In primii 6 ani, Kubis Interactive s-a remarcat prin rezultate financiare si investitii in echipa, insa de acum vrea sa fie recunoscuta mai mult si pentru creativitatea proiectelor. Primul pas a fost facut la 1 august, prin aducerea unui Creative Director: Eugen Suman va conduce de acum incolo departamentul de creatie.
Agentia a incheiat anul 2013 cu o cifra de afaceri de 1.8 milioane de euro, cu 20% mai mare decat in anul anterior, a inaugurat un studio propriu de post-productie AV, a deschis un birou in Houston si si-a marit echipa din Romania, care astazi depaseste 60 de angajati.
Eugen Suman are o experienta de opt ani in publicitate, dintre care ultimii trei la agentii din afara tarii. A condus departamentele de creatie ale agentiilor JANDL Bratislava, Labstore / Y&R Praga si McCann Erickson Praga si a lucrat ca freelancer pentru BBH si TAG din Londra. Proiectele coordonate de el au castigat premii si shortlist-uri la Cannes Lions, Epica, Golden Drum, PIAF, ADC*Global si ADC*CZ Awards.
Pentru urmatorii ani, Vlad Popovici si Eugen Suman isi propun ca agentia sa aiba proiecte creative recunoscute la festivaluri locale si internationale, un portofoliu cu mai multi clienti din regiune si mai multe birouri deschise in Europa. Ne-au detaliat planurile lor intr-un interviu:
IQads: Vlad, cum ai luat decizia de a crea pozitia de Director de Creatie in agentie?
Vlad Popovici: Kubis e o agentie centrata pe performanta, iar in urma rezultatelor de pana acum au venit, ca un bonus, si premii la Internetics, la Effie si la Webstock. Insa in ultima vreme totul se gandeste foarte integrat si am zis ca ne trebuie un om care sa poata coagula toate tipurile de media si sa duca lucrurile mai departe. Vrem sa ramanem in zona de performanta, dar sa adaugam si acel twist de creativitate. Asta atat in proiectele noastre locale, cat si in cele internationale, pe care vrem sa le extindem. Noi in Romania lucram deja pentru cinci branduri de bere – Pilsner Urquell, Grolsch, Redds, Peroni si Ursus -, asa ca experienta ne-a recomandat sa participam anul trecut la un pitch organizat de Plzeňsky Prazdroj (SABMiller) in Cehia. In loc sa prezentam pe Skype, am mers direct acolo cu o echipa de sase oameni din agentie. Ni s-a spus ca am avut cea mai integrata prezentare si asa am castigat brandurile Radegast si Birell, care completeaza portofoliul in care adaugasem si Dreher, din Ungaria. Si nu vrem sa ne oprim aici, de-asta aducerea lui Eugen a fost perfecta pentru noi, pentru ca el ii cunoaste bine pe cehi, care sunt mult diferiti de noi, inclusiv in ce priveste interactiunea cu brandurile in online. Eugen Suman: Cehii nu vor sa iasa deloc in evidenta, prefera sa fie parte a unui grup. De-asta nici nu dau share, ca se interpreteaza ca o recomandare sau o apreciere care i-ar face sa iasa cumva in fata.
IQads: De ce credeti ca nu au mai multe dintre agentiile digitale si de PR din Romania un Director de Creatie?
Eugen Suman: Eu am ramas foarte surprins cand am aflat ca asa stau lucrurile la noi, in afara toate agentiile mari, cum ar fi Razorfish sau oricare la care te gandesti, au pozitia asta. Mi se pare de necrezut, cum sa nu ai Director de Creatie in momentul in care faci creatie? Ai nevoie de un om cu viziune, de un discurs coerent al agentiei, de cineva care sa spuna ce lucrari te reprezinta pe tine ca agentie si ce trebuie sa faceti de-acum inainte.
Vlad Popovici: Agentiile mari de care pomeneste Eugen au la baza ideea creativa, care apoi e imbracata de tehnologie. La noi agentiile de digital au pornit foarte mult din zona de programare, de executie, si si-au dat seama mai tarziu ca exista un dezacord intre cum percep ele si cum percepe clientul o idee prezentata. Si asa au ajuns sa realizeze necesitatea unui om care sa poata explica ce face un site si in termenii de marketing cu care e obisnuit clientul.
In plus, clientii sunt foarte indragostiti de Directorii de Creatie, ii vad ca pe niste expati. E o mare diferenta intre cum e perceput un mesaj atunci cand vine de la un Account Manager si cand vine de la un Director de Creatie. Exista o ierarhizare cu care clientul e obisnuit din agentiile clasice si pe care o asteapta si de la agentiile digitale.
