Dans intre dulce si macabru sau imaginatia Ioanei Sopov

Dans intre dulce si macabru sau imaginatia Ioanei Sopov

Stiti ce e mai minunat decat sa fii pictor la Paris? Sa fii artist foarte talentat oriunde, chiar si-n Bucuresti. Ioana Sopov se incadreaza in acest grup select de oameni. Am dat de pagina ei de Facebook, proaspat rasarita intr-ale online-ului, si atat mi-a fost. Ioana deseneaza foarte frumos si colorat, dar are si o latura intunecata. O lasa sa se vada in proiectele personale, dar si in cele comandate - atunci cand se poate. Ilustratia de mai sus face parte dintr-un roman de benzi desenate la care lucreaza de vreo 2 ani, ne-a spus. O incurajez pe cale amiabila sa-l finalizeze si sa ma anunte cand e gata.

La capitolul clienti, Ioana a lucrat pentru mai multe reviste locale si internationale, dar si branduri: Sainsbury's, CiniMinis, Decat O Revista, Dilema Veche, DATUM Magazin (Germania), revista Omnivor si altele.

In copilarie desena tot ce apuca, dar nutrea pasiuni speciale pentru ponei, cai si Sailor Moon. Mai multe povesti despre ea, daca Facebook-ul si Behance-ul i le-ati bifat deja, se gasesc in imediata apropiere - mai jos.


Ea e Ioana

Background
Uitandu-ma un pic (mai mult) in urma imi dau seama ca am avut un traseu destul de sinuos pana in acest moment. Desenam de mica, dar am facut vioara in clasele primare, arte plastice in generala si un liceu de profil real pentru ca, in cele din urma, sa-mi iau diploma de facultate de la universitatea Ion Mincu.

In tot acest timp, eu am desenat incontinuu, dar era mai mult un hobby. Visam sa fiu o artista excentrica intr-o mansarda din Paris, dar in realitate ma asteptam sa ajung intr-un final sa "am o meserie". Cumva insa, aproape fara sa imi dau seama, am ajuns sa fac exact ceea ce imi placea cand eram mica si ma simt extrem de norocoasa. Cand eram mica desenam de toate, aveam o pasiune speciala pentru cai, ponei si Sailor Moon.


Portret al Mariei Tanase pentru Dilema Veche, 2014

Apoi m-a lovit adolescenta si, deodata, desenele mele au capatat teme mai intunecate si lugubre, ca doar lumea era rea si nu ma intelegea. Acum s-a mai domolit, dar tot am ramas cu o pasiune pentru estetica uratului. 

Ce voiai sa fii cand te faci mare?
Am studiat cate un pic din toate, iar in fiecare etapa am vrut sa fiu altceva, crezand ca "artist" ar fi imposibil in lumea reala. Am trecut prin faza clasica de astronaut, paleontolog, pictorita,  apoi programator, arhitect si toate cele. Dupa ce, in 2010, in timp ce eram studenta in anul 3, am participat la Visual Playground, m-am hotarat in mod real ca asta vreau sa fac pe viitor.

Cum se intampla "magia" cand te apuci de lucru?
"Magie" nu stiu daca e un cuvant potrivit pentru procesul meu. Uneori, ideea sau conceptul pentru o lucrare apar singure, fara prea mult efort constient din partea mea. Dar ideile nu vin din neant, nu apar pur si simplu din nimic - inspiratia "instanta" vine din toata informatia pe care ai acumulat-o pana in momentul acela, de orice fel ar fi ea - vizuala, auditiva, etc. Se naste din asocierea "briefulului" pe care il ai in fata cu aceasta biblioteca virtuala din sinea fiecaruia.

Campania Adobe #NewCreatives, unde apar si ilustratiile Ioanei - 2013


Adobe New Creatives - Apes (1)


Adobe New Creatives - Apes (2)

Cand legaturile astea nu apar imediat, din varii motive, procesul devine un pic mai greoi. Mi s-a intamplat sa petrec zile in sir gandindu-ma la o idee pe care nu reuseam sa o traduc grafic. In cele din urma insa, oricum ar fi procesul, tot izbandesc :)

Stilul Ioanei?
Nu sunt inca sigura ca am un stil anume. Imi place foarte mult sa experimentez, sa incerc lucruri noi si stiluri noi in mod special in proiectele mele personale. Asta e in momentul de fata o trasatura importanta a felului in care lucrez, faptul ca incerc tot felul de variante stilistice.

