoarca impotriva ta cand ii dai drumul in lume si care sunt videoclipurile pe care le-au impartasit cu lumea in ultimul timp.
Ce veti citi in continuare este rezultatul simbiozei a doi copywriteri, pe numele lor Radu Rapeanu si Iulian Barbulescu. Amandoi isi fac de cap la CAP (meta caterinca, by yours truly). Se completeaza reciproc si in vorba, si in fapt, mai ales cand raspund la interviuri in tandem virtual.
Pasiti nitel mai jos:
El e Radu, si-l veti citi cu gri
El e Iulian, si-l veti citi cu albastru
Radu:
asa
hit me
Iulian:
asa da
fii atent aici.
care ar fi pentru tine o definitie CREATIVA a viralului?
Radu:
ok
viralul e un video caruia daca ii dai share te face sa pari mai jmecher la prietenii tai.
garantat.
ia. da o definitie mai creativa ca a mea
Iulian:
eu cred ca e un monstrulet care ti se strecoara caldut undeva intre coaste si omoplati si te face sa apesi cu un zambet tamp pana la urechi pe butonul de share, fara sa te mai gandesti prea tare la consecinte.
sa trecem insa la bucataria viralelor. si sa vorbim despre reteta pentru virale.
care ar fi minimum 3 atribute pe care ar trebui sa le aiba un viral?
Radu:
e ceva ce nu s-ar da niciodata la televizor, deci politicaly incorrect.
e ceva la care nu se vede ca s-a muncit deliberat, un instantaneu de realitate bruta.
Iulian:
2 din 3! hai ca mai poti! grin emoticon
Radu:
stai, ma storc acuma
Iulian:
glumeam, nu e graba
Radu:
si are calitatea de a fi surprinzator si/sau socant. adica nu iti livreaza in nici un caz ceva la care te astepti.
veverita care ingroapa ghinda in blana cainelui e un bun exemplu care intruneste toate calitatile de mai sus.
cu exceptia primului criteriu, desigur. smile emoticon
Iulian:
daca m-as apuca sa gatesc acum un viral, cred ca as folosi urmatoarea reteta.
sa fie in primul rand ceva nou. pe care internetul nu l-a mai vazut pana atunci.
apoi trebuie sa fie usor de repetat/preluat/remixat de catre alti oameni.
Radu:
da, vreau sa-mi schimb prima regula cu asta a ta
Iulian:
si in al treilea rand foarte simplu de inteles, foarte „elementar”. nu am vazut vreun viral complex vreodata.
:)))
Radu:
da, nu, tre sa fie simplu. insa nu cred ca poti sa zici ca tre sa fie nou pe internet. cine stie ce chestii exista p-acolo si nu stim noi.
Iulian:
da chiar, cum crezi ca se naste un viral intr-o agentie?
de la idee la practica
(apropo, suntem abia la intrebarea 3. go team!)
Radu:
foarte repede. cred ca de la idee la rezultat e foarte foarte putin
Iulian:
stai ca m-a strigat cineva. tu scrie aici. ca se noteaza.
revin in 3 minute.
Radu:
cred ca stii ca ti-a iesit cand gasesti o chestie care reuseste sa entuziasmeze pe toata lumea, fara exceptii, de la contabila la artul ala cu figuri care nu rade niciodata. nu stiam ca avem voie cu pauze....
Iulian:
asa
am revenit, draga coleg. continuam discutia noastra despre virale?
Radu:
asa
pai zi tu ca eu am zis la intrebarea asta
Iulian:
bun, bun. da... eu voi incerca sa fiu usor mai academic. macar la intrebarea asta. pentru a avea spatiu de experiment pe altele. daca vorbim despre un viral incubat intr-o agentie cred ca pur si simplu le vine o proactiva omuletilor din creatie si se duc peste un client cu ea. care client o place si apoi ii da drumul in strada, iar strada - adica „influencerii” si diversii gatekeepersi o amplifica si uite-asa, trosc, se face virala. zic si eu, ca tot omul. sa trecem insa la urmatoarea nelamurire pe care o avem despre virale
Radu:
dap
Iulian:
si anume, de ce dau oamenii share unui viral?
tu ce crezi, Radu?
Radu:
eu cred ca internetul e ca o piramidala. lumea da share pentru sansa de a fi varful propriei piramide sociale. adica ala care e mai conectat.
Iulian:
aici sunt aproape pe de-a-ntregul de acord.
Radu:
doamne cata armonie
Iulian:
nevoia de a impartasi sentimentul care te incearca atunci cand experimentezi ceva cu totul special este la radacina sharing-ului de virale.
sa avansam insa in acest periplu
Radu:
da, sa purcedem
Iulian:
crezi tu, Radu, ca viralele de succes sunt construit sau pur si simplu se petrec?
si nu ma refer la petrecut ca atunci cand tu iei liftul, iar eu scarile si nu reusim sa ne intalnim.
