Raluca Teodorescu (Managing Director, Oxygen PR) spune ca raportul dintre client si agentie are la baza chimia (sau lipsa ei), insa afirma ca nu poate fi vorba despre greseli sau vini care duc la incetarea colaborarii, ci de o erodare in timp a relatiei, bazata pe un cumul de factori.
Tot ce pot face cele doua tabere, ca si in cazul a doi oameni, este sa isi evalueze si reevalueze periodic relatia si sa fie atenti pe parcurs la eventualele schimbari ale partenerului. Pare simplu, dar sa o lasam pe Raluca sa ne spuna mai multe:
Care sunt greselile in relatia client-agentie care duc la incetarea colaborarii?
Daca as raspunde strict la intrebarea de mai sus, as pleca de la premise incorecte. De ce? Pentru ca nu este vorba despre “greseli” atunci cand inceteaza o colaborare intre agentie si client, ci probabil ca este un cumul de factori care, in timp, au dus la deznodamantul amintit.
Ar reprezenta deci acesti factori o greseala? Categoric nu, pentru ca, atunci cand spunem “greseala”, presupunem ca este “vina” cuiva, in speta a uneia dintre cele doua parti.
Ori, in majoritatea covarsitoare a cazurilor, “it takes two to tango”, iar incetarea unei colaborari vine la finalul unui proces in care ambele parti au depus toate eforturile sa faca lucrurile sa mearga, dar obiectivele si prioritatile s-au redefinit pe parcurs.
Chimia intre agentie si client
Nu exista client “usor” sau “dificil”. Vorbim de fapt despre momente de chimie intre agentie si client, acestea sunt cruciale pentru o colaborare cat mai indelungata si mai benefica pentru ambele parti.
Cand chimia incepe sa dispara (sau nu a fost acolo de la bun inceput), apar si sincopele care duc inevitabil la incetarea colaborarii. Poti avea cele mai bune rezultate, pragmatic poti demonstra ca ai atins obiectivele pe care te-ai angajat sa le atingi si totusi acestea sa nu fie de ajuns.
Fara a exagera deloc, putem considera relatia agentie-client ca o relatie intre (cel putin) doi oameni, cu bune si cu mai putin bune, cu mai mult sau mai putin subiectivism, cu preferinte etc.
Punctul de turnura
Renuntarea la cont se produce in momentul in care obiectivele si prioritatile celor doua parti nu mai coincid. Cum spuneam, incetarea unei colaborari nu are legatura cu “dificultatea” unui client.
Rolul nostru este sa ajungem sa cunoastem clientul foarte bine, sa ii stim nevoile si sa rezonam cu el. In acest context, “punctul de turnura” poate interveni in orice moment – poate fi chiar dupa prima luna de colaborare sau dupa 10 ani.
Dos and don'ts
Masurile radicale reprezinta finalul unui proces. Implicarea totala atat a agentiei, cat si a clientului pe parcursul intregii colaborari duce, cu siguranta, la o durata mai mare a acesteia. Ca in orice relatie insa, este nevoie ca ambele parti sa fie atente pe parcursul drumului la schimbarile partenerului, pentru a vedea in ce masura mai pot impartasi aceleasi valori.
Best practices
Ma rezum la 4:
- Urmarirea si atingerea obiectivelor;
- Comunicare deschisa de ambele parti;
- Incredere reciproca;
- Redefinirea comuna a prioritatilor.