IQads: Vlad, tu ce calitati ai cautat la viitorul Director de Creatie al agentiei?
Vlad Popovici: Am cautat un om ambitios, cu un ego suficient de mare cat sa impinga lucrurile. Am vrut pe cineva care sa aiba experienta si premii la nivel local si international. Si cautam pe cineva cu viziune. Cu orice om cu care m-am intalnit am vorbit despre ce planuri are pentru agentie. Sunt multi oameni buni creativi, dar carora le lipseste skill-ul de management, de a evalua, antrena si inspira oamenii. Creativii care sunt lasati in deriva se irosesc, asa ca am vrut sa aduc pe cineva care sa ia toata creativitatea care musteste si inca nu iese la suprafata si sa o foloseasca in mod constructiv pentru zona de premii si zona de business, pentru ca asta ne dorim.
IQads: Ce impact te astepti sa aiba schimbarea asupra business-ului agentiei?
Vlad Popovici: In primul rand, aducerea lui Eugen o sa fie foarte valoroasa pentru noi intern pentru ca aduce o experienta internationala care o sa coaguleze si o sa inspire departamentul de creatie. Vrem ca departamentul de creatie sa devina motorul agentiei. Apoi ne propunem ca venirea lui sa inspire clientii sa aiba mai multa incredere in propunerile noastre creative. In final, astea cred ca vor rezulta si intr-un business crescut si in premii pe care ni le dorim din ce in ce mai mult si pe care si le doresc si clientii, chiar daca nu spun asta.
IQads: Sunt clienti care au aratat ca se asteapta sa plateasca mai putin pentru serviciile unei agentii care nu are Director de Creatie.
Vlad Popovici: Eu vad relatia client-agentie ca pe un parteneriat pe termen lung, ca pe o poveste, nu doar un capitol. Asa ca nu toate orele trebuie sa fie contorizate, nu trebuie sa ai o linie de Director de Creatie ca sa taxezi mai mult. Pentru noi important e sa livram rezultate, nu cine lucreaza pentru ca ele sa fie atinse.
IQads: Eugen, cum ai decis sa te intorci in Romania?
Eugen Suman: Cand am plecat eram destul de ofticat de cum se traieste in tara asta, dar vazand cum e si in alte parti mi-am dat seama ca ce ma deranja pe mine se intampla oricum peste tot. Am gasit si in celelalte locuri nesimtirea de care ma feream si am ajuns sa apreciez mai mult ce e totusi frumos la Bucuresti. Spre deosebire de Praga, unde toate barurile sunt la fel si underground-ul artistic e zero, Bucurestiul e foarte, foarte viu, cu multi oameni care se intereseaza de lucruri noi. Nu vreau sa generalizez, dar exista totusi o scanteie si nu degeaba se spune ca Bucuresti e noul Berlin.
Insa nu m-am intors in Romania pentru Romania, ci pur si simplu pentru ca nu eram multumit de piata de publicitate din Cehia. Calitatea work-ului de zi cu zi de acolo e mult mai joasa decat aici, creativii sunt foarte slabi si simteam ca imi pierd timpul. Nu puteam face atat de mult cat imi doream si ma gandeam ca as putea face ceva mult mai interesant aici.
Asta in Cehia, pentru ca in Slovacia am reusit sa fac mult mai multe lucruri, eu si partenerul meu Pavel Fuksa am avut mana libera si asa am transformat o agentie necunoscuta in Agentia Anului, cu shortlist-uri la Cannes si cu multe alte premii locale si internationale. Am venit apoi la Praga cu aceeasi energie si am dat peste oameni care nu voiau sa faca asta sau voiau sa o faca in alt fel. Am luat si din Praga shortlist la Cannes, dar era mai putin decat ma asteptam si decat imi doream.
IQads: Spuneai intr-un interviu anterior ca multe agentii din Romania pierd din cauza management-ului slab. Ce fel de vizune de management ai cautat atunci cand ai ales unde sa vii?
Eugen Suman: In primul rand cautam incredere. In general, in agentiile in care managementul lasa de dorit, General Managerii vor sa fie si Directori de Creatie. Nu au incredere in omul pe care l-au angajat sa faca job-ul, vor sa aiba ei ultimul cuvant si asta ii destabilizeaza CD-ului pozitia in fata colegilor. Cautam un loc care sa imi permita sa imi duc pana la capat viziunea si asta am si gasit.