Teme preferate
Figura umana contopita cu natura este o tema recurenta in ilustratiile personale. Piratii si fiintele subacvatice sunt de asemenea o fixatie de-a mea pe care o tot explorez cand am ocazia.

Proiectul pe care ai "stat" cel mai mult
Probabil "The Exchange" (N.R. Atentie, trebuie sa va logati, sunt treburi de oameni mari) dintre cele personale, un scurt graphic novel pe care l-am inceput acum doi ani si nu l-am terminat nici acum pentru ca intotdeauna ma ocup de altele.


O mostra din The Exchange

Din cele comandate se intrec proiectul pentru Sainsbury's si cel pentru CiniMinis, foarte detaliate ca stil de ilustratie, dar si extrem de distractive. 

O harta in stil boardgame pentru Sainsbury's, 2013


Ilustratie pentru website-ul CiniMinis, 2014

Proiecte personale vs. proiecte comandate
De cele mai multe ori cand primesc un proiect, clientul imi arata o referinta de stil, fie din portofoliul meu, fie din alta parte, pe cand in proiectele personale am libertate totala sa experimentez stiluri si tehnici noi. Bineinteles ca mai sunt clienti care imi dau mana libera totala si asta este situatia ideala pentru mine ca ilustrator.  Unul dintre motivele pentru care indragesc fiecare colaborare cu Decat O Revista, de exemplu, este libertatea pe care mi-o ofera sa incerc lucruri noi.


Ilustratie pentru Decat O Revista #17

3 ilustratori preferati all-time
Matthew Woodson a fost printre primele mele crush-uri creative. Imi place la nebunie felul in care reda emotii in ilustratiile lui, faptul ca de cele mai multe ori le trage in tus traditional, si capacitatea incredibila de desenator pe care o are. Simon Prades, pentru felul in care isi alege compozitiile si felul in care manevreaza spatiul negativ si, nu in ultimul rand, Steve Simpson ale carui ilustratii intotdeauna surprind prin culoare, forme si typography handmade. Mentiune pentru Kyle Webster, pentru ca e un cameleon stilistic ca mine :)

Freelancing vs. agentie
Lucrez si la Designious, un studio de creatie, pe langa ce fac freelance, si cumva a fost prin intamplare ca am evitat agentiile. Mi-a placut mai mult ideea de a face ilustratie decat advertising, chiar daca acum fac ilustratie pentru advertising. :)


Night of the Tentacle - Bucuresti Optimixed

Cum dau de tine clientii noi?
Fie de pe Behance, fie de pe site-ul "oficial", dar majoritatea prin prima varianta. E foarte important sa iti tii un portofoliu pe un astfel de retea creativa mai ales daca vrei sa atragi clienti din afara. Mai toate proiectele mari pe care le-am primit la inceput au venit ca rezultat al aprecierilor pentru proiectele personale sau pro-bono. 

Proaspata pagina de Facebook
Desi am auzit de la prieteni specialisti ca paginile de Facebook nu mai sunt ce-au fost, m-am gandit ca ar fi o metoda buna sa imi expun munca si sa imi separ profilul personal de cel profesional. Mai ales de cand cele doua tutoriale video pe care le-am facut au ajuns foarte vizionate, am primit foarte multe request-uri de la vieweri si imi e mai usor sa ii redirectionez pe pagina daca vor sa fie la curent cu ce mai fac.

Un "client venit din iad"
Nu cred ca am avut vreun client din iad pana acum, dar n-am intalnit nici unul din rai :)

Provocarile unui ilustrator roman
Fiind ilustrator in Romania, ai de-a face cu clienti din Romania.

Proiecte curente
Momentan lucrez la o ilustratie pentru Avon Inspiration Challenge, inca niste proiecte freelance si ma pregatesc sa creez un curs video pentru tutsplus.com a retelei Envato. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related