Uralele si bucuria au rasunat dintr-o parte. De cealalta, s-a simtit o liniste mai mult sau mai putin ingrozita. Surpriza, in schimb, s-a pogorat peste toti. Pe 16 noiembrie s-a scris o istorie dincolo de cea politica. Un cumul de factori a dus catre formarea unui precedent in comunicare: online-ul a batut TV-ul.
Ce inseamna asta pentru industrie? Aflam de la cunoscatori experimentati cat de one-hit-wonder a fost digitalul in ecuatia alegerilor prezidentiale din 2014.
Ce s-a intamplat duminica a fost o reactie normala, crede Mugur Patrascu (Partener, iLeo). Avem doua Romanii, care isi extrag informatia din doua surse diferite: o Romanie traditionalista si conformista, lipita de TV si una deschisa si receptiva, pentru care online-ul a constituit principala sursa de informatie de-a lungul campaniei electorale.
Doua Romanii
Cred ca avem o Romanie invechita si conservatoare, incremenita si conectata la televizor si presa, si alta Romanie, vie, vitalizata de retelele de socializare, conectata si in stare sa-si filtreze singura mesajele si sa-si dea singura raspunsurile.
Manipulare vs. informatie
Online-ul a fost forumul zilnic din care s-a informat aceasta a doua Romanie, locul unde a putut sa vada toate fatetele propagandei si minciunii directionata de celelalte medii.
Stiu foarte multi oameni din categoria asta care nu se mai uita la TV, care au bloguri si pot construi poli de opinie in jurul lor, care pot discerne intre manipulare si informatie, care au toate instrumentele sa transmita instantaneu celorlalti din comunitate ce cred si cum reactioneaza fata de momente importante derulate in viata publica.
Online-ul leaga oameni si transmite foarte rapid mesaje puternice, dar de data asta a reusit sa aduca si la un numitor comun intregi generatii.
Revolutie pe Facebook
Cred ca ce s-a intamplat duminica este o reactie unanima, desteapta, normala, facilitata de mediul on-line, prin care noua generatie (in mare parta digital nativa) a raspuns intentiei de manipulare grosolane prin utilizarea mediilor clasice. Practic, am avut si noi revolutia noastra pe Facebook, asa cum credeam ca nu putem avea.