Apoi vreau sa lucrez intr-o agentie cu ambitii foarte mari, una care sa isi doreasca la fel de mult ca mine sa fim cei mai buni, nu doar din Romania sau din Europa, ci din lume. De-asta vii la job, ca sa fii cel mai bun in ceea ce faci. Discutiile cu Vlad si cu John Florescu, CEO-ul Kubis, mi-au confirmat ca sunt ambitii mari si cumva faptul ca agentia nu a fost recunoscuta creativ pana acum ne ofera si avantajul pozitiei de underdog. Intr-un an, doi, trei, vrem sa schimbam complet peisajul advertisingului digital din Romania.
IQads: Ce diferente te astepti sa existe intre a fi Director de Creatie la o agentie interactiva fata de a fi la o agentie clasica?
Eugen Suman: E tot un business de idei si din punctul asta de vedere ma astept sa functioneze la fel. Dar evident ca sunt diferente. Una dintre ele e ca aici avem un etaj intreg de developeri care pot sa puna in practica ce gandim noi. Ma astept si ca totul sa mearga mult mai rapid, sa fie mai putina inertie decat in agentiile foarte mari, unde trece si un an pana sa iti vezi proiectul lansat. Ma astept sa fie mai multa flexibilitate si deschidere spre lucruri noi, sa fim mai pe faza, mai sprintari.
IQads: In ce masura e mediul digital considerat o extensie a publicitatii clasice in Romania?
Vlad Popovici: Cred ca in Romania deja nu se mai face o distinctie clara intre cine e extensia cui, totul e integrat, digitalul e cumva un canal ca toate celelalte. Inainte era o Cenusareasa, din ce banuti mai ramaneau din print se faceau si niste bannere, insa acum sunt in ce in ce mai multe campanii digitally-led si sunt cazuri in care advertising-ul clasic devine extensia digitalului. De curand a aparut un studiu care spunea ca in 2018 piata de online din Romania o sa fie de 100 de milioane de euro, deci mergem intr-o directie buna. Si s-ar putea ca in doi, trei ani sa vedeti ca o agentie de digital cumpara o agentie de advertising.
IQads: Si conceptul creativ al unei campanii nu e stabilit in continuare de agentia de ATL si implementat de agentia de digital?
Eugen Suman: Depinde de brief, de ce vrea clientul sa faca. Poti sa vii cu un concept de campanie digitally-led si atunci ATL-ul se subordoneaza digitalului pentru ca tot ce faci pe celelalte media trebuie sa duca la experienta din digital. Se mai poate sa vina agentia de ATL cu un concept si agentia de digital cu un alt concept care sa fie mai interesant si sa fie adoptat al doilea. Nu mai e atat de strict ca ATL-ul face legea si digitalul doar adaptarea. O idee mare e mare indiferent de mediul in care se naste. Si chiar daca vine conceptul de la agentia de ATL si tu trebuie sa il adaptezi pe digital nu inseamna ca ce faci tu nu poate fi foarte, foarte tare sau ca e o problema ca imparti credits-urile cu alta agentie. Suntem intr-un business de colaborare nu prea mai e loc de primadone si Supermani care rezolva singuri totul.
IQads: Cum lucreaza Kubis cu agentiile care nu fac parte din grupul Centrade?
Vlad Popovici: Inca de la inceput, noi am fost in acest grup de companii doar prin prisma actionarilor comuni, in acest moment impartim doar clientul Toyota pe care noi l-am castigat pe digital. Ne sustinem singuri si avem aport din partea grupului doar la nivel de know-how si in momentul in care intr-un pitch se cere un consortiu de companii. De-asta putem sa lucram cu alte agentii de advertising si PR. Singurul nostru ego e ca o campanie sa iasa bine, fie ca o facem cu Graffiti BBDO sau cu alte agentii. Multe dintre agentiile cu care am lucrat ne trimit si business, ceea ce e foarte tare.
IQads: Care sunt planurile voastre pe termen lung in ce priveste Kubis?
Eugen Suman: Ambitia mea e ca in cel mult trei ani de acum incolo Kubis sa fie cea mai tare agentie din Romania, sa fie vazuta local si international ca fiind o agentie extrem de creativa. Daca Forsman & Bodenfors au reusit asta in Suedia, nu vad de ce nu am reusi noi in Romania.
Vlad Popovici: Planurile mele sunt la fel de ambitioase, nu cred ca o sa ne trebuiasca trei ani ca sa fim cea mai mare agentie. Deja anul trecut am avut a doua cea mai mare cifra de afaceri, avem o crestere de 20% si suntem o agentie profitabila. Avem un birou in Houston si vrem sa deschidem inca unul la Praga. Ambitiile mele se duc in zona de expansiune in Europa. N-as vrea ca Romania sa fie considerata un hub de programatori si de outsourcing, ci sa oferim in alte tari si know-how-ul nostru de concept si de dezvoltare. Vreau expansiune, creativitate si premii.