Radu:
sunt si - si. adica daca vrei sa profiti intr-un anumit fel de un viral, n-ai incotro decat sa incerci sa-l contruiesti - vezi branduri. dar nu inseamna ca o sa-ti si iasa. mi se pare ca mai multe sunt viralele naturale, adica alea fara un scop precis comercial.
Iulian:
eu cred ca viralele foarte de succes facute de brand-uri sunt FOARTE construite.
se studiaza meme-uri inainte, se face productie buna - ca la TV sau mai bine - si apoi se amplifica acel continut. cred ca foarte putine virale de brand au devenit asa fara constructie, fara scanteia care sa faca primii adepti.
abia de la un punct incolo incep sa se si petreaca.
crezi tu, Radu...
ca noi, creativii...
ar trebui sa ne ferim de virale?...
pot ele avea dezavantaje?
Radu:
dezavantajul poate sa apara doar pe termen lung. spre deosebire de printuri sau spoturi, odata ce s-a viralizat un spot nu mai ai cum sa-l scoti de-acolo si sa pui altceva in loc. ramane. Asa ca daca te hotarasti in juma de an sa schimbi pozitionarea sau mai stiu eu ce, aia e - tre sa-ti asumi ca e un viral acolo care spune altceva smile emoticon
Tot Radu:
mai sunt?
ar trebui sa ma car
Iulian:
mie cel mai nasol cand faci un viral sau o „virala” (ca nu trebuie sa fie neaparat un video) este sa il legi de o mecanica pe care nu o vei putea respecta. cum ar fi spre exemplu, retailer-ul italian care a spus ca va da super-reduceri daca Italia ia cupa mondiala acum cativa ani. si i-a cam dus aproape de faliment respectarea promisiunii.
mai avem 4 intrebari. hai sa le impuscam repede!
Radu:
hai
Iulian:
intrebarea 7! pentru ce brand-uri se potrivesc viralele?
ce zici, Radu?
Radu:
evident pentru brandurile relevante pentru targhetul care se uita la virale. adica 15 - 35.
eu zic ca asta e singurul criteriu.
tu ce crezi
Iulian:
true, true. de asemenea, probabil daca esti FMCG sau un produs de entertainment iti vine mai usor decat daca esti un serviciu de cloud sau o firma de audit. deci no virals for B2B's.
Radu:
da, ai dreptate.
Iulian:
intrebarea numarul 8! viralu` e mai usor la comercial sau la social?
Radu:
nu cred ca se pune problema de usor sau greu de facut. cred ca lumea isi asuma mai usor ceva social.
si deci mai degraba dau share la ceva social.
Iulian:
sunt atat de acord! Radu!
Radu:
Iulian!
AH!
Iulian:
dar fii atent aici. ca lucrurile interesante abia acum apar.
Heeeeeei CAP!
Radu:
:))
Iulian:
zi-mi un viral pe care l-ai distribuit pe internetiu in ultima perioada, te rog.
Radu:
ma uit sa vad ca nu stiu
Iulian:
si eu, si eu! dau acuma un scroll serios!
uite, eu zic ca asta e un viral:
http://www.hotnews.ro/stiri-international-20084878-foto-doua-milioane-copii-afectati-cutremurul-din-nepal-romanii-pot-dona-sms-8825-pentru-ajuta.htm
de la Salvati Copiii
si este chiar cea mai recenta postarea a mea.
Radu:
Iulian:
bun asa, bun!
Radu:
gata?
Iulian:
si...
intrebarea de 8 miliarde de lei vechi...
devine oare viralul un Sfant Graaal al publicitatii?
Radu:
VIRALUL ESTE SI A FOST DINTOTDEAUNA UN SFANT GRAAAL AL PUBLICITATII
sorry caps
Iulian:
chiar nu intelegeam de ce esti asa surescitat, dar inteleg. si eu mai patesc.
Radu:
adica daca ar putea sa faca asta, orice comerciant ar prefera sa-si transforme clientul in propavaduitor.
mai vreau sa dau aici si incercarea mea de viral
Iulian:
da. sunt de acord. atata timp cati poti face 5 milioane de euro cu o investitie de 500 de euro toata lumea va fi fericita.
te rog!
Radu:
Radu:
te-am pupat
Iulian:
stai!
as vrea sa adaug si eu un viral „cauzat” de mine in urma unei simple discutii pe chat, asa cum a fost si cea dintre noi doi:
cred ca iti amintesti, desigur grin emoticon