GfK Romania a realizat pentru IQads, cea mai importanta publicatie de marcom din Romania, un raport de cercetare despre modul in care romanii percep publicitatea. Aceasta initiativa a avut rolul de a gasi insight-uri relevante despre modul in care romanii se raporteaza la un fenomen care este deseori subiect de dezbatere, dar si de a oferi suport pentru premisa campaniei de promovare pentru IQads, campanie care indica faptul ca publicitatea este prezenta in vietile romanilor si le influenteaza.
Studiul a fost realizat in doua etape – in primul rand, printr-un Omnibus reprezentativ la nivel national si apoi printr-un studiu derulat pe panelul online GfK care numara in prezent peste 23.000 de panelisti. Rezultatele din Omnibus au fost comparate cu rezultatele obtinute intr-un studiu similar, realizat de GfK Romania in 2002, surprizand evolutia din ultimii 9 ani a perceptiei consumatorilor de publicitate, precum si transformarile care au avut loc in aceasta perioada in relatia branduri - consumatori.
"Am facut acest studiu pentru ca voiam sa vedem daca intuitia noastra referitor la modul in care este perceputa publicitatea se adevereste. Scriind in fiecare zi despre branduri, campanii de comunicare, consumatori si relatia dintre toate aceste concepte, am vazut ca din ce in ce mai multi oameni privesc publicitatea ca pe o forma de entertainment. Si ca, gratie acestui lucru, treptat, publicitatea si-a facut loc in viata noastra – de la reclamele pe care le disecam atunci cand suntem cu prietenii la o bere sau participarea la seri speciale cu proiectii de reclame si pana la imprumutarea anumitor expresii sau cuvinte din spoturi TV sau campanii online. Exact despre asta vrem sa vorbim prin intermediul acestui raport", a declarat Adriana Lungu (Business Developer, IQads).
"Publicitatea este inca o putere, cu toate controversele si „Cannes-Cannes”-urile din jurul ei. Studiul arata ca romanii inca mai tin cont de ea si ii descopera partile bune. Cu toate acestea, este evident ca perceptia asupra efectelor pozitive este in scadere fata de 2002, ceea ce lanseaza o mare provocare industriei de advertising, nevoita sa se reinventeze continuu”, a spus Traian Nastase (Online Project Manager, GfK Romania).
In ultimii 9 ani, evolutia cifrelor pe acest subiect pare a fi consecinta “bombardamentului mediatic”, conform datelor din studiu. Astfel, desi micsorarea bugetelor de media in publicitate a fost evidenta in ultimii 2 ani, nu acelasi lucru poate fi spus si despre numarul de spoturi TV si radio, machete de presa sau outdoor-uri, care a ramas constant sau chiar a crescut, gratie micsorarii tarifelor de publicitate. Toate acestea pe fundalul unei scaderi a numarului de respondenti care sunt de parere ca mai multa publicitate nu i-ar deranja – de la 12% in 2002 la numai 5% in 2011.
Daca premisele privind deschiderea consumatorilor romani catre publicitate nu sunt promitatoare, exista totusi si parti bune relevate de studiul GfK. De exemplu, 77% dintre respondenti sunt de parere ca reclamele ofera cateodata detalii practice sau folositoare legate de un nou produs. De asemenea, ei sunt de acord cu faptul ca publicitatea ii ajuta sa faca mai usor comparatie intre produse si ca poate crea o competitie mai mare intre producatori, incurajand imbunatatirea produselor.
Cercetarea realizata de GfK Romania pentru IQads scoate la suprafata si diferente remarcabile in perceptia consumatorilor care depind de demograficele acestora. Astfel, in unele privinte, parerile sunt foarte diferite in functie de sexul, varsta sau localizarea respondentilor. Prin urmare, daca folosirea vedetelor in reclame are un impact in scadere asupra consumatorilor din orasele mici si din mediul rural, nu acelasi lucru se poate spune despre Bucuresti, unde numarul persoanelor carora le este atrasa atentia de reclamele in care apar vedete creste cu 13% comparativ cu 2002.
Aceeasi situatie este valabila si in ce priveste gradul in care reclamele reusesc sa ii mai amuze pe consumatori. Daca numarul celor care considera ca publicitatea este de cele mai multe ori distractiva este in scadere (de la 2 treimi in 2002 la 58% in 2011), exceptie si de la aceasta regula fac locuitorii din Bucuresti, carora agentiile de publicitate se straduiesc sa le atraga atentia mai mult, cautand si abordari diferite.
Problema care se pune in aceste conditii este cum trebuie sa isi adapteze companiile strategia de comunicare astfel incat mesajul transmis sa ajunga in vizorul consumatorilor. Care sunt canalele mediatice recomandate prin care companiile pot comunica eficient cu consumatorii lor, ce cred acestia despre interactiunea cu marcile in retelele sociale precum si alte informatii privind transformarile suferite de perceptia consumatorilor in privinta publicitatii vor putea fi aflate in urmatoarea perioada din studiul realizat de GfK Romania pentru IQads.
Metodologie studii
Omnibus GfK: Informatiile sunt obtinute prin interviuri fata in fata, pe un esantion de 1000 de persoane. Rezultatele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, cu o eroare de esantionare de maxim +/- 3%.
GfK Online: Studiul online este aplicat pe un esantion de 500 de respondenti recrutati din panelul online www.askgfk.ro, reprezentativ pentru populatia cu varste intre 15 si 55 de ani, utilizatori de internet din mediul urban. Marja de eroare este +/- 4%.
Despre IQads
IQads este cel mai important produs media dedicat industriei de comunicare din Romania. IQads este o marca a Blue Idea. Din portofoliul companiei Blue Idea face parte si SMARK, comunitatea profesionistilor in marketing din Romania.
Despre GfK Romania
GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK. De peste 10 ani, GfK Romania este institutul numarul 1 de cercetare de piata din Romania. Activitatile sale sunt structurate in cinci segmente: Custom Research - cercetare cantitativa si calitativa Ad Hoc pentru o arie larga de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicatii si IT, finante, retail, turism, auto, bunuri industriale), Consumer Tracking - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata, Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media si Healthcare – cercetare calitativa si cantitativa in toate domeniile medicale.
GfK Romania a investit substantial in divizia sa online in ultimii ani, dezvoltand un panel de respondenti online de calitate. De asemenea, GfK dezvolta continuu tehnici moderne, inovative de cercetare de piata – una dintre cele mai recent lansate fiind Daphne.dx, cea care analizeaza eficienta unei campanii de comunicare in timp real.